Hop til indhold
underdog40

Flere mænd oplever sexchikane

Recommended Posts

Guest Milf GFE

Dette emne er nok noget nær det sværeste at debattere på en sober sæt og vis.

Det er jo totalt individuelt, om en bemærkning / et blik osv. opfattes som værende over stregen, om man så må sige.

En frisk bemærkning fra en mand, har rigtig mange kvinder oplevet. Og tolereret eller leet af. Men det kommer jo helt an på hvilken mand det er, som kommer med bemærkningen. Er det een, som man kender godt, har en fin relation til, så kan vedkommende klart være mere frisk i sit sprog end hvis det er een, som man ikke kender så indgående, en man i forvejen ikke har den store fidus til og især overordnede skal gå med listesko på dette felt. Og især efter #metoo har rullet som en tsunami hen over verdenshavene. Det er måske lige strengt nok. 

Og hverken mænd eller kvinder skal finde sig i chikane uanset om det er med et sexet islæt eller ej.

Om det så med alderen opfattes mere som et slet skjult kompliment, skal jeg lade være usagt smiler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Milf GFE

Fordi jeg ikke er helt ung længere, så tænker jeg da rigtig meget over, om det er passende lige at give en "lækker mand" elevatorblikket ude i virkeligheden eller ej - fuldt af et skævt smil og et glimt i øjet, hvis han opdager det.

Man kan komme så frygtelig galt afsted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Milf GFE skrev, for 9 minutter siden:

Fordi jeg ikke er helt ung længere, så tænker jeg da rigtig meget over, om det er passende lige at give en "lækker mand" elevatorblikket ude i virkeligheden eller ej - fuldt af et skævt smil og et glimt i øjet, hvis han opdager det.

Man kan komme så frygtelig galt afsted.

Jeg tænker at man kan slippe afsted med meget mere som kvinde, end man kan som mand :P 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Milf GFE
Prinz skrev, for 18 minutter siden:

Jeg tænker at man kan slippe afsted med meget mere som kvinde, end man kan som mand :P 

Det har du da nok ret i, men de mænd, som ser godt ud, er som hovedregel selv bevidste om det, og det kan træffe at stige dem til hovedet og så bliver deres ego en kende større end hvad godt er. Så kan de træffe at blive næsten fornærmede, når en almindelig 'girl next door'- type som jeg, sender dem et blik. Man kan næsten se, at de tænker, at jeg ikke er i deres liga. Og så er de lige pludselig slet ikke lækre længere. Opblæste mænd er nemlig totalt turn off. Beklager, hvis jeg fik afsporet tråden lidt og kom ud af en tangent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Milf GFE skrev, for 1 minut siden:

Det har du da nok ret i, men de mænd, som ser godt ud, er som hovedregel selv bevidste om det, og det kan træffe at stige dem til hovedet og så bliver deres ego en kende større end hvad godt er. Så kan de træffe at blive næsten fornærmede, når en almindelig 'girl next door'- type som jeg, sender dem et blik. Man kan næsten se, at de tænker, at jeg ikke er i deres liga. Og så er de lige pludselig slet ikke lækre længere. Opblæste mænd er nemlig totalt turn off. Beklager, hvis jeg fik afsporet tråden lidt og kom ud af en tangent.

Haha som mand jeg har det præcist på samme måde med kvinder :)  

Jeg undlader som oftest komplimenter til kvinder jeg ikke kender. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Milf GFE
Prinz skrev, for 13 minutter siden:

Haha som mand jeg har det præcist på samme måde med kvinder :)  

Jeg undlader som oftest komplimenter til kvinder jeg ikke kender. 

måske det faktisk er en udmærket hovedregel - ikke at komplimentere folk, man ikke kender. Men vover nok pelsen af og til alligevel. Det at tage en chance af og til er en af de dejlige ting ved at leve. Alt skal ikke være forudsigeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Milf GFE skrev, 1 time siden:

Dette emne er nok noget nær det sværeste at debattere på en sober sæt og vis.

Det er jo totalt individuelt, om en bemærkning / et blik osv. opfattes som værende over stregen, om man så må sige.

En frisk bemærkning fra en mand, har rigtig mange kvinder oplevet. Og tolereret eller leet af. Men det kommer jo helt an på hvilken mand det er, som kommer med bemærkningen. Er det een, som man kender godt, har en fin relation til, så kan vedkommende klart være mere frisk i sit sprog end hvis det er een, som man ikke kender så indgående, en man i forvejen ikke har den store fidus til og især overordnede skal gå med listesko på dette felt. Og især efter #metoo har rullet som en tsunami hen over verdenshavene. Det er måske lige strengt nok. 

Og hverken mænd eller kvinder skal finde sig i chikane uanset om det er med et sexet islæt eller ej.

Om det så med alderen opfattes mere som et slet skjult kompliment, skal jeg lade være usagt smiler.

Sexchikane handler ikke om flirt eller komplimenter, Men bortset fra det er jeg da enig i, kan være en kunst i sig selv at udføre disse discipliner.  :)  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Milf GFE skrev, for 10 timer siden:

Man kan næsten se, at de tænker, at jeg ikke er i deres liga

Det er et interessant fænomen, seksuel kapital. Over for fremmede i det offentlige rum er der kun udseendet (herunder tøj og bevægelser og stemme og den slags). Derfor kan man ikke rigtigt afgøre om man er "i samme liga," samlet set, for der er så meget andet, der tæller i en intim relation. 

TheVoice skrev, for 9 timer siden:

Sexchikane handler ikke om flirt eller komplimenter,

Tjah, hvis flirt og komplimenter er "uønskede" ... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Milf GFE skrev, for 12 timer siden:

måske det faktisk er en udmærket hovedregel - ikke at komplimentere folk, man ikke kender. Men vover nok pelsen af og til alligevel. Det at tage en chance af og til er en af de dejlige ting ved at leve. Alt skal ikke være forudsigeligt.

Nej, det skal det selvfølgelig ikke. Men jeg ser desværre tidsånden som en sørgelig udvikling og en kedelig bivirkning af metoo, hvor berettiget denne bevægelse end måtte være på visse punkter.

Det gammeldags koketteri og flirten havde bestemt sin store charme, og jeg har da i årenes løb mange gange på f.eks en restaurant sendt flirtende blikke til kvinder ved nabobordet, og de er oftest blevet modtaget i samme ånd, som de var afsendt i. Ikke fordi det altid førte til noget "konkret", men jeg er sikker på, at begge parter forlod restauranten med en god følelse – en følelse af, "at jeg er alligevel attraktiv". Og det har vel også sin værdi?

Jeg oplevede således engang på en københavnsk restaurant at sidde ret tæt over for en kvinde med et guddommeligt smukt udseende, og det var hun også selv næsten pinligt klar over. Ingen tvivl om det. Der var som sådan ingen kontakt imellem os, kun tilfældige blikke, men da hendes bord havde betalt og var på vej ud, bøjede hun sig i forbifarten diskret ned mod mig og hviskede: "Tusind tak". Det var en smuk gestus, jeg levede højt på resten af weekenden.

Jeg oplevede også engang på en bedre restaurant i det vestlige USA, hvor jeg sad og spiste med nogle deltagere fra et internationalt seminar, at en elegant sort kvinde, jeg ikke havde lagt mærke til, på vej ud gav mig et hurtigt kindkys og sagde: "You are a darling", og pist væk var hun så. Jeg ville da lyve lige så stærkt, som en hest kan rende, hvis jeg påstod, at jeg slet ikke satte pris på denne påskønnelse.

Men hvem tør snart lave et sådant nummer i dag uden frygt for at blive hængt ud?

Jeg synes faktisk, det er synd for dem, der i dag vokser op i en metoo-atmosfære, at de afskæres fra disse små oplevelser med en så stor menneskelig betydning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Milf GFE
TheVoice skrev, for 21 timer siden:

Sexchikane handler ikke om flirt eller komplimenter, Men bortset fra det er jeg da enig i, kan være en kunst i sig selv at udføre disse discipliner.  :)  

Sexchikane kan sagtens være af verbal karakter. Noget, som begynder i den mildere ende  og så udvikler sig til noget virkelig nasty.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Milf GFE skrev, for 55 minutter siden:

Sexchikane kan sagtens være af verbal karakter. Noget, som begynder i den mildere ende  og så udvikler sig til noget virkelig nasty.

Enig, men så er der typisk ikke tale om flirt eller komplimenter.  Personligt har jeg på fornemmelsen at mange har svært at skelne imellem verbar sexchikane og flirt eller komplimenter.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Milf GFE
TheVoice skrev, for 38 minutter siden:

Enig, men så er der typisk ikke tale om flirt eller komplimenter.  Personligt har jeg på fornemmelsen at mange har svært at skelne imellem verbar sexchikane og flirt eller komplimenter.  

Hvis en mand prøver at skabe kontakt til en kvinde via flirt eller et kompliment, og hun ikke reagerer efter hensigten, så kan han blive "stødt på manchetterne" og blive en pænt led satan... og så bliver de næste kommentarer lige pludselig af en karakter, som kan tangere sexchikane. Har prøvet det flere gange. Ved ikke om det er en formildnende omstændighed, at vedkommende var beruset. Det var det ikke for mig. Nogle mænd kan have rigtig svært ved at takle, at man ikke "bider på" og smiler koket, men istedet ignorerer deres forsøg på kontakt. Så bliver man lige pludselig en snerpet bitch og det skal hele lokalet da lige ha at vide højlydt. Ynkeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nu ved jeg så ikke om taler om:

1) En mand siger dig "du ser dejlig ud" sådan noget i den stil

2) Kæft en dejlig røv du har, dig vil jeg gerne kneppe

Nr. 2 kan være sexchikane, specielt hvis det foregår på en arbejdsplads. Ude i bylivet vil nok bare bliver vurderet som ekstrem dårlig opførsel.  Det har i hvert fald intet med hverken et kompliment eller flirt af gøre 

Nr 1 er et klart kompliment,  det kan ikke blive til sexchikane, selvom kvinden ikke tænder på mandens type

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Lady C

sexchikane er ofte en udnyttelse af sin magtposition. Jeg husker tilbage på nogle absurde situationer fra jeg var ganske ung som jeg kan grine af nu,  men som var rædselsfulde dengang.  Bla.a  da jeg som ganske ung arbejdede i udlandet som stuepige og chefen bad mig hjælpe til i restauranten og derfor om at skifte til en hvid skjorte. Og ude på badeværelset stod jeg så i bh og hørte noget rabalder fra loftet.  Der var et sløret vindue i loftet. Jeg kiggede op og så et hovede kigge ned på mig fra vinduet - i loftet. Det var chefen der lige skulle se mig skifte til skjorten. :wacko: Han havde taget en stige og kravlet op ad den for at kunne glo igennem et sløret vindue  i loftet på den unge udenlandske pige i bh.  Men det var ikke sjovt og jeg var ulykkelig. Chefen har sikkert bare syntes det var sjov og ballade og har ikke gjort sig tanker om at det var grov udnyttelse af hans magtposition i forhold til mig der bare ville gøre et godt stykke arbejde og tjene nogle penge.

Som aupair i huset oplevede jeg manden brase ud på badeværelset flere gange når han vidste jeg var gået i bad. ( der var ikke lås på badeværelset ) og jeg måtte tilsidst planlægge mit bad til når han var taget på arbejde. Han ragede på mig når han kunne komme til det .Jeg synes ikke det var sjovt - selvom jeg idag kan se det med lidt humoristiske briller.  Dengang oplevede jeg det som en invadering af mit privatliv. Han var jo også min arbejdsgiver og udnyttede min svagere position men har sikkert også bare syntes det var sjov og ballade og ikke tillagt det så stor betydning som jeg.

Jeg tror ikke altid at arbejdsgivere m.m. oplever deres egne tilnærmelser som værende sexchikane. De tror sikkert selv de "flirter" eller viser interesse.  Men det er deres position og situationen der afgør om det er sexchikane.  Der er ikke plads til tankeløse handlinger når man har et ansvar som arbejdsgiver .  

Måske fordi der kommer flere og flere kvindelige chefer/arbejdsgivere at man hører om flere mænd der oplever sexchikane ?

Redigeret af Lady C

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nemtøs
AalborgLook skrev, for 4 minutter siden:

@Nemtøsmå gerne udsatte mig for sexchikane! 

Så  skal du  gøre  gengæld  - du ved  godt  jeg  ikke  er  til  passive  mænd. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...