Guest Le grand cirque Skrevet 4. Oktober, 2019 Ja, EMS ( Europæiske Monetære System) er overbygningen, hvori ERM ( European Exchange Rate Mechanism) opererer. Ide’en om en Økonomisk og Monetær Union (ØMU) blev til i 1969 på et EF- topmøde i Haag, Holland. Her fik den Luxembourgske stats- og finansminister Pierre Werner til opgave at lave en rapport, der skulle vise hvordan en sådan Union kunne skabes. Den blev afleveret i 1972, og indeholdt 3 faser af tættere økonomisk samarbejde, der skulle munde ud i skabelsen af en egentligt Union i 1980. Sådan gik det ikke. Pga den internationale lavkonjunktur, der fulgte i kølvandet på den første oliekrise i 1973. Istedet blev man enige om det noget løsere samarbejde, kaldet “slangen”. Her var der ikke noget krav om en fælles valuta, eller en fastlåst valuta, men indsnævrede dog den totale udsvingsmulighed mellem EF- valutaerne til maximalt 4,5%. Den blev indført i 1972. I 1979 gik man skridtet videre med indførelsen af EMS’en. Heri forpligtede centralbankerne sig til at hjælpe hinanden med at holde kursen inden for båndet, der nu blev defineret ( i ERM) til maximalt +/- 2,25%. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 4. Oktober, 2019 Le grand cirque skrev, for 19 minutter siden: Ja, EMS ( Europæiske Monetære System) er overbygningen, hvori ERM ( European Exchange Rate Mechanism) opererer. Ide’en om en Økonomisk og Monetær Union (ØMU) blev til i 1969 på et EF- topmøde i Haag, Holland. Her fik den Luxembourgske stats- og finansminister Pierre Werner til opgave at lave en rapport, der skulle vise hvordan en sådan Union kunne skabes. Den blev afleveret i 1972, og indeholdt 3 faser af tættere økonomisk samarbejde, der skulle munde ud i skabelsen af en egentligt Union i 1980. Sådan gik det ikke. Pga den internationale lavkonjunktur, der fulgte i kølvandet på den første oliekrise i 1973. Istedet blev man enige om det noget løsere samarbejde, kaldet “slangen”. Her var der ikke noget krav om en fælles valuta, eller en fastlåst valuta, men indsnævrede dog den totale udsvingsmulighed mellem EF- valutaerne til maximalt 4,5%. Den blev indført i 1972. I 1979 gik man skridtet videre med indførelsen af EMS’en. Heri forpligtede centralbankerne sig til at hjælpe hinanden med at holde kursen inden for båndet, der nu blev defineret ( i ERM) til maximalt +/- 2,25%. Jeg er kun glad for at blive klogere. Meget glad endda. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Le grand cirque Skrevet 4. Oktober, 2019 Borende X skrev, for 5 minutter siden: Jeg er kun glad for at blive klogere. Meget glad endda. I lige måde. Dit indlæg om Weimar republikken var jo langt mere detaljeret end mit. Og meget lærerigt Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 4. Oktober, 2019 (edited) Le grand cirque skrev, for 59 minutter siden: I lige måde. Dit indlæg om Weimar republikken var jo langt mere detaljeret end mit. Og meget lærerigt Tak, og her glemte jeg at anføre, at tyskernes rædsel i dag ved bare at høre ordet "inflation" stammer fra den historiske erfaring fra 1923. Kun få nulevende tyskere har oplevet den, men deres børn og børnebørn har med garanti hørt om den. Og gyset. For lidt mere udenforstående kan jeg anbefale Stefan Zweigs beretning om den i sit værk "Die Welt von gestern" (Verden af i går), hvor konsekvenserne for menigmand tydeligt fremgår. Redigeret 4. Oktober, 2019 af Borende X Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9730 Skrevet 4. Oktober, 2019 (edited) Jeg elsker det, når det lykkes mig at få akademiske kapaciteter, til at krybe ud af busken, og formidle komplekse emner, og svært stof Borende X har generøst gjort det i årevis, men jeg er overbevist om, at bag mange anonyme brugere gemmer sig fagfolk, hvis dybe indsigt, vi kun glimtvis får syn for. Fortsæt endelig, jo mere des bedre - det kunne blive til en hel aftenskole i Hyggesnak om mangfoldige emner, som der helt sikkert sidder nogle, og har mere forstand på end gennemsnittet af dem, som ellers ytrer sig mest om det meste. X er det den her bog på dansk? Verden af i går, klassiker https://www.williamdam.dk/boeger/verden-af-i-gaar-en-europaeers-erindringer__51474 Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 4. Oktober, 2019 af Rejsenetværk 1 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
MickeyM 1154 Skrevet 4. Oktober, 2019 Rejsenetværk skrev, for 2 minutter siden: Jeg elsker det, når det lykkes mig at få akademiske kapaciteter, til at krybe ud af busken, og formidle komplekse emner, og svært stof Så må (og bør) du da være svært stolt af denne tråd - Jeg lagde mærke til, at det var en lidt sløv start, men det er den da i den grad kommet efter - Det er en ren fornøjelse at følge med. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 4. Oktober, 2019 (edited) Rejsenetværk skrev, for 27 minutter siden: Jeg elsker det, når det lykkes mig at få akademiske kapaciteter, til at krybe ud af busken, og formidle komplekse emner, og svært stof Borende X har generøst gjort det i årevis, men jeg er overbevist om, at bag mange anonyme brugere gemmer sig fagfolk, hvis dybe indsigt, vi kun glimtvis får syn for. Fortsæt endelig, jo mere des bedre - det kunne blive til en hel aftenskole i Hyggesnak om mangfoldige emner, som der helt sikkert sidder nogle, og har mere forstand på end gennemsnittet af dem, som ellers ytrer sig mest om det meste. X er det den her bog på dansk? Verden af i går, klassiker https://www.williamdam.dk/boeger/verden-af-i-gaar-en-europaeers-erindringer__51474 Venlig hilsen Rejsenetværk Ja, Stefan Zweigs klassiker er oversat til dansk. Endda flere gange. Han var født i det gamle Østrig-Ungarn i et højborgerligt Wienermiljø og giver en levende beskrivelse af, hvordan kejserrigets administration/dagligdag fungerede. Som jøde måtte han dog flygte flere gange, og sidste gang gik turen i 1940 til Argentina. Under indtryk at "de tyske sejre, som har slået verden med forbavselse og beundring" (Erik Scavenius) begik han og konen selvmord i 1942, og hans "Verden af i går" skal således ses som sit testamente for eftertiden, hvor han ikke ikke lægger skjul på, at tiden før 1914 var "de gode gamle dage", hvor alt var trygt og forudsigeligt. I det aktuelle spørgsmål har han givet en fremragende skildring af inflationen i Tyskland i 1923, og her lyser ikke mindst hans moralske forargelse over menneskers handlemåde igennem. Redigeret 4. Oktober, 2019 af Borende X 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9730 Skrevet 5. Oktober, 2019 Er Portugal et land, med en grundlæggende mindre korrupt, og en mere velfungerende offentlig sektor, samt mere hæderlige og kompetente politikere, og ditto regering, end samme i Grækenland, Italien og Spanien? Hvis ja, er det så derfor, at dette er lykkedes for en venstreorienteret regering i Portugal? Det er jo i den grad i strid med alle de betingelser, og bindinger som eksempelvis Grækenland er underlagt, ovenpå finanskrisen: Portugal viser vejen for Europas socialdemokrater: det er muligt at gøre op med sparepolitikken Socialdemokraterne i Portugal har gjort det, ingen troede var muligt: Hævet lønninger og pensioner og samtidig skabt vækst og nedbragt underskuddet. De har brudt med sparepolitikken. Det her er historien om, hvordan https://www.information.dk/mofo/portugal-viser-vejen-europas-socialdemokrater-muligt-goere-sparepolitikken?lst_frnt Hvis eksempelvis Grækenland og Italien, slap af med alt korruption og skattesnyd imorgen, ville det i sig selv et langt stykke befri dem for tyngende lån, underskud og gældsætning. I modsætning til de langt fattigere klient EU lande Rumænien og Bulgarien, der også er gennemkorrupte og ineffektivt styrede, som Grækenland og Italien, så har sidstnævnte begge en enorm sort økonomi, som bare mangler at blive gjort hvid. Men fordi borgerne ikke stoler på forvaltningen af offentlige midler, så vil de heller ikke betale den skat som de skal. Dertil er det heldigvis ikke kommet i Danmark og Tyskland endnu, men for mange, og for store skandaler undergraver, efterhånden også hos os, den grundlæggende tillid, som er en forudsætning for viljen til at betale en høj skat for, og dermed også opbakningen bag vores velfærdssamfund. Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Le grand cirque Skrevet 6. Oktober, 2019 Spændende læsning @Rejsenetværk Tja, det fortæller noget om at økonomi handler om meget andet end tørre tal, skrevet i lærebøger, der må skrives om og om igen. Der er ingen tvivl om at begreber som optimisme og stabilitet spiller en mindst lige så stor rolle, hvilket historien om Portugals økonomi vidner om. Portugal virker som et meget harmonisk land. Der er ingen tvivl for mig om at landets fascistiske fortid (Portugal var et diktatur indtil den ublodige nellikerevolution i 1974) fungerer som en vaccine mod højreekstrem politik, hvilket historien om ønsket om et større antal migranter jo ganske godt illustrerer. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg