2cool 215 Skrevet 24. Februar, 2020 Jo det er skide sødt når der står en missekat, en løve og et pindsvin udenfor døren og synger; Boller op og boller ned, boller i min mave, får jeg ingen boller, så laver jeg ballade. Det får mig til at tænke på de rigtige gode gamle dage, hvor man proppede et par boller i deres pose. De blev så glade og gav man dem ingen boller, så kunne du være stensikker på at de nok skulle vende tilbage og lave ballade. Den dag idag, der står børn og rasler, nu tænker jeg ikke længere på de gode gamle dage, men mere at børn rent faktisk tigger om penge. Og sådan noget er rent faktisk ulovligt, så meget at tiggere i dk bliver straffet med 14 dages fængsel. Der er sku intet og sige til at fængsler er overfyldt idag. Skal mine børn ud og rasle ? Nej det kommer de aldrig til. https://www.baby.dk/debat/94439pi1/ordet-er-frit/hvornaar-blev-rasling-til-fastelavn-til-tiggeri.aspx Hvad er din holdning? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Butch 5198 Skrevet 24. Februar, 2020 Når der står 2-3 børn og synger, og de har klædt sig ud og det hele, så er det en tradition der bliver holdt ved lige - vel at mærke en dansk tradition, ulig Halloween. Her har jeg svært ved at se tiggeriet .....om det så er et par mønter eller en håndfuld slik de får. Jeg har også oplevet at der stod nogle drenge i teenagealderen - uden udklædning - og begyndte at synge........ her lukkede jeg blot døren igen. Det var i mine øjne tiggeri. 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nemtøs Skrevet 24. Februar, 2020 Udklædning er påkrævet og de kære børn skal ikke dukke op i store flokke. Og der er selvfølgelig noget med alderen. Vil mene at 10-12 års alderen så bør de stoppe. Jeg havde besøg af en indianer og en tiger i går og de fik slik i deres poser, og virkede godt tilfredse. Jeg synes det er en hyggelig tradition som jeg gerne bidrager til. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 24. Februar, 2020 Jeg tror det med at klæde sig ud er noget der foregår i bhv, SFO, skole, idrætsforening osv. Jeg, har ikke oplevet i år at der nogle der går rundt. Prøvede sidste år. At unge mennesker 12-15 år uden udklædning vandre rundt og tigge penge. Det er plattenslageri. Butch skrev, for 43 minutter siden: Når der står 2-3 børn og synger, og de har klædt sig ud og det hele, så er det en tradition der bliver holdt ved lige - vel at mærke en dansk tradition, ulig Halloween. Her har jeg svært ved at se tiggeriet .....om det så er et par mønter eller en håndfuld slik de får. Jeg er helt på linie med dig her. Da jeg, var knejt, var det helt sikkert slik, boller, kage vi fik. Og her tænkte vi slet ikke på penge. Og kan huske på en adresse her i byen boede den lokale GP. Og det synes vi var skægt at ringe på. Som jeg husker det. Fik vi altid guldkarameller hos hende. Hun, var altid sød og rar. God dag KK Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AalborgLook 5177 Skrevet 24. Februar, 2020 Havde besøg af en etnisk fyr på ca 20 år som ikke var klædt ud, og bad om penge da det var fastelavn. Han fik så ikke noget. Nogle andre børn kom forbi som de første, og da vi ikke havde noget slik fik de noget frugt. Da de gik sagde de til nogen børn der var på vej op ad indkørslen, at de godt kunne gå igen, da det var nogle sure mennesker der boede der som kun gav frugt. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claesen 576 Skrevet 24. Februar, 2020 Jeg er den type, der år efter år, forgæves håber på, at en 16-20 årige studine kommer og synger boller op boller med ved min dør. For så skal hun satme få boller både oppe og nede og hvad der ellers kommer til hende er jo bonus og ja på en måde så kan hun jo ende med hvert fald indholdet af bollerne i maven. Ellers, er jeg meget på linje med jer andre, udklædning er et must og alderen bør være max 12 og så gider jeg ingen sure miner hvis de får slik istedet for penge og hvis de får penge gider jeg ikke høre brok over beløbet. Sidste år oplevede jeg at de kom anstigende uden raslebøtte men til gengæld med deres telefon så man kunne betale med mobil pay. Der stod jeg fandme af. Halloween er jeg så kæmpe modstander af og ser det i den grad som tiggeri, så her bliver både børn og deres forældre bedt om, at skride af helved til. Men ja det en fin tradition og den bør holdes i hævd og så bør man som forældre vide, at det er mandag der rasles og ikke søndag - tirsdag. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Indiske Devina Skrevet 24. Februar, 2020 Jeg elsker som i ELSKER fastalavn og halloween. At alle kan klæde sig ud og være en smuk prinsesse eller en farlig sørøver osv. Det er de enkle dage man kan lade som om man er noget andet, og ikke tænke på hverdagens stress og jag. Slik og ballade give børn et sammenhold, de kommer ud i stedet for at sidde foran computeren og de får belønninger for det ( slik), plus de har det sjovt. Her hvor jeg bor kommer der desværre ingen, hvilket er træls for jeg vil gerne værne om den tradition. Også har jeg en undskyldning for at købe slik og være klædt ud selv:-D Jeg elskede at gøre det da jeg var barn. Den tradition må ikke dø! Jeg er ligeglad hvad alder man har så længe man er klædt ud. Betalingen skal altid være slik ikke penge. Og hvis jeg er klædt ud og man er over 20 kan vi altid gå ind og lave vores egen slik og ballade;-) Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
knallert 3424 Skrevet 25. Februar, 2020 29babygirl29 skrev, for 3 timer siden: Jeg elsker som i ELSKER fastalavn og halloween. . Og hvis jeg er klædt ud og man er over 20 kan vi altid gå ind og lave vores egen slik og ballade;-) godt forslag Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TommyHansen 2973 Skrevet 27. Februar, 2020 Claesen skrev, den 24.2.2020 at 19:39: Jeg er den type, der år efter år, forgæves håber på, at en 16-20 årige studine kommer og synger boller op boller med ved min dør. For så skal hun satme få boller både oppe og nede og hvad der ellers kommer til hende er jo bonus og ja på en måde så kan hun jo ende med hvert fald indholdet af bollerne i maven. Det håber deler du helt sikkert med mange andre midaldrende mænd. I min fantasi måtte hun gerne have lyst hår, brune øjne og pænt store bábser. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claesen 576 Skrevet 27. Februar, 2020 TommyHansen skrev, for 2 timer siden: Det håber deler du helt sikkert med mange andre midaldrende mænd. I min fantasi måtte hun gerne have lyst hår, brune øjne og pænt store bábser. Ja der sikkert en masse midaldrende mænd der også har de tanker, men med mine beskedne 32 år kan jeg vel næppe kaldes midaldrende.. Det håber jeg hvert fald ikke. Jeg er mest til blå øjne men ellers så er vi enige om resten' når ja gerne en lille pariser numse også 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Visti-Vistisen 1899 Skrevet 27. Februar, 2020 (edited) 2cool skrev, den 24/2/2020 at 18:17: man proppede et par boller i deres pose. De blev så glade og gav man dem ingen boller, så kunne du være stensikker på at de nok skulle vende tilbage og lave ballade. Nu skriver du tiggeri er ulovligt. Men mafiametoder, afpresning og beskyttelsesbetaling er også ulovligt. Redigeret 27. Februar, 2020 af Visti-Vistisen Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Misjo1 Skrevet 28. Februar, 2020 AalborgLook skrev, den 24-02-2020 at 19:32: Havde besøg af en etnisk fyr på ca 20 år som ikke var klædt ud, og bad om penge da det var fastelavn. Han fik så ikke noget. Nogle andre børn kom forbi som de første, og da vi ikke havde noget slik fik de noget frugt. Da de gik sagde de til nogen børn der var på vej op ad indkørslen, at de godt kunne gå igen, da det var nogle sure mennesker der boede der som kun gav frugt. Jeg gav en sørgelig smiley, fordi jeg synes der er trist at børn har den indstilling til frugt, især i en tid hvor overvægt og livstilssygdomme er på sit højeste niveau. Men ellers er jeg enig, i meget små flokke 3-4 stykker og udklædte børn er det en hyggelig tradition, jeg giver altid lidt små penge 3-5 kr. pr. styk. MIsjo1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Misjo1 Skrevet 28. Februar, 2020 Claesen skrev, den 24-02-2020 at 19:39: Jeg er den type, der år efter år, forgæves håber på, at en 16-20 årige studine kommer og synger boller op boller med ved min dør. For så skal hun satme få boller både oppe og nede og hvad der ellers kommer til hende er jo bonus og ja på en måde så kan hun jo ende med hvert fald indholdet af bollerne i maven. Ellers, er jeg meget på linje med jer andre, udklædning er et must og alderen bør være max 12 og så gider jeg ingen sure miner hvis de får slik istedet for penge og hvis de får penge gider jeg ikke høre brok over beløbet. Sidste år oplevede jeg at de kom anstigende uden raslebøtte men til gengæld med deres telefon så man kunne betale med mobil pay. Der stod jeg fandme af. Halloween er jeg så kæmpe modstander af og ser det i den grad som tiggeri, så her bliver både børn og deres forældre bedt om, at skride af helved til. Men ja det en fin tradition og den bør holdes i hævd og så bør man som forældre vide, at det er mandag der rasles og ikke søndag - tirsdag. Enig omkring Halloween, nu bor jeg i en mindre by hvor der er en regel om at man ikke ringer på hvis der ikke er pyntet op foran døren, det fungerer fint. MIsjo1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25043 Skrevet 28. Februar, 2020 AalborgLook skrev, den 24.2.2020 at 19:32: .... Nogle andre børn kom forbi som de første, og da vi ikke havde noget slik fik de noget frugt. Da de gik sagde de til nogen børn der var på vej op ad indkørslen, at de godt kunne gå igen, da det var nogle sure mennesker der boede der som kun gav frugt. Var det citroner, du gav dem? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg