Hop til indhold
Guest HrFlint

Corona - tænk dig om før du besøger syge og gamle

Recommended Posts

Guest HrFlint

Massage er et globalt fænomen, da udbydere rejser frem og tilbage fra hjemland og Danmark. Kommer massøren fra et risikoområder jf Sundhedsstyrelsens hjemmeside, kan du blive smittet med coronavirus. Hvis du på nogen måde har symptomer på smitte efter et besøg eller har mistanke om, at du er smittet, så undlad at besøg ældre og syge på henholdsvis plejecentre eller hospitaler.

Hvis du har symptomer på corona (hoste, ondt i halsen og vejrtrækningsbesvær) efter massage hos en fra et risikoområde, skal du naturligvis ringe til egen læge. Lad vær med at troppe op i konsultationen.

Se udpegede risikoområder her:

https://www.sst.dk/da/Viden/Smitsomme-sygdomme/Smitsomme-sygdomme-A-AA/Coronavirus/Spoergsmaal-og-svar

Har du selv kronisk sygdom og/eller er ældre, så tænk dig en ekstra gang om, når du vælger massør. Er du i tvivl, så vælg en anden. - udbuddet er stort nok. Better safe than Sorry. 

DK rammes af corona i større målestok på et tidspunkt, men forhåbentlig først når foråret rigtigt er over os. Så vil virussen have dårligere betingelser for spredning. 

Tænk dig om - din mor er formentlig ikke med til massagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
HrFlint skrev, for 5 timer siden:

Massage er et globalt fænomen, da udbydere rejser frem og tilbage fra hjemland og Danmark.

Har du hørt om danske piger og piger, der er fast bosat i Danmark?

Ja jeg spørger bare!

Del dette indlæg

Link til indlæg

I denne branche er det vist nok omvendt. Er det mest almindelige alligevel ikke, at "gamle" (mænd) besøger "unge" (piger)?

Del dette indlæg

Link til indlæg

:shock:   I disse corona tider må vi, som de gode samfundsborgere vi alle sammen er, til at dyrke noget mere doggystyle og omvendt cowgirl sex! Alle os indenfor denne købesexverden, må gøre det yderste for at begrænse spredningen af coranavirus i samfundet. Heldigvis har vi alle stor erfaring med smitsomme sygdomme og spredningen af dem og hvordan man beskytter sig mod dårligdommene og inddæmmer dem.  :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Indiske Devina
BlackMagic2020 skrev, for 3 timer siden:

brækker mig snart over alt det Corana virus

Også mig. Man hører ikke andet hele tiden. Det er masse hysteri. Man kan ikke engang købe håndsprit( hvilket er vigtig i det jeg laver) mere fordi folk bare river dem ned fra hylderne. 

Jeg glæder mig bare til at vi kommer over på den anden side og man kun kan grine af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Spørgsmålet er om det er massehysteri. Der skal bare være en eller flere gp´er, som får Coronavirus, så går det hurtigt. De er selvfølelig i stor risikogruppen for at blive smittet med Coronavirus, da de har mange tætte kontakter dagligt. Nu skal man ikke "male fanden på væggen",  men personligt  ville jeg blive ærgelig, hvis jeg skulle være så uheldig at få den efter et besøg hos en gp´er. Dog kan man også få den, hvis man tager en tur med metro i myldretiden eller en tur på Old Irish Pub :-o

Redigeret af asianman

Del dette indlæg

Link til indlæg
asianman skrev, for 8 minutter siden:

Spørgsmålet er om det er massehysteri. Der skal bare en eller flere gp´er som selvfølelig er i stor risiko for at blive smittet med Coronavirus, da de har mange tætte kontakter. Nu skal man ikke "male fanden på væggen",  men personligt  ville jeg blive ærgelig, hvis jeg skulle være så uheldig at få den efter et besøg hos en gp´er. Dog kan man også få den, hvis man tager en tur med metro i myldretiden eller en tur på Old Irish Pub :-o

Men tilsyneladende er der rigtig mange hulbrødre, der er blevet skræmt. Efter hvad jeg hører, er det sløjt med besøgene i disse dage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Indiske Devina skrev, for 33 minutter siden:

Også mig. Man hører ikke andet hele tiden. Det er masse hysteri. Man kan ikke engang købe håndsprit( hvilket er vigtig i det jeg laver) mere fordi folk bare river dem ned fra hylderne. 

Jeg glæder mig bare til at vi kommer over på den anden side og man kun kan grine af det.

Kan du evt. bruge Medi-Skrub (klorhexidinsæbe) i mellemtiden? <3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Indiske Devina
Iscenesat Virkelighed skrev, for 29 minutter siden:

Er det ligeså godt?

Del dette indlæg

Link til indlæg

My two cents:
Det går ikke længere at stoppe, taget i beagtning hvor ekstremt potent den her lille Covid-krabat er på at sprede sig. Så vi kommer i princippet alle at blive smittede. 

Nogle af os bliver syge og nogle få alvorligt syge. Dødstallene kommer sandsynligt at ligge omtrent hvor de er nu: 2-3 procent af dem som bliver syge.Om cirka halvandet år har vi et vaccin, og siden glemmer vi Corona - til næste gang vores håndtering av dyrene på den her planeten straffer sig.

Det som virkelig er interessant med den her pandemi, er hvordan vores strukturer reagerer. Kampen for at stoppe noget som sandsynligt ikke går at stoppe, koster lige nu milliarder. Det første flyselskab er i konkurs, og flere kommer at følge efter. Børserne falder, skoler og arbejdspladser lukker etc etc.

Panikken er det mest foruroligende i min optik. Jeg kan blot forestille mig hvordan det skal blive når klimaforandringerne når sin fulde kraft, og alt større del af planeten bliver ubeboelig.
Vores strukturer og systemer er så utroligt følsomme og sensitive og er det noget Covid har vist os så er det at vi faktiskt ikke er særligt forberedt på ret meget i denne ellers så avancerede civilisation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
BlackMagic2020 skrev, for 5 timer siden:

brækker mig snart over alt det Corana virus

Ja, forståeligt: Kvalme er et af de kendte symptomer. Jeg håber at du snart er på højkant igen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Indiske Devina skrev, 1 time siden:
Iscenesat Virkelighed skrev, for 1 time siden:

Er det ligeså godt?

Tilsyneladende skulle almindelig (grundig) håndvask med alm. sæbe være mere effektivt end håndsprit.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvis hele klodens befolkning bliver smittede (7,6 Mia), og 2-3% dør, så vil det betyde 152-228 mio døde. Den spanske syge kostede over 50 mio liv i 1918. Men det var i en krigsramt og forarmet global befolkning.

Deet vil næppe nogensinde stoppe med pandemier, hvis vores civilisation skal fungere bare på nogenlunde nutidige præmisser.

En ringe trøst er måske, at mange af dem der dør, i forvejen ikke havde langt igen. I den forstand kan man kynisk sige at selv ikke menneskeheden er fritaget for naturens ubønhørlige logik.

Hvilket det forestående klimatisk kollaps understreger med al grum tydelighed. Det hele startede da Eva tog den første bid af æblet. Siden har vi ikke set os tilbage :mellow:

.

Redigeret af Styrvolt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Styrvolt skrev, for 7 minutter siden:

Hvis hele klodens befolkning bliver smittede (7,6 Mia), og 2-3% dør, så vil det betyde 152-228 mio døde. Den spanske syge kostede over 50 mio liv i 1918. Men det var i en krigsramt og forarmet global befolkning.

Noget tyder heldigvis på at ikke 100% af verdens befolkning vil blive smittet. - men vi kan så lege med at 20% bliver smittet og at 3% af disse dør... Så er vi næsten på samme antal døde som den spanske syge... Det var blot lige matematikken...

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har også tænkt, man overreagerede fra sundhedsmyndigheders og politikeres side ...

Men så så jeg, her for et par aftener siden, en dramadokumentar om Den Spanske Syge..
Den var lavet et par år før Covid-19
Dén var en øjenåbner ...

Nu synes jeg absolut ikke længere myndighederne overreagerer ...
I kan se dokumentaren hér:
  https://www.dr.dk/drtv/program/den-spanske-syge-_-en-virus-der-draebte-50-millioner_139147

Del dette indlæg

Link til indlæg
Styrvolt skrev, for 2 timer siden:

MickeyM skrev, for 1 time siden:

Noget tyder heldigvis på at ikke 100% af verdens befolkning vil blive smittet. - men vi kan så lege med at 20% bliver smittet og at 3% af disse dør... Så er vi næsten på samme antal døde som den spanske syge... Det var blot lige matematikken...

Statistik i topform. Det er aldrig nogen som har viset cifre på at 2-3 % af dem som bliver smittede dør. Mange - formentligt de fleste - bliver smittede uden at blive syge. Blandt dem som er konstateret syge er der 2-3 % som dør. Sådan har jeg konkluderet det i hvert fald. Herpes f.eks. er et virus som mere end 80% af befolkningen går rundt med, men ikke ret mange får symptomer.

Sig f.eks. at 80 procenter af befolkningen bliver smittede. Sig så at 10 % af de smittede bliver syge og at 2 procenter af disse dør.  Regnet på hele verden bliver det cirka 12 miljoner døde. Men i en stor del av verdenen kommer Corona ikke at sprede sig på samme måde, f.eks. i Afrika, så vi måske kan halvere cifren. 6 miljoner døde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bananas skrev, for 37 minutter siden:

Statistik i topform. Det er aldrig nogen som har viset cifre på at 2-3 % af dem som bliver smittede dør. Mange - formentligt de fleste - bliver smittede uden at blive syge. Blandt dem som er konstateret syge er der 2-3 % som dør. Sådan har jeg konkluderet det i hvert fald. Herpes f.eks. er et virus som mere end 80% af befolkningen går rundt med, men ikke ret mange får symptomer.

Sig f.eks. at 80 procenter af befolkningen bliver smittede. Sig så at 10 % af de smittede bliver syge og at 2 procenter af disse dør.  Regnet på hele verden bliver det cirka 12 miljoner døde. Men i en stor del av verdenen kommer Corona ikke at sprede sig på samme måde, f.eks. i Afrika, så vi måske kan halvere cifren. 6 miljoner døde. 

Nu ved jeg ikke om du taler som læge eller statistiker. Jeg mener selvfølgelig ikke hele Jordens befolkning bliver smittede. Det var lige for at få størrelsesforholdende på plads i worst case scenariet. Det havde jeg håbet var indlysende.

At du kan udtale dig skråsikkert om konsekvenserne er imponerende. Det vil selv lægefaglige eksperter være mere forsigtige med. Fx i denne artikel, hvor flere eksperter udtaler sig og er indbyrdes uenige om alvoren.

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3086-eksperter-uenige-er-corona-pa-niveau-med-eller-vaerre-end-almindelig-influenza.html

Den giver et fint billede på, hvor ufattelig kompliceret, det er. Jeg er klar over, du er meget utilbøjelig til at følge andres forslag til læsning mm. Men selv du kan vel blive klogere :rolleyes:

Jeg regner mig ikke selv til dommedagstænkerne. Ikke med Covid i hvert fald. Men at det kommer til at ramme verdensøkonomien hårdt er der ingen tvivl om. Det kan der så også være positive følger af. Ikke mindst langt mindre udslip af drivhusgasser, og i bedste fald en kriseøkonomi, der vil knuse Trump til præsidentvalget om et halvt års tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Styrvolt skrev, for 39 minutter siden:

Nu ved jeg ikke om du taler som læge eller statistiker. Jeg mener selvfølgelig ikke hele Jordens befolkning bliver smittede. Det var lige for at få størrelsesforholdende på plads i worst case scenariet. Det havde jeg håbet var indlysende.

At du kan udtale dig skråsikkert om konsekvenserne er imponerende. Det vil selv lægefaglige eksperter være mere forsigtige med. Fx i denne artikel, hvor flere eksperter udtaler sig og er indbyrdes uenige om alvoren.

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3086-eksperter-uenige-er-corona-pa-niveau-med-eller-vaerre-end-almindelig-influenza.html

Den giver et fint billede på, hvor ufattelig kompliceret, det er. Jeg er klar over, du er meget utilbøjelig til at følge andres forslag til læsning mm. Men selv du kan vel blive klogere :rolleyes:

Jeg regner mig ikke selv til dommedagstænkerne. Ikke med Covid i hvert fald. Men at det kommer til at ramme verdensøkonomien hårdt er der ingen tvivl om. Det kan der så også være positive følger af. Ikke mindst langt mindre udslip af drivhusgasser, og i bedste fald en kriseøkonomi, der vil knuse Trump til præsidentvalget om et halvt års tid.

Nej jeg er hverken det ene eller det andet. Jeg kun gætter.

Ikke tilbøjelig at følge andres forslag til læsning?? Hvor kom den fra. Jeg har dog lige læst det du linkede til, og det siger jo omtrent detsamme som jeg sagde: Det går ikke at stoppe.

Hvor mange som vil dø er jo også kun et gæt, uanset hvor meget ekspert man er. Noget sted mellem Hong Kong og Svineinfluenzen er mit gæt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bananas skrev, for 2 minutter siden:

Nej jeg er hverken det ene eller det andet. Jeg kun gætter.

Ikke tilbøjelig at følge andres forslag til læsning?? Hvor kom den fra. Jeg har dog lige læst det du linkede til, og det siger jo omtrent detsamme som jeg sagde: Det går ikke at stoppe.

Hvor mange som vil dø er jo også kun et gæt, uanset hvor meget ekspert man er. Noget sted mellem Hong Kong og Svineinfluenzen er mit gæt.

Jeg læste sidste år en uhyre spændende bog "Sapiens" af den israelske historiker Yuri Hariri, hvor han i det helt store historiske vingesus skitserer menneskehedens udvikling fra de tidligste tider op til i dag.

Det afsnit jeg fandt mest interessant, var overgangen fra jæger/samlersamfund til landbrugssamfund. Jægersamfundene havde en meget alsidig diæt af kød, rødder, bær, svampe og en smule græsser.

Men med tiden begyndte man at lægge mærke til, at der dukkede nye græsaks op, hvor man tidligere havde vandret hjem med dagens tilfældige høst. Hermed opstod ideen om at man kunne få en nogenlunde stabil fødekilde. Ikke raketvidenskab, men måske det mest afgørende skridt i menneskehedens historie.

På godt og ondt. For mens man nu kunne brødføde en meget større befolkning, end jæger /samlerkulturen, der kræver meget store arealer pr menneske. Og endda skabe et fødevareoverskud, så den første arbejdsdeling kunne opstå med forskellige håndværk, da opstod byerne. Så vidt, så godt.

Men nu måtte man pludselig knokle 45 timer om ugen under den nådesløse irakiske sol mod 30-35 timer som jægersamler. Man måtte nu nøjes med en noget mindre varieret diæt i samfund, hvor befolkningstætheden var eksploderet... og så skete katastrofen. Virussygdomme kunne pludselig trives som aldrig før i de noget beklumrede landsbyer.

Men værst af alt var, at det var for sent at vende tilbage til de gamle "paradisiske" tilstande, da der var alt for mange mennesker at mætte. Så det at erkende hvede/ris/majskornets spirende evner kan sammenlignes med den jødisk/kristne/muslimske syndefaldsmyte om kundskabens træ.

Om den egentlige vinder er blevet Homo sapiens, de tre essentielle græsarter (som i dag udfylder hovedparten af klodens jordoverflade) eller vira som  Covid er en anden historie.

Bogen kan anbefales, hvis man interesserer sig for de helt store træk i menneskets udvikling. Og er god til at reflektere videre på. I hvert fald for min krøllede hjerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Styrvolt skrev, for 8 timer siden:

Men værst af alt var, at det var for sent at vende tilbage til de gamle "paradisiske" tilstande, da der var alt for mange mennesker at mætte. Så det at erkende hvede/ris/majskornets spirende evner kan sammenlignes med den jødisk/kristne/muslimske syndefaldsmyte om kundskabens træ.

Om den egentlige vinder er blevet Homo sapiens, de tre essentielle græsarter (som i dag udfylder hovedparten af klodens jordoverflade) eller vira som  Covid er en anden historie.

The curse of mankind. Der er aldrig nogen vej tilbage.

Menneskelighedens evige anthem:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bananas skrev, for 15 timer siden:

Panikken er det mest foruroligende i min optik. Jeg kan blot forestille mig hvordan det skal blive når klimaforandringerne når sin fulde kraft, og alt større del af planeten bliver ubeboelig.
Vores strukturer og systemer er så utroligt følsomme og sensitive og er det noget Covid har vist os så er det at vi faktiskt ikke er særligt forberedt på ret meget i denne ellers så avancerede civilisation.

Mht. panik, i en lidt anden kontekst, "flygtningestrømmen" gennem Danmark i 2015 demonstrerede en så galopperende mangel på historisk fantasi i vores, indiskutabelt verdens rigeste og mest ressourcestærke region, hvor forargelsen bl.a. gik på, at man gik på motorvejen! Uha dada!  
En totalt manglende forestillingsevne over for hvorledes det kommer til at se ud, når klimaflygningestrømmene uværgeligt vil sætte ind over de kommende årtier. 

Mht. forberedelse, jeg er ikke enig, vores moderne civilisatoriske og informationsbaserede strukturer er meget følsomme, men også ekstremt innovative. Vi har aldrig været bedre forberedt. Sagen er blot, at ethvert beredskab aldrig kan udtænkes abstrakt, men beror på beredskabsøvelser. Virkeligheden skal altid justere beredskabet.
Det er hvad vi har påbegyndt nu, og derfor det er så vigtigt at vi "køber os tid", hvilket er det egentlige formål med inddæmningsstrategierne. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
autobahn skrev, for 3 minutter siden:

Mht. panik, i en lidt anden kontekst, "flygtningestrømmen" gennem Danmark i 2015 demonstrerede en så galopperende mangel på historisk fantasi i vores, indiskutabelt verdens rigeste og mest ressourcestærke region, hvor forargelsen bl.a. gik på, at man gik på motorvejen! Uha dada!  

Gik man på motorvejen??!!  Det var det værste.

Nå, det kan man i hvert fald ikke sige om Covid. Mange veje tar det, mestendels fly. Men det går i hvert fald ikke på motorvejen, gud ske lov.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bananas skrev, for 2 timer siden:

Men det går i hvert fald ikke på motorvejen, gud ske lov

Nej den tager nok mere de offentlige midler tog, bus og metro specielt i myldretiden. :wink:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Anilingus
Iscenesat Virkelighed skrev, den 6.3.2020 at 20:30:

Vel en dårlig ide, da aktivstoffet heri er klorhexidin der netop IKKE har virkning ift. virus, hvad COVID-19 jo netop er !

Anvend enten desinfektionsmiddel baseret på sprit, en blanding af sprit og klorhexidin - eller vær grundig med en ganske alm. håndvask og brug så i øvrigt din sunde fornuft og undgå at nyse uhæmmet udover andre, pille næse o.s.v.;)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...