kanonkongen 34395 Skrevet 12. Marts, 2020 Hej alle. Nedlukning af store dele af samfundet er en ny situation for alle. Jeg, er selv blevet sendt hjem fra job. Og i den situation, er vi jo nødt til, at hjælpe hinanden.Og ikke mindst følge de anvisninger der kommer. Det er jo kloge og kompetente mennesker. Som fx. Søren Brostrøm. Medmindre du er bedre kvalificeret end Søren, så burde der ikke, være nogen der, har en bedre tolkning af de nødvendige tiltag til coronavirus. Vi skal forholde os til fakta. Og ikke hjemmebryggede teorier. Om hvordan Corona pandemien. udvikler sig. Da jeg kørte hjem fra job i dag. ville jeg handle ind til aftensmad, jeg opgav. Og har nu set, hvordan folk opfører sig. De stod i kø. Ja kæmpede om en P plads. Ja vil sige det tangere til hysteri. Som man, kan se i denne video fra i går. Der vises bestemt ikke samfundssind. Og alle dagligvarebutikker, har jo været ude og fortælle der er varer nok til alle. Man, kan jo kun sige til folk besind jer dog. Og lige en sidste ting. Til jer der, har små børn derhjemme. Fortæl dem sandheden. Hvad Coronavirus er. Som barn kan det være svært at forstå, hvad ny coronavirus er, og hvilke konsekvenser det har. Derfor har Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Børns Vilkår udarbejdet to film, som dels kan hjælpe børn med at få svar på de mange spørgsmål og dels klæde forældrene på til at tale med dem om det. Filmen giver fire gode råd til, hvordan man som voksen bedst snakker med børn om ny coronavirus. (https://www.sst.dk/da/nyheder/2020/film-til-boern-og-foraeldre-giver-raad-om-at-tale-om-ny-coronavirus?fbclid=IwAR26_Pmf658joTrqi0DFJiWSW0OeM6EraUO1s8UrZss433ageyWnzhwWmDw) De fire råd er: Lyt til barnets bekymring Tal med barnet om fakta Tal med barnet om nyheder Spørg om barnet fik svar Må vi få det bedste ud af den situation der er lige nu. Pøj pøj til jer alle. KK 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
frenchlover1 4116 Skrevet 12. Marts, 2020 Jeg er så enig med dig @kanonkongen Fsktisk er de fire anvisninger: kanonkongen skrev, for 18 minutter siden: Lyt til barnets bekymring Tal med barnet om fakta Tal med barnet om nyheder Spørg om barnet fik svar ... gode retningslinjer for samvær mellem nysgerrige og ligeværdige mennesker i det hele taget Venligst French 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 12. Marts, 2020 Hej @frenchlover1 Du, har da helt ret i det. At lytte er ikke altid nemt for alle. Bare se dem der. For ud i går og hamstrede. God aften til dig. KK 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nikita Darling 11509 Skrevet 12. Marts, 2020 Nej, der var mange, der gik i panik og ikke helt fik det hele med og ja, jeg blev sgu lidt skuffet og forarget over den malplacerede panik over fødevarer osv, som danskerne lige startede ud med. I går sad jeg og tænkte over, hvordan vi bedst muligt kunne få tingene til at hænge sammen med lukkede dagtilbud og så lidt omgang med andre mennesker som muligt... Og imens løb en masse andre mennesker ud og samlede sig i store mængder i supermarkederne for at hamstre gær og toiletpapir. 2 ugers ufrivillig ferie... SÅ skal der sgu skides og bages. Lige i mit lokalområde ser det dog ud til, at folk tager det lidt mere stille og roligt i forhold til hamstring, da der tidligere blev handlet lidt mælk og pizzadej ind, og det hjalp da lidt på forargelsen Og ja, man skal tale med børnene... Sådan hvor man nøje doserer ud fra, hvor gamle de er. For børn under 6 skal helst helt skånes for diverse nyheder i det hele taget. 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 12. Marts, 2020 Nikita Darling skrev, for 1 minut siden: For børn under 6 skal helst helt skånes for diverse nyheder i det hele taget. Hej @Nikita Darling Ikke helt enig her. Børn hører og opfanger ret meget mere end forældre tror. Du må tro mig, at jeg hører mange sjove ting, børn siger om hvad de hører derhjemme. Vi voksne, skal snakke på deres plan om, hvad Corona er. Det kan de forstå. Og de spørgsmål de kommer med skal ikke fejes væk. Så danner de bare deres egne billeder. Som, kan skræmme dem mere. God aften. KK Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nikita Darling 11509 Skrevet 12. Marts, 2020 kanonkongen skrev, for 1 minut siden: Hej @Nikita Darling Ikke helt enig her. Børn hører og opfanger ret meget mere end forældre tror. Du må tro mig, at jeg hører mange sjove ting, børn siger om hvad de hører derhjemme. Vi voksne, skal snakke på deres plan om, hvad Corona er. Det kan de forstå. Og de spørgsmål de kommer med skal ikke fejes væk. Så danner de bare deres egne billeder. Som, kan skræmme dem mere. Jeg er helt med på, at man skal svare på børns spørgsmål, så de ikke danner urealistiske skræmmebilleder i deres fantasi. Men igen, så skal man dosere sine svar ud fra alderen uden at bagatellisere eventuelle bekymringer. Man skal altså ikke overinformere. Men førskolebørn er altså ikke modne nok til at bearbejde den information, de får ind. Jeg taler om at skåne de små - de aflæser de voksnes følelser/signaler, så hvis man ellers tager det roligt og undlader at udsætte dem for nyheder og andet skræmmende, så går det skam fint. Min 4-årige ser fx lige nu bare frem til et par ugers ferie med en masse naturoplevelser Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 12. Marts, 2020 Nikita Darling skrev, for 1 minut siden: Jeg er helt med på, at man skal svare på børns spørgsmål, så de ikke danner urealistiske skræmmebilleder i deres fantasi. Men igen, så skal man dosere sine svar ud fra alderen uden at bagatellisere eventuelle bekymringer. Man skal altså ikke overinformere. Men førskolebørn er altså ikke modne nok til at bearbejde den information, de får ind. Jeg taler om at skåne de små - de aflæser de voksnes følelser/signaler, så hvis man ellers tager det roligt og undlader at udsætte dem for nyheder og andet skræmmende, så går det skam fint. Min 4-årige ser fx lige nu bare frem til et par ugers ferie med en masse naturoplevelser Det jo klart man ikke skal fortælle børn om voksen ting såsom. Økonomi, bange for fyring osv. Men spørger børn fx. Konkret dør folk. Så, har vi da i BHV fortalt, at nogle syge mennesker kan dø. De, har spurgt om, hvem det kan ramme. Hvor det kommer fra. Det, har de fået svar på altså faktabaseret. Det er så i førskolegruppen. De har også spurgt hvorfor bhv lukker. Om de kommer igen, om de må lege med nogen. Og de vil savne bhv. Meget relevante svar. Som vi, har svaret på. Vi kan være enige om, vi ikke sige de samme ting til en på 3 år. Men deres spørgsmål, er så heller ikke så omfattende. Børn på 5-6 år ser skam nyheder på deres Ipad, hører hvad de voksne snakker om. Skal man afskærme dem må, man snakke et sted hvor de ikke er. Og det mest vigtige. Spørg om de fik de svar de ønskede. God tur i naturen med guldklumpen. KK Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 15. Marts, 2020 Jeg reflektere i øjeblikket om. At det er underligt, at bruge krisen til at flytte fokus over på noget, som ikke er vigtigt lige nu. Vigtigt lige nu, er Vi er i en situation. Som vi ikke, har været i. I over 100 år Vi skal allesammen igennem en krise. Den krise handler om coronavirus. Den handler ikke om asyl, startsborgerskab, fagforeningsaftaler eller hvem der får løn eller ej. (sorthvid sat op. Da vi ved der er firmaer der stå over for en hård kamp for overlevelse. Men regeringen kommer med hjælp. Pressemøde kl. 12) Det handler om mennesker, der bliver presset ud i situationer, som ingen selv ville ønske, de stod i. Med værdigheden kan vi sikre os, at så mange som muligt ikke presses yderligere. At mennesker, der er sat i situationer, som de ikke selv har valgt, ikke bliver presset unødigt. Lad os i stedet række ud i denne situation. Og lytte til de kloge hoveder og ikke danne vores egne teorier. Vi kan alle sammen kræve at regeringen. Og den hjælp kommer nu. Så smid misundelsen væk. Vi skal hjælpe alle i Danmark, men det er nemmere, hvis du kigger over på naboen og spørger, om du kan hjælpe med noget. I stedet for at tænke, at det er snyd, at jeg fx. er,pædagog der nu både får karantæne- fri og ekstra ferie. Jeg, har ikke selv valgt det. Dog arb, jeg stadig hjemmefra. Og kan blive kaldt på arb i morgen.. Drop misundelserne, vi er lige nu i samme båd. Som handler om, at få bremset Coronavirus. Vi kan ihvertfald alle starte med, at.Følge regeringens, sundhedsstyrelsen, og andres anvisninger. Nogen vil kunne siger regeringen handlede for sent, andre siger de handler overilet. Jeg siger, at det de handler. Der ser jeg der i den grad udviser mod og stor viljestyrke til at sørge for, at vi kommer igennem krisen. Med så få dødsfald og gener som muligt. Følg mig lige i dette tankespind Tænk på, hvis det var dig, der stod med ansvaret for beslutningerne. Det pres, der lige nu er på vores fremmeste politikere, sundhedsstyrelsen, politi, sygehuse er enormt. Selvom man måske ikke deler politisk overbevisning med beslutningstagere, så honorér deres indsats. Der informeres, der laves hjælpepakker, der handles. Ud fra deres viden, og den er hele tiden et skridt foran vores. Bare se, hvordan Italien, Spanien, Østrig og andre lande lige nu lukker ned. Det er egoistisk at tilsidesætte anvisningerne for egen vindings skyld. Det, kan ikke hjælpe noget, at være egoist Og sige jeg smitter ikke, jeg kan ikke blive smittet Så, jeg skider på anvisninger. Og husk. De politikere, der står i orkanens øje. Kunne du tænke dig at være statsminister, sundhedsminister eller erhvervsminister lige nu? Finansminister, skatteminister eller for den sags skyld en hvilken som helst minister. Alle bliver berørt og skal tage vigtige beslutninger, som du måske ikke er enige i. Men du kan stole på, at de i denne situation omgiver sig med landets klogeste mennesker på deres områder, for denne krise er historisk, og deres beslutninger vil givetvis blive gransket rigtig grundig i eftertiden. Så vis samfundssind. Og lyt til de råd der kommer. Det, kan, gøre vi kommer hurtigere igennem denne krise. Vi kan alle bruge hovedet. Og det er ikke det syd for navlen. God bedring til de syge. Og god dag til alle. KK 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg