Hop til indhold
Guest Nannas Hjørne

Hyklerisk jalousi

Recommended Posts

Guest Nemtøs
TheVoice skrev, for 3 minutter siden:

Jeg er helt enig i, at jalousi er en meget kompleks størrelse. For dem der sjældent mærker og oplever denne følelse, vil det ofte afsted nogle forholdsvis søde og uskyldige reaktioner,  der vel blot bekræfter parterne i deres kærlighed.  

Men for den gruppe mennesker der ofte plages af jalousi, taler vi en  meget stærk og ødelæggende følelse.  Mange betragter Jalousi som en slags teenage følelser, der hører ungdommen til.  Det er ikke korrekt.  Det er derimod er  korrekt er, at nogen i den periode har erkendt, at de havde et problem, typisk fordi de opdagede hvor meget deres jalousi ødelagde deres og andres liv.  Man kan konkludere at nogen med alderen og sin udvikling har arbejdet seriøst med denne følelse, og andre ikke.  Den sidste gruppe vil sjældent opleve et normaliseret forhold til denne følelse.   Typiske kendetegn er

• Det er altid de andres skyld. De nægter at tage ansvar for deres reaktioner og følelser
  • De føler og mener at de selv er "perfekte" i deres handlinger - alt er åbent og gennemsigtigt
  • Deres virkelighedsopfattelse er meget afvigende fra andres
  • De er mistroiske og vil typisk forsøge at erstatte deres usikkerhed med videre med kontrol, krydsforhør, snagen i modpartens telefon osv osv.
  • De vil forsøge at begrænse deres partners bevægelses frihed m.v.

Det sørgelig her er, at selvom man tager voldsomt hensyn, og ligger bånd på sig selv, så rykker grænserne sig bare.  Man kan så også forsøge sig med "Du må selv rode med dine problemer".  Reel er det lidt ligegyldigt hvad partneren eller omgivelser gør - Jalousien er der stadig i en ødelæggende form

Det eneste der kan ændre noget er, at personen der lider af jalousi erkender, at problemet  tager afsæt i sig selv og ikke omgivelserne - Altså man tager ansvar for sig selv og søger professionel hjælp.    Det lyder jo egentligt simpelt,  at søge hjælp, få nogle værktøjer,  arbejde med selvudvikling m.v.  Problemet er jo bare ofte, at man ikke sådan lige kan give slip på "det er de andres skyld - Se nu hvad du fik mig til at gøre"  og hvad de ellers siger.

Kloge  ord  - jeg  kan  ikke  være  mere  enig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg har altid ment at jalousi skyldes egen usikkerhed.
En person med selvtillid og selværd (det er nemlig to forskellige ting) er ikke jaloux på en ens partner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
AalborgLook skrev, for 41 minutter siden:

En person med selvtillid og selværd (det er nemlig to forskellige ting) er ikke jaloux på en ens partner.

Blandt så mange andre træk, indgår det helt sikkert ofte.  Dog kan man så ikke omvendt konkludere, at mennesker med  t lavt selvværd, at de pr. automatisk også er mere jaloux anlagte end folk med et ok selvværd.   Men enig i, at meget jaloux anlagte, blandt andre følelsesmæssige udfordringer, ofte har lavt selvværd også

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
AalborgLook skrev, for 57 minutter siden:

Jeg er enig langt hen ad vejen, bortset fra, at det perspektiv meget lægger hele ansvaret for jalousien over på den som er jaloux. Jeg har været i parforhold hvor jeg var så tryg, at jeg aldrig var jaloux, og så har jeg omvendt været i forhold, hvor jeg ikke var tryg og derfor usikker og ind imellem jaloux. Som @TheVoiceskriver ligger der meget i at anerkende hvornår det ligger hos en selv - det er jeg ret god til. Jeg er for det meste klar over hvornår jeg er jaloux på grund af mine egne usikkerheder og hvornår jeg faktisk har noget at have det i. Det hjælper mig også til ikke at overreagere på de ting som jeg godt ved er mine egne trigger punkter, og i stedet arbejde med mig selv. Men ind imellem handler det ikke om mig. Er jalousi stadig jalousi hvis det er begrundet? Hvis man kan mærke at en partner trækker sig, hvis en partners ord og handlinger ikke stemmer overens, hvis de ikke gør deres del til at gøre en tryg? Det behøver jo ikke at betyde at man ikke har selvtillid eller selvværd, men blot at man er udtryg ved de signaler man får tilsendt fra den anden part.

Selvfølgelig betyder det nok, at der er noget som ikke er godt i forholdet, men det behøver bare ikke nødvendigvis kun ligge ved den som oplever utrygheden. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
TheVoice skrev, for 16 minutter siden:

Blandt så mange andre træk, indgår det helt sikkert ofte.  Dog kan man så ikke omvendt konkludere, at mennesker med  t lavt selvværd, at de pr. automatisk også er mere jaloux anlagte end folk med et ok selvværd.   Men enig i, at meget jaloux anlagte, blandt andre følelsesmæssige udfordringer, ofte har lavt selvværd også

Hej @TheVoice

Ift. Mange af de studier der er lavet i psykologien. Kan Jalousi skyldes i over 75 % af tilfældene lavt selvværd. Derfor er det et punkt alle burde have godt styr på, så man er i stand til at gøre noget ved det. Og det er selvfølgelig rigtigt at der er kæmpe forskel på følelses begreberne Selvværd og Selvtillid. Selvtillid er troen på sig selv i forhold til en handling eller præstation. Selvværd er, hvor stor en værdi man ser i sig selv, eller hvor meget man egentligt elsker sig selv, og synes at man selv er god nok. Det, der kan være så hamrende svært med selvtillid og selvværd er, at det ubevidste oftest afgør i hvor høj grad man føler selvtillid eller selvværd. 

Jeg kan anbefale folk at læse Randy J. Larsen og David M. Buss. “Personality Psychology”, at mænd og kvinder reagerer forskelligt på jalousi. Dette grundet kønnenes natur, som blandt andet bunder i mænd og kvinders forskellige, reproduktive muligheder.

Jalousi er jo faktisk en grim følelse at have Og bunder i de flest tilfælde lavt selvværd. Men jo mere du gør for dig selv for og forsøger dig frem, jo større er chancen ganske enkelt for, at du overvinder din jalousi. Ansvaret er hos dig selv og ingen andre. Jalousi er en følelse, som oftest bunder i usikkerhed, frygt og ængstelighed overfor sig selv, men i høj grad også overfor personer, man holder af og værdsætter. Jalousi en ganske almindelig følelse og, er angsten for sammenligning, som de fleste oplever gennem livet. Jalousi, kan i værste tilfælde fører til Stalking, drab. Som man jo oftest ser at mænd gør disse uhyggelige ting. Det er der mange tilfælde af i fx. drabs statistikkerne  

mænds jalousi centrere sig i de fleste tilfælde omkring frygten for en partners utroskab, hvorimod kvinder frygter for deres partners emotionelle involvering med en anden. Og det beskriver @Nannas Hjørne jo ret godt. Selvom begge køn bekymrer sig om begge former, så er det en tendens, at kvinder og mænd i højere grad oplever følelsen af jalousi ved henholdsvis emotionel og fysisk utroskab. Begge køn oplever dog også jalousi ved potentielle rivalers tiltrækningskraft. Hvorfor kvinder er opmærksomme på andre kvinders krop og femininitet, og hvor mænd er opmærksomme på andre mænds maskuline karaktertræk, såsom fx. Bredden på rivalernes skuldre, eller den der er mest højtråbende i et selskab, Fyren der bare, kan det hele. Og andre mænd, kan blive ret intimideret over sådanne typer. Kvinder derimod føler sig usikre, når en anden kvinde i selskabet flirter meget, får mænds opmærksomhed, og den anden føler sig glemt, eller ikke får opmærksomhed nok. En af de værste følelser for en kvinde, er at blive tilsidesat. Jalousi er altså et urinstinkt, som er gemt indeni os, og som ikke bør være et tabu. Det er noget, den gængse dansker og verdensborger oplever, og lige meget hvad jalousien centrerer sig omkring, så er det en yderst universel følelse. Åbenhed, ærlighed og ikke mindst selvindsigt, er gode måde, at få bugt med jalousien. Er det nemt. Overhovedet ikke. Men i tale sætter man det ikke. Ja så, kan jalousien blive modbydeligt, at leve med. 

Nå det blev et længere skriv.

God weekend og Pinse.

KK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nannas Hjørne skrev, 1 time siden:

Er jalousi stadig jalousi hvis det er begrundet? 

Jeg ville nok ikke anvende det ord i situationer hvor ens partner opfører sig markant anderledes end man er vant til.   Det kunne f.eks være at ens mand fortæller om, at han skal spille firmafodbold på onsdag, om kvinden bemærker at manden tager bad, tager pænt tøj på osv inden han tager ti fodbold.   Når han så er hjemme igen, og kvinder spørger interesseret ind til, om det var sjovt, hvem der vandt osv,   hvis det afstedkommer  en underlig samtale, og forsøg på emneskift m.v. som pludselig udvikler sig til at kvindens mavefornemmelse siger "Hmmm har han gang i noget med en anden".  I en sådan situation ville jeg ikke omtale kvindens følelser og handling som et udslag af  jalousi.    Det er muligt at modparten, vil forsøge at slå den hen med "Du er også altid jaloux , og.... der er ikke noget underligt i hvad jeg har gjort og bla bla.

Folk taler altid om, at kommunikation er midlet til at løse div. former for konflikter.  Det er sådant set også rigtigt nok, hvis man lige tilføjer "Kommunikationer virker først, når man har fjernet, de konfliktskabende følelser, og begge parter evner at forholde sig til det mere faktuelle"   Derfor kan det ofte være en god idé, at vente lidt med at tage sådanne samtaler, til begge parter har fået lidt hold i deres følelser.  Det betyder således, at timing af hvornår og hvordan man skal kommunikere sammen har stort indflydelse på resultatet.  

Afslutningsvis vil jeg så lige tilføje vigtigheden af, at der er sammenhæng imellem ord og handlinger.   Nogen er fantastiske gode til at samtale om dit og dat, sige de "rigtige" ting, således at partneren føler sig tryg, elsket, begæret osv,  men hvis ikke handlingerne afspejler ordnerne, bliver det faktisk meget være.   Så i forbindelse med kommunikation,  kan man med rette sige, hvis ens kommutative evner ikke er i top, så vis i handlinger hvad du føler for dem du holder af. 

Nu er jeg vist ikke helt tabt bag en vogn, når det kommer til kommutative evner,  men faktisk danner jeg mig bedst et indtryk af folk ud fra deres handlinger, snarere end deres ord.  Jeg mener ligeledes at handlinger ofte i konflikter kan være en gamechanger, der ofte kan slukke "branden" langt hurtige en ord og lange samtaler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
TheVoice skrev, for 6 timer siden:

Jeg ville nok ikke anvende det ord i situationer hvor ens partner opfører sig markant anderledes end man er vant til.   Det kunne f.eks være at ens mand fortæller om, at han skal spille firmafodbold på onsdag, om kvinden bemærker at manden tager bad, tager pænt tøj på osv inden han tager ti fodbold.   Når han så er hjemme igen, og kvinder spørger interesseret ind til, om det var sjovt, hvem der vandt osv,   hvis det afstedkommer  en underlig samtale, og forsøg på emneskift m.v. som pludselig udvikler sig til at kvindens mavefornemmelse siger "Hmmm har han gang i noget med en anden".  I en sådan situation ville jeg ikke omtale kvindens følelser og handling som et udslag af  jalousi.    Det er muligt at modparten, vil forsøge at slå den hen med "Du er også altid jaloux , og.... der er ikke noget underligt i hvad jeg har gjort og bla bla.

Folk taler altid om, at kommunikation er midlet til at løse div. former for konflikter.  Det er sådant set også rigtigt nok, hvis man lige tilføjer "Kommunikationer virker først, når man har fjernet, de konfliktskabende følelser, og begge parter evner at forholde sig til det mere faktuelle"   Derfor kan det ofte være en god idé, at vente lidt med at tage sådanne samtaler, til begge parter har fået lidt hold i deres følelser.  Det betyder således, at timing af hvornår og hvordan man skal kommunikere sammen har stort indflydelse på resultatet.  

Afslutningsvis vil jeg så lige tilføje vigtigheden af, at der er sammenhæng imellem ord og handlinger.   Nogen er fantastiske gode til at samtale om dit og dat, sige de "rigtige" ting, således at partneren føler sig tryg, elsket, begæret osv,  men hvis ikke handlingerne afspejler ordnerne, bliver det faktisk meget være.   Så i forbindelse med kommunikation,  kan man med rette sige, hvis ens kommutative evner ikke er i top, så vis i handlinger hvad du føler for dem du holder af. 

Nu er jeg vist ikke helt tabt bag en vogn, når det kommer til kommutative evner,  men faktisk danner jeg mig bedst et indtryk af folk ud fra deres handlinger, snarere end deres ord.  Jeg mener ligeledes at handlinger ofte i konflikter kan være en gamechanger, der ofte kan slukke "branden" langt hurtige en ord og lange samtaler.

Handlinger sammen ord, er ofte den bedste kombination. Så kan ordene være få og velvalgte hvis man ikke har de store kommunikative evner. Handling uden ord har stadig betydning, men ord uden handling er tomme. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...