Hop til indhold
cassanova

GP ‘ ere og dagpenge!

Recommended Posts

kenderen skrev, for 11 minutter siden:

mener du det alvorligt ? glidecreme og condomer ? for 48 kr om dagen

Du har helt ret, det er dybt unfair, hvorfor skulle Nanna dog have mulighed for det?  Du trækker jo ikke det fra som du er berettiget til vel? Eks kørsel, håndværker, negativ renter osv? 

Hvorfor er det du mener, at Nanna i et lovligt erhverv rent indtjenings mæssigt ikke skal have lov til at trække udgifter fra på lige vilkår med andre erhverv? Når det rent juridisk er ok? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest StockingsFeeet

Syntes den er svær, hvornår er en GP ledig/arbejdesløs så hun kan modtage dagpenge ? 

Jeg er godt klar over Corona er det anderledes, men får massøren og kiopraktor dagpenge, er jeg ikke klar over ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Som prostitueret er man selvstændig, ikke lønmodtager. Hvis man står i A-kasse for selvstændige, kan man ikke hæve dagpenge før man har lukket sit firma. Det gælder for alle selvstændige. Man kan ikke hæve dagpenge under coronaen, men få hjælpepakke, hvis man ellers opfylder de krav der er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
StockingsFeeet skrev, for 3 minutter siden:

Syntes den er svær, hvornår er en GP ledig/arbejdesløs så hun kan modtage dagpenge ? 

Jeg er godt klar over Corona er det anderledes, men får massøren og kiopraktor dagpenge, er jeg ikke klar over ? 

Den selvstændige frisør, massør, tatovør mf. får ikke dagpenge under Corona, men kan søge hjælpepakke. Kiropraktoren, der er i sundhedssektoren og dermed underlagt andre regler, har åbent nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest StockingsFeeet
Liv skrev, for 7 minutter siden:

Den selvstændige frisør, massør, tatovør mf. får ikke dagpenge under Corona, men kan søge hjælpepakke. Kiropraktoren, der er i sundhedssektoren og dermed underlagt andre regler, har åbent nu.

Ja det ved jeg, men hvordan/hvornår er en prostitueret arbejdesledig ? så hun kan modtage dagpenge ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
StockingsFeeet skrev, for 5 minutter siden:

Ja det ved jeg, men hvordan/hvornår er en prostitueret arbejdesledig ? så hun kan modtage dagpenge ?

Det er hun ikke, for hun er ikke lønmodtager. Hvis man står i A-kasse som selvstændig, kan man ikke få noget før firmaet er lukket.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nu forholder det sig jo således at man gerne må modtage penge for sex og alt muligt andet.   Hov...…   det der andet omhandler blandt pengegaver, hvor man over en vis beløbsgrænse skal betale skat

Man kan med andre ord sagtens betale skat uden, at det man betaler skat af betragtes jo et erhverv eller job.    Det er jp således vores lovgivning er indrettet.  Man kan jo sagtens argumentere for, at man ønsker at sex mod betaling skal betragtes som et erhverv, og at man derved kunne modtage dagpenge.    Der er så ikke politisk stemning for at tage det skridt. 

Det med skat argumentet holder ikke, som allerede nævnt skal man betale skat af alle mulige andre indtægter over et vist beløb, end hvad der tilvejebringes via et arbejde.  Skat er således ikke betinget af et arbejde eller et erhverv.  Man kan betale skat af investeringer, pengegaver, donationer osv osv . 

Nu forholder det sig jo også bare således, at hvis man vil betragte prostitution som et lovligt erhverv, så vælter det pludseligt ind med alverdens gældende lovgivning som enten skal overholdes eller også skal man lave særlige undtagelser for prostition   Jeg tænker markedsføringsloven,   Forskelsbehandlingslove,  lovgivening omkring arbejdsforhold, miljø og sikkerhed.,   Lovgivning omkring psykisk arbejdsmiljø, lovgivning omkring arbejdstider osv osv osv.

Det er ikke noget man bare lige gør med et snuptag.  Hvis man går den vej, vil man hurtigt opdage at man vil rende panden mod muren hvis man tror at det kan betragtes som et job.  Man kan derimod gå en anden vej, nemlig at betragte prostituerede som selvstændige, med samme regler og forpligtelser som  andre selvstændige.  Er det så virkeligt så fedt ?  Jeg er selv selvstændig og det er slet ikke mit indtryk, at den samme tryghed der tilbydes almindelige lønmodtager, tilbydes selvstændige    Det er vel også fair nok, da man som selvstændig typisk drives af noget helt andet end hvis man vælger et traditionelt ansættelsesforhold.

Det her emne har været debatteret i årtier, og jo mere man tænker over det (mig) jo tydeligere står det at vægtkålen hurtigt vil tippe til den gale side, hvis man liner fordele og ulemper op mod hinanden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
TheVoice skrev, for 1 minut siden:

Man kan derimod gå en anden vej, nemlig at betragte prostituerede som selvstændige, med samme regler og forpligtelser som  andre selvstændige.  Er det så virkeligt så fedt ?  Jeg er selv selvstændig og det er slet ikke mit indtryk, at den samme tryghed der tilbydes almindelige lønmodtager, tilbydes selvstændige    Det er vel også fair nok, da man som selvstændig typisk drives af noget helt andet end hvis man vælger et traditionelt ansættelsesforhold.

Det er jo netop sådan det er i dag. Og nej, den samme tryghed tilbydes ikke selvstændige, derfor må man selv tegne sygeforsikring, betale til pensionsordning, lægge fra til ferie osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Liv skrev, for 1 minut siden:

Det er jo netop sådan det er i dag. Og nej, den samme tryghed tilbydes ikke selvstændige, derfor må man selv tegne sygeforsikring, betale til pensionsordning, lægge fra til ferie osv.

Nemlig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Der er fordele og ulemper ved at være selvstændig. Om det er en fordel eller en ulempe at have muligheden for at arbejde meget i gode tider, og spare op i virksomheden til 22% skat, og så bruge af dem, til bundskat, må være op til den enkelte. Jeg ser det som en fordel. Jeg er selvstændig, og ikke i A-kasse. Jeg har vurderet fordele og ulemper, og vælger selv at spare op i aktier. 

Man skal passe på hvad man skriver, men jeg gør forsøget. Der er en tendens til at nogle selvstændige og nogle lønmodtagere nemt ser det urimelige i de rettigheder og muligheder de ikke selv har, men glemmer dem de har. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
anon skrev, for 9 minutter siden:

Der er fordele og ulemper ved at være selvstændig. Om det er en fordel eller en ulempe at have muligheden for at arbejde meget i gode tider, og spare op i virksomheden til 22% skat, og så bruge af dem, til bundskat, må være op til den enkelte. Jeg ser det som en fordel. Jeg er selvstændig, og ikke i A-kasse. Jeg har vurderet fordele og ulemper, og vælger selv at spare op i aktier. 

Man skal passe på hvad man skriver, men jeg gør forsøget. Der er en tendens til at nogle selvstændige og nogle lønmodtagere nemt ser det urimelige i de rettigheder og muligheder de ikke selv har, men glemmer dem de har. 

Her ligger det nok mere i, at du har valgt at være selvstændig. Prostituerede har ikke muligheden for at vælge, idet vi skal være selvstændige. 

Det ville mange nok alligevel vælge, men mange ville nok også ansættes og have de rettigheder og sikkerheder lønmodtagere har i bytte for deres selvstændige forretning. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nannas Hjørne skrev, for 3 timer siden:

Her ligger det nok mere i, at du har valgt at være selvstændig. Prostituerede har ikke muligheden for at vælge, idet vi skal være selvstændige. 

Det ville mange nok alligevel vælge.. 

Jeg har stor respekt for de prostituerede og erhvervet. Jeg kan ikke sige om mange ville foretrække at være lønmodtagere, men jeg tror det vil blive svært at arrangere det. Hvem skal være arbejdsgiver og hvor meget må de tjene på det osv. Er det et bijob, hvad er lønnen, overenskomst... Skal understøttelsen baseres på timer eller løn. 

Men hvorom alting er, så er man selvstændig. I forbindelse med Covid-19 har man de samme rettigheder som andre selvstændige. Det gør ikke situationen værre eller bedre, men ikke anderledes end for andre selvstændige. Man er berettiget til den (delvise) kompensation selvstændige kan få ved nedlukning. Nu ser det endda ud til at selvstændige meget imod regeringens vilje, kan få samme kompensation som lønmodtagere, hvis registreret omsætning berettiger det. Rettigheden gælder uanset om man er blevet selvstændig af eget valg, eller modvilligt, som eneste mulighed. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
anon skrev, for 2 minutter siden:

Jeg har stor respekt for de prostituerede og erhvervet. Jeg kan ikke sige om mange ville foretrække at være lønmodtagere, men jeg tror det vil blive svært at arrangere det. Hvem skal være arbejdsgiver og hvor meget må de tjene på det osv. Er det et bijob, hvad er lønnen, overenskomst... Skal understøttelsen baseres på timer eller løn. 

Men hvorom alting er, så er man selvstændig. I forbindelse med Covid-19 har man de samme rettigheder som andre selvstændige. Det gør ikke situationen værre eller bedre, men ikke anderledes end for andre selvstændige. Man er berettiget til den (delvise) kompensation selvstændige kan få ved nedlukning. Nu ser det endda ud til at selvstændige meget imod regeringens vilje, kan få samme kompensation som lønmodtagere, hvis registreret omsætning berettiger det. Rettigheden gælder uanset om man er blevet selvstændig af eget valg, eller modvilligt, som eneste mulighed. 

Jeg kan sagtens se hvorfor vi skal være selvstændige. Det er jo i bund og grund pga rufferiloven. Jeg kan også sagtens se problematikken i at blive lønmodtager i dette erhverv. Min pointe var også bare, at der er en forskel på hvor meget man sætter pris på de rettigheder og muligheder man har som selvstændig, når man selv har valgt det vs. når det er ens eneste mulighed. Det er godt, at de rettigheder er der, men jeg hader fx alt det praktiske ved at drive forretning, og jeg sætter ikke pris på, at det er mit eneste valg, hvis jeg vil udøve mit erhverv. 

Jeg synes også det er fint med de nuværende hjælpepakker. Vi står ikke værre end alle andre selvstændige, i en svær, verdensomspændende situation, så det er ikke en klage over den nuværende situation, men bare for at understrege at der er forskel på at vælge at være selvstændig fordi man trives som selvstændig, og at vælge det fordi det er den eneste mulighed hvis man vil arbejde med det man brænder for. Det er nok ikke unikt for prostituerede, at den eneste mulighed er at være selvstændig, hvis man vil noget særligt, men nok det eneste erhverv hvor man per lov ikke har andre muligheder - som jeg kender til. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nannas Hjørne skrev, 1 time siden:

.... erhverv hvor man per lov ikke har andre muligheder - som jeg kender til. 

Jeg kender til min egen situation naturligvis, min og andres er den samme, vi kan kun gøre det vi gør som selvstændige. Der findes ikke virksomheder som tilbyder job der minder om det jeg og andre arbejder med. Der findes firmaer som minder om det, men arbejder man som lønmodtager der, bliver det med mange begrænsninger, er meget mindre geografisk område at arbejde i, og til en løn der er væsentligt mindre end overskuddet ved at være selvstændig. 

Forfattere og andre kunstnere, er i samme situation. Jeg tvivler på at forfattere, skønlitterære, kan være ansatte. Skuespillere kan f. Eks. på et teater, men filmskuespillere er selvstændige for det meste. Med mindre de vil arbejde med flere begrænsninger. Foredragsholdere... Jo der er nogle stykker som er begrænset i reelle muligheder. Dog ikke pr lov! 

Redigeret af anon

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...