Hop til indhold
Rejsenetværk

Slut med anonyme taletidskort

Recommended Posts

S&W500S skrev, den 2.10.2021 at 08:12:

Ja jeg tror loven gælder fremadrettet lidt ligesom alle knallerter 30 / scooter 30 solgt før 1 juli 2006 ikke er registrerings pligtige(igen nummerplade).

Jeg fandt en kilde der udtrykkeligt skriver at det kun gælder taletidskort solgt efter 01.01.2022

https://ddig.dk/justitsministeren-med-nyt-forslag-i-kriminalitetsbekaempelse/

Så du mener at en minister, der elsker overvågning, har efterladt et kæmpe hul i lovforslaget? Han vil efterregistrere andre kunder, men har glemt taletids kunder?

Hvor ser du at lovforslaget skulle skelne mellem salg af startpakker og salg af kort til optankning?

Eller du har måske tænkt dig at tanke op til de næste mange år inden nytår? Og håbe at dit selskab statig eksisterer og ikke bare lukker forretningen, fordi der ikke længere er penge i det?

Ville ønske at jeg kunne dele din optimisme, men jeg tror at ministeren er kvik nok til at undgå store huller i loven.

Redigeret af Dane

Del dette indlæg

Link til indlæg
Dane skrev, for 2 timer siden:

Så du mener at en minister, der elsker overvågning, har efterladt et kæmpe hul i lovforslaget? Han vil efterregistrere andre kunder, men har glemt taletids kunder?

Hvor ser du at lovforslaget skulle skelne mellem salg af startpakker og salg af kort til optankning?

Eller du har måske tænkt dig at tanke op til de næste mange år inden nytår? Og håbe at dit selskab statig eksisterer og ikke bare lukker forretningen, fordi der ikke længere er penge i det?

Ville ønske at jeg kunne dele din optimisme, men jeg tror at ministeren er kvik nok til at undgå store huller i loven.

Nu er lovforslaget endnu ikke vedtaget(kræver flertal) men læs lige denne sætning

https://ddig.dk/justitsministeren-med-nyt-forslag-i-kriminalitetsbekaempelse/

"Kravene om registrering af abonnenter vil også gælde for taletidskort. Det vil indebære, at det fra lovens ikrafttræden ikke længere vil være muligt at købe uregistrerede taletidskort."

Ergo Vis lovforslaget bliver vedtaget så gælder det fra 2022 og frem for solgte taletidskort altså ikke med tilbage virkende kraft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
S&W500S skrev, for 1 time siden:

Hvordan vil du i 2022 købe et taletidskort til optankning, uden registrering?

Eller du har måske tænkt dig i 2021 at tanke op til alle fremtidige år, og håbe at selskabet ikke lukker?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Dane skrev, for 8 timer siden:

Hvordan vil du i 2022 købe et taletidskort til optankning, uden registrering?

Eller du har måske tænkt dig i 2021 at tanke op til alle fremtidige år, og håbe at selskabet ikke lukker?

Det er kun selve taletidskortet hvor du skal opgive navn & cpr nr. desuden så skulle de finde på også at kræve id ved køb af taletid/data så har jeg allerede en bypass for det men det vil jeg ikke skrive her inde da jeg ikke ved hvem der læser med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
S&W500S skrev, for 9 timer siden:

Det er kun selve taletidskortet hvor du skal opgive navn & cpr nr. desuden så skulle de finde på også at kræve id ved køb af taletid/data så har jeg allerede en bypass for det men det vil jeg ikke skrive her inde da jeg ikke ved hvem der læser med.

Men det er stadig dit eget optimistiske gæt at der skulle være den skelnen i lovforslaget. Og det er baseret på din egen fortolkning af 3. hånds kilder.

Tror du virkeligt at denne her minister - som har 8 års uddannelse i jura, og elsker overvågning - har tænkt sig at at lave et kæmpe hul i loven, som ingen af alle hans eksperter i overvågning har opdaget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Hanshj skrev, den 30.9.2021 at 00:49:

Jeg mener nu ikke at der er den store risiko, sålænge at man ikke begår noget ulovligt. Teleselskaberne er pålagt omfattende regler omkring beskyttelse af kundeoplysninger og GDPR. 
Og man kan sagtens stadigvæk have både udeladt navn og adresse. Jeg bruger et ekstra simkort. Eneste ulemper er at det ikke er muligt at få slettet sit mellemnavn hos Oister da de henter oplysninger fra CPR hvis man viser navn. 

Det tænker jeg også.

Jeg har længe haft en telefon med taletidskort registreret med navn og adresse.
Jeg har brugt indstillingerne hos selskabet så man kan se nummeret, men ikke navn og adresse på f. eks. Krak.
Det ser ud til at virke. 

Men jeg véd ikke om der er 'snedige' måder så man kan 'gå bagom' og finde personen ... 
Nogen der véd det .. ?

Ellers er et registreret nummer jo en betydelig sikkerhed for pigerne.
Selv om de ikke selv kan spore ejeren, kan politiet jo hvis der sker noget alvorligt ... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Dane skrev, 1 time siden:

Men det er stadig dit eget optimistiske gæt at der skulle være den skelnen i lovforslaget. Og det er baseret på din egen fortolkning af 3. hånds kilder.

Tror du virkeligt at denne her minister - som har 8 års uddannelse i jura, og elsker overvågning - har tænkt sig at at lave et kæmpe hul i loven, som ingen af alle hans eksperter i overvågning har opdaget?

Jamen så må du hellere gå ind og læse det på den officielle hjemmeside for det er ikke 3 parts og forresten så linker artiklen til justitsministeriets hjemmeside så hyg dig med lidt evt godnat  læsning. Hint side 55 der står noget med fremadrettet registrering af taletidskort så blev det vist slået fast med syv tommers søm.

https://www.justitsministeriet.dk/pressemeddelelse/regeringen-vil-sikre-at-loggede-teleoplysninger-fortsat-kan-udgoere-et-vigtigt-redskab-i-efterforskning-af-alvorlig-kriminalitet/ 

Hent Lovskitse ned.

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/reu/bilag/262/index.htm

Nu gider jeg ikke rundbarbere den ged mere der må være nok fakta i den pdf fil.

Redigeret af S&W500S

Del dette indlæg

Link til indlæg
S&W500S skrev, for 51 minutter siden:

Jamen så må du hellere gå ind og læse det på den officielle hjemmeside for det er ikke 3 parts og forresten så linker artiklen til justitsministeriets hjemmeside så hyg dig med lidt evt godnat  læsning. Hint side 55 der står noget med fremadrettet registrering af taletidskort så blev det vist slået fast med syv tommers søm.

Hent Lovskitse ned.

Det er jo netop det, jeg allerede havde læst, da jeg spurgte dig dette:

Hvor ser du at lovforslaget skulle skelne mellem salg af startpakker og salg af kort til optankning? - For der er netop ikke en skelnen mellem de 2 korttyper noget som helst sted i det, du linker til. Det er noget, du efter rationaliserer eller gætter dig til. Måske får du ret i dit gæt - måske ikke. Jeg håber da at du får ret! :-)  Men hvis noget kan fortolkes i retning af mindre eller mere overvågning, hvad tror du så at ministeren arbejder for?

Og når der bliver kæmpe ekstra omkostninger ved at drive forretning med at sælge taletid, tror du så at ret mange selskaber fortsætter med det? Så lukker dit kort/nummer pludselig.

Det eneste hul i lovforslaget, jeg ser, er når Ali, Brian og Josefine køber taletid i deres eget navn, og sælger videre på gadehjørner på Nørrebro. Det er åbenbart en risiko, ministeriet har valgt at leve med. For de er vel kvikke nok til at kunne regne ud, at det kan og vil ske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Dane skrev, 1 time siden:

Det er jo netop det, jeg allerede havde læst, da jeg spurgte dig dette:

Hvor ser du at lovforslaget skulle skelne mellem salg af startpakker og salg af kort til optankning? - For der er netop ikke en skelnen mellem de 2 korttyper noget som helst sted i det, du linker til. Det er noget, du efter rationaliserer eller gætter dig til. Måske får du ret i dit gæt - måske ikke. Jeg håber da at du får ret! :-)  Men hvis noget kan fortolkes i retning af mindre eller mere overvågning, hvad tror du så at ministeren arbejder for?

Og når der bliver kæmpe ekstra omkostninger ved at drive forretning med at sælge taletid, tror du så at ret mange selskaber fortsætter med det? Så lukker dit kort/nummer pludselig.

Det eneste hul i lovforslaget, jeg ser, er når Ali, Brian og Josefine køber taletid i deres eget navn, og sælger videre på gadehjørner på Nørrebro. Det er åbenbart en risiko, ministeriet har valgt at leve med. For de er vel kvikke nok til at kunne regne ud, at det kan og vil ske.

Fordi de skriver specifikt Ureg-Taletidskort og de nævner ikke noget om tank op og da de ikke nævner noget om det så er det ikke omfattet af registreringen, det er jo ikke deres første Rodeo går jeg ud fra.

Startpakke er Simkort m/ nr og tank op er noget helt andet og man kan tanke op på 3 måder(online, tank op bon(hos certificeret resellers) & tank op kort(som man kan købe hos eks Føtex og disse ting har intet at gøre med selve Taletidkortet)).

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det undrer mig at det overhovedet har været lovligt at købe anonyme taletidskort indtil nu, for det er klart at der kan være situationer, hvor politiet kan have brug for at efterforske, hvem der har foretaget et telefonopkald.

Nå det gælder gp-besøg, kan jeg ikke se at emnet er relevant.   Det har været nævnt i adskillige tråde at man sagtens kan have hemmeligt nummer uden at have skjult nummer.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Peter2500

Mon ikke de fleste piger/klinikker får nogle andre måder man kan kontakte dem, fx KIK og WhatsApp osv

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...