Rejsenetværk 9604 Skrevet 7. Oktober, 2021 (edited) Udenrigsministeriets rejsevejledninger udgør den primære kilde til udviklingen i Covid 19 situationen i verdens lande. Den revideres hver fredag, men ser ud til først at blive opdateret hver lørdag eftermiddag. Rejsevejledninger - Udenrigsministeriet https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/ Jeg har bemærket at selv en grøn status for hele lande, på ingen måde samtidig nødvendigvis betyder at landene er fri for covid 19 restriktioner. Herunder den værste restriktion af alle påbud om brug af mundbind Som fuldt vaccineret rejsende under gældende bestemmelser, udgør i min optik lande uden krav om brug af mundbind mulige valg til en længere ferie i december måned. Som sex turist. En tur hvor jeg også vil opleve kultur, gå på museer og til klassisk koncert, og mundbind er no go for mig. Jeg vil gerne at vi med denne tråd hjælper hinanden med opdatere med kilder til den daglige situation, i lande med orange og grøn status. Der kan være forskelle mellem regioner i store lande. Der er lokaler kilder, landenes ambassader, ministerier og øvrige myndigheder, som på ned til daglig basis opdaterer Covid 19 situationen. Lad og få alle de links til lokale kilder på engelsk eller andre sprog, som vi kan bruge Google som hjælp til at oversætte. Som en mulighed for at følge med mellem de ugentlige opdateringer af ministeriets rejsevejledninger. Det er min forventning at jeg kan tage på tur indenfor de første 14 dage i december. Med denne tråd vil jeg gerne, at vi holder os opdateret bedst muligt fra dag til dag, om situationen omkring mulighederne for at rejse til udlandet. Min fokus kan skifte undervejs! Men pt har jeg fokus på Spanien Tjekkiet Polen Østrig Sprogkyndige er velkommen til at udlægge og forklare tekster som de bruger som referencer i indlæg i tråden. Lad os med denne tråd opnå et supplement til den bibel som Udenrigsministeriets rejsevejledninger udgør en gang hver uge. Det er neglebidende at vente på hver opdatering, og følge med i om status ændrer sig eller ikke uge for uge. Det mest nedslående er at hver gang et land ændrer status fra gul til grøn, så er der fortsættende krav om brug af mundbind i landet Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 7. Oktober, 2021 af Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 7. Oktober, 2021 For så vidt angår Tjekkiet, så anser jeg det som tvivlsomt, at de skulle fjernet restriktionen med mundbind til december. Der skal i Tjekkiet anvendes mundbind i lufthavnen, transportmidler, butikker, hoteller, restauranter(indtil man har sat sig). Her er da krav om anvendelse af FFP2 masker. Dog er håndhævelsen af masker ikke stor på hotellerne eller restauranterne. Den tjekkiske sundhedsminister har dog “varslet” .at alle restriktionerne vil blive ophævet, når 75 % af befolkningen er vaccineret. Der er dog for tiden en stigende smitte og indlæggelse af navnlig ikke vaccinerede borgere. Det er derfor svært at spå om, og min bitre erfaring er, at restriktionerne kan komme tilbage ret hurtigt igen. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Bødlen Skrevet 7. Oktober, 2021 Tak til rejse for initiativet (det er et godt et af slagsen) tak til Ålen for at dele Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9604 Skrevet 7. Oktober, 2021 (edited) Sutteålen skrev, for 3 timer siden: Den tjekkiske sundhedsminister har dog “varslet” .at alle restriktionerne vil blive ophævet, når 75 % af befolkningen er vaccineret. Der er dog for tiden en stigende smitte og indlæggelse af navnlig ikke vaccinerede borgere. Det er derfor svært at spå om, og min bitre erfaring er, at restriktionerne kan komme tilbage ret hurtigt igen. Det er den slags uddybende informationer, der er med til at kvalificere forståelsen af de ugentlige opdateringer af rejsevejledningerne. Et bidrag som dette af Sutteålen giver et perspektiv som man kan forfølge når man selv følger med. Tjekkiet har været grøn længe, men med fortsættende Corona restriktioner. Og her udgør et plot på 75 % vaccinerede, før krav om mundbind måske bortfalder et fikst punkt vi kan målrette vores opmærksomhed. For eget vedkommende er der mellem 7 og 9 uger til at jeg kan tage på en rejse, hvis jeg vil. Det er min forventning at jeg vil vente til 14 dage før afrejse før jeg bestiller fly og hotel. Hvilke fakta bidrag som dette af Ålen, I vil kunne bidrage med fra nu, og gerne løbende når I kan i tråden. Er meget værdifuld som en mulighed for at følge udviklingen i enkelte lande, særligt dag for dag mellem Udenrigsministeriets ugentlige opdaterede vejledninger. Personligt er jeg mest optaget af udviklingen i Spanien, men jeg er interesseret i alle lande med grøn status, hvor der er udsigt til bortfald af påbud om brug af mundbind. Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 7. Oktober, 2021 af Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jimbo 721 Skrevet 7. Oktober, 2021 Hva med et smut til Rio i Brasilien? De skulle droppe mundbind på gaden om 10-15 dage når de opnår 65 pct fuldt vaccinerede, og når de opnår 75 pct skal mundbind kun anvendes i offentlig transport og på hospitaler. Dette forventes at ske i november. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9604 Skrevet 7. Oktober, 2021 Jimbo skrev, 1 time siden: Hva med et smut til Rio i Brasilien? De skulle droppe mundbind på gaden om 10-15 dage når de opnår 65 pct fuldt vaccinerede, og når de opnår 75 pct skal mundbind kun anvendes i offentlig transport og på hospitaler. Dette forventes at ske i november. Måske landet har et stykke vej til grøn status? Venlig hilsen Rejsenetværk https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/brasilien/ Rejsevejledning opdateret: 01.09.2021 Gyldig: 07.10.2021 Vi fraråder alle ikke-nødvendige rejser til: Hele landet pga. høj risiko for smitte. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jimbo 721 Skrevet 7. Oktober, 2021 Rejsenetværk skrev, for 21 minutter siden: Måske landet har et stykke vej til grøn status? Venlig hilsen Rejsenetværk https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/brasilien/ Rejsevejledning opdateret: 01.09.2021 Gyldig: 07.10.2021 Vi fraråder alle ikke-nødvendige rejser til: Hele landet pga. høj risiko for smitte. Færdigvaccinerede og tidligere smittede med fast bopæl i Danmark samt deres medrejsende børn under 18 år er undtaget denne anbefaling om, at alle ikke-nødvendige rejser frarådes. Vær dog fortsat opmærksom på landets indrejserestriktioner. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jimbo 721 Skrevet 7. Oktober, 2021 (edited) Rejsenetværk skrev, for 28 minutter siden: Måske landet har et stykke vej til grøn status? Venlig hilsen Rejsenetværk https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/brasilien/ Rejsevejledning opdateret: 01.09.2021 Gyldig: 07.10.2021 Vi fraråder alle ikke-nødvendige rejser til: Hele landet pga. høj risiko for smitte. Færdigvaccinerede og tidligere smittede med fast bopæl i Danmark samt deres medrejsende børn under 18 år er undtaget denne anbefaling om, at alle ikke-nødvendige rejser frarådes. Vær dog fortsat opmærksom på landets indrejserestriktioner. Man må jo gerne rejse selvom landet ikke er grønt. Jeg tænker at i december er situationen nok bedre end nu. Men det var selvfølgelig også bare et forslag. Brasilien kan være et slaraffenland for en sexturist Redigeret 7. Oktober, 2021 af Jimbo glemte noget Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9604 Skrevet 7. Oktober, 2021 (edited) Jimbo skrev, for 22 minutter siden: Man må jo gerne rejse selvom landet ikke er grønt. Jeg tænker at i december er situationen nok bedre end nu. Men det var selvfølgelig også bare et forslag. Brasilien kan være et slaraffenland for en sexturist Ja og du skal også have tak for dit bidrag, det var ikke negativt ment. Jeg kommer nok bare til at holde mig til grøn status, hvor der ikke er påbud om mundbind. Rumænien har længe haft status som grøn på grund lav lav smitte udbredelse. Men nu har landet orange status fordi, fordi smitte og antal indlagte er eksploderet. På grund af den lave opbakning til at blive vaccineret. COVID-19 sætter en stor fed streg under, at vi i EU lever i vidt forskellige verdener https://www.information.dk/udland/leder/2021/10/covid-19-saetter-stor-fed-streg-eu-lever-vidt-forskellige-verdener?lst_dbt Derfor ender jeg nok med at disponere ud fra grøn status, høj lokal vaccine opbakning, og at der ikke er påbud om brug af mundbind. Selvom om jeg selv er færdigvaccineret. Jeg kunne godt selv tænke mig det 3 stik, hvis vi ender med at blive tilbudt det. Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 7. Oktober, 2021 af Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9604 Skrevet 11. Oktober, 2021 Underligt? Der er lande der ikke har fået den ugentlige opdatering. Som nu Spanien: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/spanien/ Er der en praksis for at forlænge gældende rejsevejledninger, hvis der ingen ændringer er. Venlig hilsen Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9604 Skrevet 12. Oktober, 2021 Så er det slut med Covid 19 rejsevejledninger: Enighed om normalisering og forenkling af rejseregler som følge af COVID-19 https://um.dk/da/nyheder-fra-udenrigsministeriet/newsdisplaypage/?newsID=32C88BAF-0C33-4363-AEB7-C0F2B102DB2E Jeg er fortsættende i denne tråd særligt interesseret i når lande ophæver krav om brug af mundbind. Som færdigvaccineret udgør det mit alt overskyggende krav til, om jeg vil rejse til et andet land eller ikke. Krav om brug af mundbind er en utålelig tanke under 14 dages ophold i udlandet. Så hellere blive hjemme. Uheldige omstændigheder gør nu at jeg formentlig først vil kunne rejse i december måned. Håbet er at krav om brug af mundbind ophæves i Spanien og aktuelle lande i Øst Europa, Tyskland, Østrig og måske Schweiz inden december måned. Rejsers primære formål vil være som købesex turist. Venlig hilsen Rejsenetværk 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9604 Skrevet 18. Oktober, 2021 (edited) Hjælp Tyskland afslutter corona-undtagelsestilstand til november https://www.dr.dk/nyheder/seneste/tyskland-afslutter-corona-undtagelsestilstand-til-november Jeg kan simpelthen ikke opspore specifik information, heller ikke med Google translate, om denne nyhed betyder at der ikke længere er påbud om brug af mundbind i Tyskland. Vil være dybt taknemmelig for hjælp til at opklare om det er tilfældet eller ikke. Tilslutningen til vaccine programmet, er landets ressourcer og formåen taget i betragtning skuffende lav. Kun 68 % har fået første stik, og jeg fandt ingen statistik der viste hvor stor en procentdel der har fået stik nr 2. Det er ulideligt med denne andel af ansvarsløse borgere i økonomier, der kan løfte at vaccinere hele befolkningen Venlig hilsen Rejsenetværk Redigeret 18. Oktober, 2021 af Rejsenetværk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg