Hop til indhold
Seductor

Smittetal eksploderer lige nu,tør i stadig?

Recommended Posts

kanonkongen skrev, for 21 minutter siden:

Hej alle.

Jeg er vaccineret, og nej, jeg ved ikke, hvad der er indeni,  hverken i denne vaccine eller dem jeg fik som barn. 

At folk ikke vil vaccineres acceptere jeg, det er et frit valg. Men forstår så ikke de argumentationer, jeg har hørt. F. eks. Hørte jeg, at man bliver magnetisk, at kvinder bliver sterile, At man, bliver hjerneskadet. Se det er skræmmende, at der kommer sådanne urban stories, Se det forstår jeg ikke nogen tror på. .

Vacciner består af et antigen, en adjuvant, et opløsningsmiddel (vand) og nogle tilsætningsstoffer (excipients). 

Antigenet er et stykke protein eller messengerRNA som er karakteristisk for den bakterie eller virus man vil vaccinere imod. Specialicerede typer af vores hvide blodlegemer vil derved hurtigt kunne genkende antigenet hvis det kommer igen i form af en reel smitte, og vil hurtigt kunne nedkæmpe den med antistoffer der binder til pågældende protein på den bakterie/virus der er tale om, eller ved at dræbe inficerede celler der fremviser antigenet på deres overflade. 

Adjuvanten er en gel af aluminiumhydroxid der danner et kompleks med antigenet så det holdes i cirkulation længere, og bedre præsenteres for de hvide blodlegemer. Gelpartiklerne kan være i nanometerstørrelse, og er dem der menes hvis nogen taler om nanopartikler i vacciner. 

Vandet det er opløst i er langt renere end det fra vandhanen, og er helt frit for bakterier, kalk, salte og andre urenheder. 

Der er så typisk tilsat excipients i form af salte der skal opretholde en pH og saltkoncentration svarene til kroppens egen. 

Intet af dette er hverken magnetisk eller vil kunne give hjerneskader eller sterilitet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvis man lige ulejliger sig selv med at se på dagens corona opdateringer, så vil man se at det er dem der ikke er vaccinerede der fylder mest i statistikken over smittede og indlagte. 
Så hvis vi nu alle lige gav den en skalle med den vaccine, så ville vores sygehusvæsen have det lidt lettere og få tid til dem der bliver skubbet bagerst i køen med andre behandlinger.  

Måske der skulle indføres en regel om at dem der har fravalgt vaccinen også bliver fravalgt til behandling?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lauersen skrev, for 5 minutter siden:

Vacciner består af et antigen, en adjuvant, et opløsningsmiddel (vand) og nogle tilsætningsstoffer (excipients). 

Antigenet er et stykke protein eller messengerRNA som er karakteristisk for den bakterie eller virus man vil vaccinere imod. Specialicerede typer af vores hvide blodlegemer vil derved hurtigt kunne genkende antigenet hvis det kommer igen i form af en reel smitte, og vil hurtigt kunne nedkæmpe den med antistoffer der binder til pågældende protein på den bakterie/virus der er tale om, eller ved at dræbe inficerede celler der fremviser antigenet på deres overflade. 

Adjuvanten er en gel af aluminiumhydroxid der danner et kompleks med antigenet så det holdes i cirkulation længere, og bedre præsenteres for de hvide blodlegemer. Gelpartiklerne kan være i nanometerstørrelse, og er dem der menes hvis nogen taler om nanopartikler i vacciner. 

Vandet det er opløst i er langt renere end det fra vandhanen, og er helt frit for bakterier, kalk, salte og andre urenheder. 

Der er så typisk tilsat excipients i form af salte der skal opretholde en pH og saltkoncentration svarene til kroppens egen. 

Intet af dette er hverken magnetisk eller vil kunne give hjerneskader eller sterilitet. 

Jeg vidste jeg blev klogere af at læse med på eg, man sgu ikke så meget klogere.

Tak!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ser faktisk ikke nogen grund til at gå i panik , er man i risiko gruppen , så holder man sig vel bare på afstand .

Personligt har jeg aldrig være bange , nervøs eller andet for den virus , ja der er folk der er døde af den , ja der er nogen der har følgeskader , men det 
får mig altså ikke til at være skræmt eller andet.

Jeg har dog ladet mig vaccinere alligevel , men det mere pga min magelighed og for at spare mig selv for en masse bøvl ved rejser , arrangementer og lign . 
Jeg ser på ingen måde ned på dem der ikke har takket ja til vaccinen , det er deres valg og det respektere jeg til fulde , så længe de respektere mig for mine valg.

hverken de eller jeg er dårligere mennesker af den grund , jeg favner alle på lige fod :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lauersen skrev, for 59 minutter siden:

Hej @Lauersen

jeg er udemærket klar over det hverken er magnestisk osv. det er jo dem, som er meget kritiske der postulerer det. Og nej tror altså ikke på det. 

jeg kunne også Google mig frem til det du skriver. Det er bare ikke min pointe. Min pointe, er at fra barns ben, er vi blevet vaccineret mod alt muligt. Vi putter ting i munden vi ikke aner hvad er sprøjtet imod. 
vi har haft mund og klovsyge Sars, fugleinfluenza osv i dette samfund. Hvor mange store besætninger blev slået ned. Der blev folk også vaccineret. Så min pointe er ret simpelt. Dem der bliver vaccineret gør det. Og ret oplyst synes jeg. Og dem der ikke vil vaccineret fair nok. Men de skal holde sig til fakta i stedet for Urban stories. 

god dag. 
KK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Naboen skrev, for 51 minutter siden:

Ser faktisk ikke nogen grund til at gå i panik , er man i risiko gruppen , så holder man sig vel bare på afstand .

Der skrives meget om panik især vaccinemodstandere ynder at bruge det udtryk.
Jeg har dog endnu til gode at opleve panik ifb med Covid-19 ja faktisk det nærmeste jeg er kommet "panik" er at læse opslag fra vaccinemodstanderne det synes jeg er ret sjovt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
Butch skrev, 1 time siden:

Hvis man lige ulejliger sig selv med at se på dagens corona opdateringer, så vil man se at det er dem der ikke er vaccinerede der fylder mest i statistikken over smittede og indlagte. 

Og det, at de uvaccinerede fylder mest I statistikken på trods af, at de kun udgør ca. 13% siger også noget positivt om vaccinen virkning :) Uden at jeg sådan ellers vil forholde mig til, hvad folk bør eller ikke bør - det må den enkelte selv rode med - giver det mig personligt ro i maven, at vaccinen virker så godt.

Mere generelt til debatten: 

For mig personligt, synes jeg, at et meget vigtige punkt er, at man efter al sandsynlighed ikke bliver så hårdt ramt, hvis man er vaccineret. Bliver man let ramt, er det jo i bund og grund noget lig en influenza, og det går jo nok, det er de hårde forløb som vælter korthuset både for den enkelte og samfundet. 

Summa summarum føler jeg mig nogenlunde tryg velvidende, at jeg og mine nære er vaccinerede, og håber at langt de fleste af mine gæster er, men hvis ikke, bærer de selv konsekvensen af en eventuel smitte. For mig handler det om, at mine nære ikke bliver for hårdt ramt af noget, som jeg har givet videre. 

Bliver der anbefaling om test selv uden symptomer og andre restriktioner følger jeg selvfølgelig dem.  

På en helt anden note, så ser jeg ikke en særlig risiko ved mit arbejde som GP sat overfor så mange andre ting i samfundet, som det endnu slet ikke er på tale at lukke ned eller indføre restriktioner på. Nærkontakt, ja, men til gengæld også kontakt med ret få mennesker, i forhold til hvad de fleste serviceerhverv ser på en dag. 

Der er folks mindset og situation ift. sårbarhed selvfølgelig forskellige, og det skal de have lov til, indenfor de rammer vi fælles spiller indenfor.

Redigeret af Nannas Hjørne
Gramma

Del dette indlæg

Link til indlæg
Kun En Pige skrev, for 2 timer siden:

I min verden er det helt skævt, ift. det jeg tidligere har nævnt, hvilket ikke er det samme som at “prøve at overbevise”. 

Jeg er ikke MOD vacciner, men lige præcis denne springer jeg indtil videre over pga. mine overbevisninger. 

At være vaccineret er ingen garanti mod at kunne smitte andre - eller selv at blive voldsomt syg. 

Hvis målet er at reducere smitte, bør vaccinerede og uvaccinerede testes lige ofte, da vi alle er potentielle bærere. 

Selv bliver jeg testet 2-3 gange ugentligt, hvilket er væsentligt mere end den gennemsnitlige dansker - og et væsentlig mere effektivt våben, ift. at kunne forhindre at smitte andre, end en vaccineinjektion. 

Dem der er vaccinet bliver ikke så syge som ikke vaccineret og der med falder chancen for at skulle indlægges væsentligt, så man bør blive vaccineret for ikke at belaste sygehusene.
Ikke vaccineret bør selv skulle betale for indlæggelse hvis det bliver nødvendigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lauersen skrev, for 1 time siden:

Men hvis man går med sølvpapirshat bliver man altså magnetisk, har jeg hørt.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det forekommer komplet tåbeligt at man ikke vil lade sig vaccinere, specielt når man som GP må antages at have ret tæt kontakt med gæsterne. 

De som ikke vil lade sig vaccinere, afviser måske også vaccine mod eksempelvis gul feber, encephalit, eller afviser malariaprofylakse hvis turen går derhen??

Konspirationsvanviddet minder om f. ex da sikkerhedsselen blev påbudt, alle havde hørt eller kendte en onkel Åge, der helt sikkert var omkommet ved bilulykken hvis han havde haft sikkerhedssele på.

Og endelig til de uvaccinerede der måtte være så uheldige at komme på sygehus, her siger i vel så også nej til medicin, i ved jo ikke hvad der i eller om Bill Gates alligevel sniger en chip i jer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
Butch skrev, for 3 timer siden:

Måske der skulle indføres en regel om at dem der har fravalgt vaccinen også bliver fravalgt til behandling?

Eller måske der skulle indføres en regel om, at alle dem som lider af diverse selvpåførte livsstilssygdomme - herunder overvægt - og dermed er i høj risiko for at få et alvorligt forløb, bliver det samme, da det dem, der fylder mest på hospitalerne.

Åhh, Gud, sikke en verden, vi skulle leve i...:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Kun En Pige skrev, for 3 minutter siden:

Eller måske der skulle indføres en regel om, at alle dem som lider af diverse selvpåførte livsstilssygdomme - herunder overvægt - og dermed er i høj risiko for at få et alvorligt forløb, bliver det samme, da det dem, der fylder mest på hospitalerne.

Hulk :wacko:

Kun En Pige skrev, for 3 minutter siden:

Pyha... Tak <3

Del dette indlæg

Link til indlæg
snoopy007 skrev, 1 time siden:

Det forekommer komplet tåbeligt at man ikke vil lade sig vaccinere, specielt når man som GP må antages at have ret tæt kontakt med gæsterne. 

De som ikke vil lade sig vaccinere, afviser måske også vaccine mod eksempelvis gul feber, encephalit, eller afviser malariaprofylakse hvis turen går derhen??

Konspirationsvanviddet minder om f. ex da sikkerhedsselen blev påbudt, alle havde hørt eller kendte en onkel Åge, der helt sikkert var omkommet ved bilulykken hvis han havde haft sikkerhedssele på.

Og endelig til de uvaccinerede der måtte være så uheldige at komme på sygehus, her siger i vel så også nej til medicin, i ved jo ikke hvad der i eller om Bill Gates alligevel sniger en chip i jer.

I en af TV-aviserne i går, blev en kvinde med et lille barn på skødet interviewet i et supermarked. Hun mente helt seriøst ikke, at der var noget der hed corona og da slet ikke noget som man kunne blive syg af. Er jorden rund eller flad?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Kun En Pige skrev, for 54 minutter siden:

Skal jeg fortælle dig en hemmelighed? 

Overvægt smitter ikke. 

Covid-19 kan smitte andre, fx ældre, som har procentvis større chance for at dø. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
AalborgLook skrev, for 20 minutter siden:

Overvægt smitter ikke. 

Jeg tænker godt, du ved, hvad jeg mener - uagtet en formuleringsfejl….. men whatever floats your boat.

Redigeret af Kun En Pige

Del dette indlæg

Link til indlæg
Kun En Pige skrev, 1 time siden:

Joh…. Det kunne da være en mulighed. 
Men selv om de fylder meget, så påvirker de ikke hverdagen med øgede restriktioner. 
De har taget et valg der IKKE påvirker dem der har valgt ikke at sponsorere Kims og Haribo. 
De smitter nemlig ikke andre. 

Tilføjelse: Kan se at @AalborgLook kom mig i forkøbet. 

Redigeret af Butch
Tilføjelse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Kun En Pige skrev, for 8 timer siden:

At være vaccineret er ingen garanti mod at kunne smitte andre - eller selv at blive voldsomt syg.

Hvor har du denne viden/information fra?

Søren Brostrøm sagde det modsatte i går; WHO, CDC m.fl. taler om mild og kortere sygdom, såfremt man rammes af Corona; altså for dem er vaccineret; men gerne oplys dine referencer; tak på forhånd .....

Redigeret af Høvdingen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Høvdingen skrev, for 54 minutter siden:

Søren Brostrøm sagde det modsatte i går; WHO, CDC m.fl. taler om mild og kortere sygdom, såfremt man rammes af Corona; altså for dem er vaccineret; men gerne oplys dine referencer; tak på forhånd .....

Han ved sikkert ikke bedre... Kan oplyse at jeg følger en fyr på youtube som hedder Henrik Dreboldt, som har en kanal som hedder kuffert &kørehandsker. Han har fået konstateret Cocid19 efter han er vaccineret 2 gange.

Selv om man ikke selv bliver ramt særlig hårdt, kan man jo give smitten til en som ikke er vaccineret og som så bliver dødsyg

Redigeret af den stiveste

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kære `den stiveste`- det var godt nok den stiveste, jeg har hørt.

Jeg taler om videnskabelige undersøgelser hvor tusindvis af personer har deltaget; altså de ´store %`, et randomiseret projekt; det duer ikke - i min optik - at kende eks. genboen, den lokale pizzaejer eller en youtuber, og på den baggrund fremkomme med en generel konklusion 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
Høvdingen skrev, for 5 timer siden:

Vaccinen er ikke 100% sikker ift. ikke at kunne blive ramt af et svært forløb, og har selv kendskab til en del efterhånden, der er blevet hårdt ramt af Covid, uagtet de havde fået to stik - det er bare ikke den viden, der bliver delt i offentligheden ligesom så meget andet.

Jeg arbejder selv i sundhedssektoren, og har bl.a med denne patientgruppe at gøre, så griber ikke min viden ud af det blå.

For flertallet skulle forløbet dog være mildere, men igen, vaccinen er ingen garanti - jvf.  ovenstående. 

Redigeret af Kun En Pige

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige

Jeg hopper ud af denne her tråd igen, for i stedet for at forholde sig oprigtigt nysgerrigt til hinandens motiver for at vælge, som vi hver især gør, handler det i højere grad mere om at udskamme, gøre grin med og dømme dem, der ikke deler ens tankegang, hvilket jeg på ingen måde ønsker at være en del af.

Redigeret af Kun En Pige

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Kun En Pige
Butch skrev, for 11 timer siden:

Joh…. Det kunne da være en mulighed. 
Men selv om de fylder meget, så påvirker de ikke hverdagen med øgede restriktioner. 
De har taget et valg der IKKE påvirker dem der har valgt ikke at sponsorere Kims og Haribo. 
De smitter nemlig ikke andre. 

Tilføjelse: Kan se at @AalborgLook kom mig i forkøbet. 

Den personlige frihed er ukrænkelig ifølge Grundloven - også når det gælder vaccinationer!

ALLE har ret til behandling, pleje og omsorg - uagtet om man har røget, drukket, ædt, horet, ladet sig coronavaccinere eller undladt at lade sig coronavaccinere.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej, og velkommen tilbage til tråden igen.

Den personlige frihed er ukrænkelig ifølge Grundloven - også når det gælder vaccinationer

Det er den, men det ændrer jo ikke ved at dem der fravælger vaccinen også er bidragende til at det brænder på igen. 

ALLE har ret til behandling, pleje og omsorg - uagtet om man har røget, drukket, ædt, horet, ladet sig coronavaccinere eller undladt at lade sig coronavaccinere.

Alle har ret til behandling ja. Men igen, alle dem du nævner (måske på nær dem der samler noget op ved at hore) smitter ikke andre med deres issue. Ingen af de grupper du nævner, ud over dem der fravælger vaccinen, bidrager til at landet igen må indføre restriktioner.  

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...