Hop til indhold
Bib

Stigende smittetal - ingen købesex?

Recommended Posts

Guest tvr
Onslow skrev, for 9 minutter siden:

Du er da helt væk, makker.

Alle 33 havde fået en booster: 21 blev smittet – Ekstra Bladet

Prøv at lukke øjne og ører op, og hvis din næse er tilstoppet, så luk også munden op, så du kan få ilt til hjernen!

Mnjah, gad vide hvem der er "helt væk, makker"...... 

Halvdelen af coronapatienter på intensiv er uvaccinerede | BT Samfund - www.bt.dk

Det er som bekendt under en fjerdedel af befolkningen der er uvaccinerede, så den voldsomme overrepræsentation bør give stof til eftertanke. Og efterlader ingen tvivl om hvem der er skyld i overbelastning og udskudte operationer. Det er ikke smittetallet, det er de optagne sengepladser der er problemet. Så hvis 21 vaccinerede blev smittet, hvad så ?? No biggie. Hvis sengepladserne optages af uvaccinerede i massiv overrepræsentation: biggie....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 2 timer siden:

den gruppe der unødigt er skyld i at andre operationer må udskydes og den gruppe der mener det er OK at udsætte andre for smitte og holde mutant-produktionen i gang.........

Og fake news holder du dig heller ikke for god til at sprede.

Og videnskaben, som du så frit henviser til, har rent faktisk også forskellig opfattelse af, hvad der er op og ned på de vacciner.

Dr. Malone: Uoprettelig skade ved at vaccinere børn – Document

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 3 timer siden:

Jamen, lav da bare en gruppe. Det er så den gruppe der ikke tror på videnskaben (eller ihvertfald mener det er et "holdningsspørgsmål"), den gruppe der unødigt er skyld i at andre operationer må udskydes og den gruppe der mener det er OK at udsætte andre for smitte og holde mutant-produktionen i gang.........

Og så er det jo helt og aldeles usmageligt og historieløst at sammenligne selvforskyldt vaccine-modstand med jødeforfølgelser......

Jeg sammenligner ikke med jødeforfølgelse og det gør @Onslowheller ikke. Han sammenligner med en gruppe mennesker der er betegnet som en minioritet og det var jøderne sidst jeg kiggede. 

Iøvrigt er jeg ikke selvforskyldt vaccine-modstander. Jeg fik første stik ligesom alle andre og blev mega syg. Så jeg begyndte at åbne øjnene og læse lidt om hvad det lort er og så stoppede jeg med at sprøjte det ind i min krop. Så egentlig er det vel i retrospekt selvforskyldt, men jeg vælger at tro at jeg er blevet klogere end alle jer der troligt udsætter jer selv for det forsøg, som vaccinen er... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Sweex2 skrev, for 6 minutter siden:

Jeg sammenligner ikke med jødeforfølgelse og det gør @Onslowheller ikke. Han sammenligner med en gruppe mennesker der er betegnet som en minioritet og det var jøderne sidst jeg kiggede. 

Iøvrigt er jeg ikke selvforskyldt vaccine-modstander. Jeg fik første stik ligesom alle andre og blev mega syg. Så jeg begyndte at åbne øjnene og læse lidt om hvad det lort er og så stoppede jeg med at sprøjte det ind i min krop. Så egentlig er det vel i retrospekt selvforskyldt, men jeg vælger at tro at jeg er blevet klogere end alle jer der troligt udsætter jer selv for det forsøg, som vaccinen er... 

Har du brug for en opskrift, når du skal lave din næste sølvpapirshat?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
warmgun skrev, for 3 minutter siden:

Har du brug for en opskrift, når du skal lave din næste sølvpapirshat?

Ja tak. Har du en, din uoplyste, mindrebemidlede, social-idiotiske, klaphat? 

• Sørgelig 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Sweex2 skrev, for 46 minutter siden:

Godt så. Så det kan altså lige så godt være folk der kører i elbiler? Alle der er en minoritet? Og intet med forfølgelser?

Sweex2 skrev, for 48 minutter siden:

Aha. Så hvis du blev "mega syg" (afhængig hvor syg "mega syg" er), er der jo en grund til ikke at blive vaccineret. Men hvis du selv "stoppede med at sprøjte det ind i din krop", så har du nok ikke fået en rigtig vaccine, for dem sprøjter du altså ikke selv. Måske det er en del af forklaringen. Men ellers er der vel bare at sige, at vaccinerne jo sådan set ikke er et forsøg - det er stort set alle eksperter enige om - men jeg medgiver selvfølgelig der er nogle konspirationsteoretikere der ikke er enige......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Sweex2 skrev, 1 time siden:

Ja tak. Har du en, din uoplyste, mindrebemidlede, social-idiotiske, klaphat? 

Her var lige en, der ikke længere har adgang til debatten her. 

Bryan Mills

• Synes godt om 1
  • Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det høje og ubehagelige tonfald bliver ved. Hvad er det som er så svært at forstå med at hele den her Covid-situationen faktiskt er svær at forstå og overblikke?

Med hensyn til de omstændigheder under hvilke SARS-CoV-2 fandt vejen ud i verden er det i min optik ikke mærkeligt at mange vælger at være forsigtige med vaccin. Man har f.eks. stadig ikke fundet det dyr som skulle være host for denne sk zoonos, ikke heller blandt flagermusene. Det går altså ikke at fastslå at det er en zoonos, hvis det er en manipuleret zoonos eller noget helt tredje. Mange forskere ude i verden mener at det er et laboratoriemanipuleret virus - formentlig en zoonos - som har sniget sig ud i verden fra et lab i Wuhan. Mange forskere og videnskabsfolk har rigtet anklage mod Kina, hvor man mener at det drejer sig om et åbenbart manipuleret virus med hensigt at hurtigt kunne etablere sig hos mennesket. Bl.a. mener de at den unikke dobbelte CGG-sekvensen er bevis for dette. En lignende sekvens har man aldrig før set hos "naturlige" zoonoser. Også WHO har fastslaget at det sandsynligt drejer sig om en lækage fra et laboratorium.

Bevidst eller ubevidst er et ubesvaret spørgsmål, men uanset hvad så har SARS-CoV-2 viset på et ekstremt talent at sprede sig.

Vedrørende vaccination: modsat mange postulater om at mRNA-tekniken er gammel og velbeprøvet, så er den ny. De første kliniske prøver mod influenza fandt sted først 2015, og gennembruddet kom med Covid-19. Så det er faktiskt verdens største vaccineksperiment nogensinde som er igang - det er bare dumt at fornægte dette. At nogle af dem der startede mRNA-eksperimenten en gang i tiden, idag advokerer for forsigtighed - især når det gælder børn - kan man jo skide på hvis man vil, men faktum er at det går stærkt for tiden og at andre behandlinger for Covid-19 virker være put on hold. Hvorfor?

Hvad vi faktiskt nogenlunde ved, men som det snakkes meget lidt om - BIg Pharma er jo ikke involveret - er at mangel på 25-hydroxyvitamin D (D3), skaber en signifikant øget risiko at blive svært syg i Covid-19 og andre influenzatilstander. Mangel på D3 er generelt meget sædvanligt hos det moderne mennesket - ikke mindst heroppe - og også en effekt af f.eks. fedme og Diabetes Mellitus. Hvem hedzer mod dem som ikke spiser ekstra D3?

Nogen skriver her i tråden at de uvaccinerede skaber grobund for SARS-CoV-2 at udvikles til flere og farligere mutationer. Men er det sandt? De fleste virus muterer sig selve ud gennem døren, og måske er det hvad vi ser med Omikron? Det ved vi ikke endnu. Men vi ved at mRNA-vaccinerne ikke har stoppet hverken sygdom eller mutationer.

Vedrørende sundhedsvæsnet: Jeg ved ikke med Danmark, men jeg ved at her i Sverige så snakkes det meget om at de uvaccinerede ødelægger sundhedsvæsnet og forårsager at mennesker med andre sygdomme ikke får den vård de ellers skulle have. Det er ikke sandt - vi har en vårdgæld grundet 2020, men i øjeblikket er halvdelen af de sygehusindlagte covidpatienterne vaccinerede og de bliver stadigt flere. Totalt har vi 100 personer i intensivvård, hvoraf 40 er vaccinerede. De 60 uvaccinerede ødelægger ikke sundshedsvæsnet, og ingen ved hvis nogle af dem var blevet indlagt uanset vaccinering. Måske kommer vi derhen at uvaccinerede sænker sundhedsvæsnet, men vi er absolut ikke der idag.

Verden har nu forflyttet sig og åbnet porterne helt for vaccination en masse fremtidigt. Vi snakker allerede om sprøjte nr 4 og 5, og er indstillet på at det bare vil blive ved. Folks mindset er blevet forandret og hedzen mod dem som vil være forsigtige med vaccin sker helt åbent.

Vaccination er et vigtigt våben og har tjenet mennesket godt i mange sammenhæng. Og hidtil altid foregåets af mangeårige prøver.  Men spørgsmålen omkring hvad denne verdensomspændende massevaccination - desuden med ny og temmelig uprøvet teknik - vil medføre, bliver alt mere tavse. Hvad sker med homeostasen i det lange løb? Hvad sker i uudviklede børnekroppe? Hvad sker med vores naturlige evne at bekæmpe sygdomme i det lange løb? Hvad sker med vores kompetence at selve tage os af vores helbred?

Vi ved det ikke, og lige præcis derfor at vi ikke ved, så burde vi forholde os ydmyge overfor hinanden. Der findes ikke en eneste dansker - eller svensker - som er skyld til dette, uvaccineret eller vaccineret. Skal vi beskyldes for noget, så er det muligtvis vores kollektive måde at leve på
SARS-CoV-2 og Covid-19 er det mest omvæltende som har sket i verden i modern tid. Det bedste vi kan gøre er at tage det roligt og holde hysterien så langt væk som muligt.

Og hvis nogen undrer: ja, jeg er vaccineret. Ikke med glæde, men alligevel.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg

Slettet, da jeg brød mit princip mod at deltage i vaccinedebatter. Der opnås ingen forståelse eller enighed mellem parterne alligevel. 

Godt nytår til alle.

Redigeret af Elprebsi
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Elprebsi skrev, for 3 minutter siden:

Bananas: mrna er en "gammel" teknologi og en stor del af arbejdet med vaccinen var lavet i forbindelse med forskningen ved SARS, der også var en corona-virus. 

Du skriver "gammel" i anførselstegn, og det er jo lige præcis vad gammel er i det her sammenhæng. mRNA opdagedes i 1960 og alt siden har man forsket. Men faktum er stadig at de første kliniske prøver på mennesker fandt sted i 2015.  Jeg siger ikke at mRNA er en dårlig eller farlig teknik - det er jeg ikke menneske at afgøre - men jeg mener stadig at Covid-19 har medført et gigantiskt prøve af mRNA.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bananas skrev, for 1 minut siden:

Du skriver "gammel" i anførselstegn, og det er jo lige præcis vad gammel er i det her sammenhæng. mRNA opdagedes i 1960 og alt siden har man forsket. Men faktum er stadig at de første kliniske prøver på mennesker fandt sted i 2015.  Jeg siger ikke at mRNA er en dårlig eller farlig teknik - det er jeg ikke menneske at afgøre - men jeg mener stadig at Covid-19 har medført et gigantiskt prøve af mRNA.

Du nåede at citere inden min sletning. Ret skal være ret, der blev foretaget forsøg i 2013 ifm. Rabies. https://publichealth.jhu.edu/2021/the-long-history-of-mrna-vaccines

Og nu er jeg ude af denne debat igen. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Elprebsi skrev, for 3 minutter siden:

Du nåede at citere inden min sletning. Ret skal være ret, der blev foretaget forsøg i 2013 ifm. Rabies. https://publichealth.jhu.edu/2021/the-long-history-of-mrna-vaccines

Og nu er jeg ude af denne debat igen. 

Det er ret, men som jeg skrev oprindeligt: "De første kliniske prøver mod influenza fandt sted først 2015, og gennembruddet kom med Covid-19."

Vedrørende forståelse mellem parterne, så ønsker jeg kun at folk ville være lidt mere ydmyge i disse dage. 

Velkommen ud af debatten ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest AmagerStang
tvr skrev, for 4 timer siden:

Godt så. Så det kan altså lige så godt være folk der kører i elbiler? Alle der er en minoritet? Og intet med forfølgelser?

Aha. Så hvis du blev "mega syg" (afhængig hvor syg "mega syg" er), er der jo en grund til ikke at blive vaccineret. Men hvis du selv "stoppede med at sprøjte det ind i din krop", så har du nok ikke fået en rigtig vaccine, for dem sprøjter du altså ikke selv. Måske det er en del af forklaringen. Men ellers er der vel bare at sige, at vaccinerne jo sådan set ikke er et forsøg - det er stort set alle eksperter enige om - men jeg medgiver selvfølgelig der er nogle konspirationsteoretikere der ikke er enige......

Hvad mener du med om at ikke har fået den rigtige vaccine, det bliver du nødt til at uddybe ? 

I øvrigt alle tidligere vacciner som vi fik for feks mæslinger, røde hunde, sågar influenza vaccine har taget 5 år at udvikle inden de blev godkendt .  

Når det er sagt bryder jeg mig ikke om den hårde og vulgære tone brugere imellem, uanset om man er vaccineret eller ej ( jeg er ) men fordømmer ikke andre som vælger noget andet .

Nu har Allan Randerup også indrømmet at det var en fejl at sige at vi skulle ta vaccinen for samfundet skyld, det er ikke rigtigt indrømmer han nu, nej vaccinen beskytter kun mod vi selv ikke bliver alvorlig syg, vi bliver smittet alligevel og smitter andre, derfor at de nu vil lave det om igen, igen, ... at selvom man har Corona pas, så skal man testes før man skal noget, feks på resturent og lign .. Det bliver indført i midt januar høret jeg lige i nyhederne for lidt siden .

Del dette indlæg

Link til indlæg
AmagerStang skrev, for 3 minutter siden:

Hvad mener du med om at ikke har fået den rigtige vaccine, det bliver du nødt til at uddybe ? 

Det står da ret tydeligt i tvr’s indlæg, hvad han mener, så der er ikke noget at uddybe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
AmagerStang skrev, for 3 timer siden:

Nu har Allan Randerup også indrømmet at det var en fejl at sige at vi skulle ta vaccinen for samfundet skyld, det er ikke rigtigt indrømmer han nu, nej vaccinen beskytter kun mod vi selv ikke bliver alvorlig syg, vi bliver smittet alligevel og smitter andre, derfor at de nu vil lave det om igen, igen, ... at selvom man har Corona pas, så skal man testes før man skal noget, feks på resturent og lign .. Det bliver indført i midt januar høret jeg lige i nyhederne for lidt siden .

Tror du har misforstået eller at han har formuleret sig dårligt. Det er jo delvist for samfundets skyld, at man bør få en vaccine, således at man ikke bliver alvorligt syg og derved fylder på hospitalet og overbelaster sygehusvæsnet. Jeg medgiver at det da ville være dejligt hvis vaccinerne også forhindrede 100% smitte, men f.eks. bare 50% effektivitet i forhold til smitte er da værd at tage med trodsalt.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
AmagerStang skrev, for 13 timer siden:

Jeg sagde "en rigtig vaccine" ikke "den rigtige vaccine". Hjemmelavede vacciner man selv sprøjter ind, har det med ikke at være så effektive og kan give bivirkninger.... Sådan lidt humoristisk formuleret.

AmagerStang skrev, for 13 timer siden:

I øvrigt alle tidligere vacciner som vi fik for feks mæslinger, røde hunde, sågar influenza vaccine har taget 5 år at udvikle inden de blev godkendt .  

Og? Hvor mange år var Ford T i produktion uden væsentlige ændringer? Hvor mange år holder en Ford Focus inden et facelift eller en ny model kommer? Længe leve fremskridtet og længe leve ny teknologi. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest AmagerStang
tvr skrev, for 2 minutter siden:

Jeg sagde "en rigtig vaccine" ikke "den rigtige vaccine". Hjemmelavede vacciner man selv sprøjter ind, har det med ikke at være så effektive og kan give bivirkninger.... Sådan lidt humoristisk formuleret.

Og? Hvor mange år var Ford T i produktion uden væsentlige ændringer? Hvor mange år holder en Ford Focus inden et facelift eller en ny model kommer? Længe leve fremskridtet og længe leve ny teknologi. 

Sikke en sammenligning af biler og vacciner :D 

Jeg er ikke interreseret i yderligere disketioner ang vacciner, da det er ligesom politik, man bliver sjældent enige .

Ønsker dig en god dag .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
AmagerStang skrev, for 8 minutter siden:

Sikke en sammenligning af biler og vacciner :D 

Tjah, det kunne også have været smartphones eller TV eller andet. Bare fordi det tidligere tog åååårevis at udvikle nyt, betyder det ikke at fremskridtet og de kortere udviklingstider er hverken dårligere eller farligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest AmagerStang
tvr skrev, for 14 minutter siden:

Tjah, det kunne også have været smartphones eller TV eller andet. Bare fordi det tidligere tog åååårevis at udvikle nyt, betyder det ikke at fremskridtet og de kortere udviklingstider er hverken dårligere eller farligere.

Nu er det altså noget andet med kemi/vacciner, bla også derfor at mange er forsigtige med at give dem til børn også, da man endnu ikke kender langtids bivirkninger og hvordan deres immunforsvar vil reagere på den lange bane, nåh men fred være med det, jeg har taget mine vacciner, nok mere pga det bøvl hvis man ikke har og coronaps vil jeg gerne erkende :) 

Go dag i denne debat, jeg er ude :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
AmagerStang skrev, for 28 minutter siden:

Nu er det altså noget andet med kemi/vacciner, bla også derfor at mange er forsigtige med at give dem til børn også, da man endnu ikke kender langtids bivirkninger og hvordan deres immunforsvar vil reagere på den lange bane, nåh men fred være med det, jeg har taget mine vacciner, nok mere pga det bøvl hvis man ikke har og coronaps vil jeg gerne erkende :) 

Nope. Det er ikke noget andet. Jeg taler jo ikke om en Ford fabriksarbejder, der skal lave en vaccine. Jeg taler om fremskridtet generelt. Selvfølgelig tager det mindre tid at udvikle en vaccine nu end det gjorde for 20 eller 10 år siden. Hvis ikke det gjorde det, ville medicinalindustrien være komparativt langt bagefter andre industrier.

AmagerStang skrev, for 35 minutter siden:

Go dag i denne debat, jeg er ude 

Det var du også tidligere. Det er jeg tilgæld ikke. Men jeg ønsker dig en god dag alligevel :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 1 time siden:

Nope. Det er ikke noget andet. Jeg taler jo ikke om en Ford fabriksarbejder, der skal lave en vaccine. Jeg taler om fremskridtet generelt. Selvfølgelig tager det mindre tid at udvikle en vaccine nu end det gjorde for 20 eller 10 år siden. Hvis ikke det gjorde det, ville medicinalindustrien være komparativt langt bagefter andre industrier.

Det var du også tidligere. Det er jeg tilgæld ikke. Men jeg ønsker dig en god dag alligevel :)

Ikke heller jeg er interesseret i at polarisere, men ønsker lidt større forståelse for diverse standpunkter. 

Ja teknologier udvikles, men mennesket udvikles meget langsomt. At det måske - dog langt fra altid - kan gå lidt hurtigere idag at udvikle en medicin eller et vaccin, betyder ikke at det går hurtigere at prøve det på mennesket. Det går ikke hurtigere for mennesket at udvikle f.eks. eventuelle langtidsbiverkninger, det går ikke hurtigere for børn at vokse op så man kan se hvad som eventuellt har sket i udviklingen af indre organ, etc etc. Det går heller ikke hurtigere med initiale prøver på f.eks. mus. Nogle ting tager den tid de tager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Bananas skrev, for 1 time siden:

Ja teknologier udvikles, men mennesket udvikles meget langsomt. At det måske - dog langt fra altid - kan gå lidt hurtigere idag at udvikle en medicin eller et vaccin, betyder ikke at det går hurtigere at prøve det på mennesket. Det går ikke hurtigere for mennesket at udvikle f.eks. eventuelle langtidsbiverkninger, det går ikke hurtigere for børn at vokse op så man kan se hvad som eventuellt har sket i udviklingen af indre organ, etc etc. Det går heller ikke hurtigere med initiale prøver på f.eks. mus. Nogle ting tager den tid de tager.

Det er klart. Og der må man så være taknemmelig for at vacciner kan udvikles og testes med hidtil uset hastighed. Aldrig er det gået så stærkt og aldrig er vacciner blevet gennemtestet så hurtigt. Det er klart, langtidsvirkningerne er ikke testet, men resten ér jo. Så nu står man med 2 scenaria man skal vælge imellem.

Det ene er, at vaccinere så mange som muligt, så folk ikke dør. Hverken af Covid-19 eller af udsatte operationer for alt muligt andet.

Det andet er, at lade uvaccinerede tage kapaciteten på hospitalerne, så flere dør af Covid-19 og af alle mulige andre sygdomme, de ikke kan behandles for, fordi al kapaciteten er taget af Covid-patienter.

Og ja, der er muligvis - men langtfra sandsynligvis - nogle bivirkninger. Er det mange, mange, mange dødsfald værd at vente på at finde ud af? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, for 18 minutter siden:

Det er klart. Og der må man så være taknemmelig for at vacciner kan udvikles og testes med hidtil uset hastighed. Aldrig er det gået så stærkt og aldrig er vacciner blevet gennemtestet så hurtigt. Det er klart, langtidsvirkningerne er ikke testet, men resten ér jo. Så nu står man med 2 scenaria man skal vælge imellem.

Det ene er, at vaccinere så mange som muligt, så folk ikke dør. Hverken af Covid-19 eller af udsatte operationer for alt muligt andet.

Det andet er, at lade uvaccinerede tage kapaciteten på hospitalerne, så flere dør af Covid-19 og af alle mulige andre sygdomme, de ikke kan behandles for, fordi al kapaciteten er taget af Covid-patienter.

Og ja, der er muligvis - men langtfra sandsynligvis - nogle bivirkninger. Er det mange, mange, mange dødsfald værd at vente på at finde ud af? 

Jeg er ikke klar over hvorfor du sparker ind en åben dør? Vi vaccinerer jo så mange som muligt. Vi venter ikke på eventuelle langtidsbivirkninger.

Jeg advokerer ikke for at man ikke skal vaccinere sig, jeg siger kun at jeg kan forstå og acceptere at der findes folk som ikke vil.

Dine 2 scenarier er ikke noget vi står og vælger mellem i øvrigt. Men jeg forstår at du er indstillet på at overdreve og polarisere så meget som muligt. Hvad nytte det nu skal gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, den 22.12.2021 at 14:37:

Ikke så meget andet, end at jeg anser undersøgelsen for at være seriøs og gennemarbejdet, nå ja, og så lige det faktum, at der stort set ikke er forskel på dødeligheden mellem vaccinered og ikke vaccinerede, når man ser bort fra de allerældste.

Okay, så det er ligegyldigt for dig med senfølger og indlæggelse - det er helt fair kun at gå op i dødelighed og ikke handicap og livskvalitet, selvom jeg personligt har svært ved at sætte mig ind i det. Men hvad siger den rapport så om vacciners påvirkning af dødelighed? Den siger (s. 5) at vacciner beskytter alle aldersgrupper mod dødsfald med 90% - hvis du ser tabellen på s. 7 er tallet faktisk højere, men behæftet med stor usikkerhed.

Jeg gætter på, at du har tolket tallene selv og ikke har læst den videnskabelige analyse? Som de skriver (s.12): "These data should be considered in the context of vaccination status of the population groups shown in the rest of this report. The vaccination status of cases, inpatients and deaths is not the most appropriate method to assess vaccine effectiveness and there is a high risk of misinterpretation."

Men faktisk viser tallene det modsatte af, hvad du hæfter dig ved: Der er mindre forskel på dødeligheden blandt ældre relativt til vaccinestatus end der er blandt yngre. Altså forskellen på dødsrisiko, hvis man alene ser på vaccinestatus efter smitte er større for yngre end for ældre (forklaringen er nok, at mange de uvaccinerede ældre ikke er vaccineret, fordi de ikke kan tåle det, mens det spiller mindre ind blandt yngre. Det ses af, at der er meget få ældre, som er uvaccinerede). 
image.png.bf8861c8b853d6781172c156d6ceadb9.png

Problemet er, at tallene for yngre er små, så det er svært at se størrelsesforholdene på grafen, men de kan udledes af frekvenstabellerne sammenhold med kurverne for vaccinestatus. Overdødeligheden for uvaccinerede 30-39-årige er omkring 400-500%.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, den 28.12.2021 at 10:13:

Der er utrolig mange problemer med at se på sådan en enkel case på et mistænkt superspreder-event.

1. For det første ved vi ikke, hvor mange af de smittede, der blev smittet ved netop den sammenkomst. De skriver i artiklen, at smittekæden ikke er fundet. Derfor kan smitteraten ikke beregnes.
  2. Man kan i det hele taget ikke lave meningsfuld statistik på 33 mennesker.
  3. De skriver kun at alle har fået booster inden for de seneste 2½ måned, men ikke hvor stor en andel, der havde fået det kort forinden. Det fremgår dog af tabellen i originalartiklen, at nogle fik deres booster 2. december og at festen blev holdt tidligt i december. Det er derfor åbenlyst, at nogle af deltagerne ikke havde fået gavn af boosteren endnu, da der går mindst 14 dage, før den er fuldt effektueret. Det er særligt påfaldende, da samtlige deltagere havde fået 2. stik senest 28. marts. Vi ved, at beskyttelsen mod smitte er under 10% efter ½ år.

At omikron kan undvige immunitet er imidlertid generelt velkendt, men seriøs statistik viser altså, at optimal vaccination beskytter 50% mod infektion og derfor endnu mere mod spredning. 

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

• Create New...