No1 6 Skrevet 11. December, 2021 Ifm. hvidvaskningsloven og bankernes "kend din kunde" politik, lyder det til bankerne skal tage kontakt til deres kunder hvis de opdager "usædvanlige" transaktioner. Også for mindre beløb - har hørt om eksempler på ned til 1200 kr. Jeg hæver sjældent kontanter med mindre det er til rejser eller GP, så jeg tænker mine hævninger nok kan anses for "usædvanlige" af den årsag. Og selvom jeg ikke gør noget ulovligt, ville det alligevel være en ubehagelig situation hvis jeg pludseligt skal til at forklare banken hvad jeg har hævet de penge til. Hvad gør i andre? Har I nogensinde oplevet at banken har ringet? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
AB455 3113 Skrevet 11. December, 2021 No1 skrev, for 4 minutter siden: Hvad gør i andre? Har I nogensinde oplevet at banken har ringet? Kun en enkelt gang da jeg købte noget på nettet i udlandet. De spurgte ikke ind til hvad jeg købte, selvom det nu heller ikke var særligt ophidsende, men bare om det var min transaktion. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
slip 1022 Skrevet 11. December, 2021 No1 skrev, for 6 minutter siden: Hvad gør i andre? Har I nogensinde oplevet at banken har ringet? Nej. Og tager det i givet fald som det kommer. Jeg gør ikke noget ulovligt. Hvis min yngre (end mig), kvindelige bankrådgiver (jeg har aldrig mødt hende eller talt med hende) stiller spørgsmål, så risikerer hun at jeg svarer Jeg tror ikke et beløb på 1200 kr i sig selv udløser noget, med mindre 1200 kr i alle sammenhænge er et betydeligt beløb for pågældende. Det er f. eks. næppe mange funktionærer i fast arbejde der tjerner ekstra som "mulddyr" for 1200 kr. Jeg har en bekendt som jeg af og til støtter med tilskud til diverse anskaffelser - bankoverførsler på nogle 1000 kr. Har aldrig udløst noget - hvis man er meget regelholden, så skal vedkommende vel egentlig betale gaveafgift af sådan noget, da vi ikke er beslægtede. Men det rækker selv min retsskaffenhed ikke til at tænke nærmere over. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Grydeskeen Skrevet 11. December, 2021 Det kan undgås. gå ned i din bank og sig du gerne vil gennemgå din handlemåde med hensyn til kontanter og bank forretning. når du bliver spurgt om du bruger penge i udlandet, på nethandel mm så svar så oprigtigt som muligt. På spørgsmålet om kontanthævninger svare du med ca beløb, og antal gange, der bliver ikke spurgt ind til hvad du bruger pengene til bare størrelse og antal. Når du siger du hæver 4 gange om måneden og ca 3000 Per gang, så er det først når de antal gange og beløbene overskrides banken får en elektronisk advarsel og skal kigge på det, og evt lige spørger dig ind til denne adfær, som ligger udover hvad du har betegnet som normal. Så hvis der er noget galt, er det fordi du har givet forkerte oplysninger fra start af. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Hr Lille Niels 728 Skrevet 11. December, 2021 slip skrev, for 47 minutter siden: Nej. Og tager det i givet fald som det kommer. Jeg gør ikke noget ulovligt. Hvis min yngre (end mig), kvindelige bankrådgiver (jeg har aldrig mødt hende eller talt med hende) stiller spørgsmål, så risikerer hun at jeg svarer Den låner jeg hvis jeg bliver kontaktet af banken. “ ja, torsdage mellem 19-20 går jeg til bordel” Gad egentligt godt se bankens reaktion. 3 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest AmagerStang Skrevet 11. December, 2021 No1 skrev, 1 time siden: Ifm. hvidvaskningsloven og bankernes "kend din kunde" politik, lyder det til bankerne skal tage kontakt til deres kunder hvis de opdager "usædvanlige" transaktioner. Også for mindre beløb - har hørt om eksempler på ned til 1200 kr. Jeg hæver sjældent kontanter med mindre det er til rejser eller GP, så jeg tænker mine hævninger nok kan anses for "usædvanlige" af den årsag. Og selvom jeg ikke gør noget ulovligt, ville det alligevel være en ubehagelig situation hvis jeg pludseligt skal til at forklare banken hvad jeg har hævet de penge til. Hvad gør i andre? Har I nogensinde oplevet at banken har ringet? sikke en gang sludder og vrøvl, hvad vil du med dette opslag egenligt ? jeg hæver altid op til 5000-10.000 kr pr måned i kontant hævninger, da jeg er den type som bedst kan lide at have kontanter frem for kort, har aldrig hørt et ord fra min bank . Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
No1 6 Skrevet 11. December, 2021 AmagerStang skrev, for 6 minutter siden: sikke en gang sludder og vrøvl, hvad vil du med dette opslag egenligt ? jeg hæver altid op til 5000-10.000 kr pr måned i kontant hævninger, da jeg er den type som bedst kan lide at have kontanter frem for kort, har aldrig hørt et ord fra min bank . Hvad mener du? Er det ikke tydeligt hvad jeg vil med opslaget? Og hvad er det du mener er vrøvl? 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
autobahn 1435 Skrevet 11. December, 2021 Jeg hæver stort set altid 6000,- pr udbetaling fra automater, og ser hvor langt det bringer mig. Nogle måneder bliver det til flere hævninger, andre gange måske ingen eller en. Men i gennemsnit vel 40-50.000 om året. Derudover hæver jeg også euro fra automater. Det er et fast mønster over nogle år, og jeg er aldrig blevet spurgt af min bank hvad det går ud på. Min unge, kønne og sandsynligvis meget fornuftige kvindelige personlige bankrådgiver har aldrig nævnt det. Men hun er nok ikke dum, who cares! Derudover sender jeg penge til et par personlige konti i Asien, tidligere i større puljer, men i forbindele med Covid er det ca. 3.000,- hver måned. Dette udløser hver gang en notifikation i e-boks ("betaling til udlandet"). Men ingen i min bank har nogensinde spurgt mig om hvorfor. Jeg skulle dog på et tidspunkt levere nogle opdateringer til min identitetsoplysniger, da min bankrådgiver - den kønne unge kvinde - skrev, at myndighederne havde krævet det. Igen, hun spurgte ikke til hvorfor jeg sender penge ud af landet. Udenrigsministeriets visaadministration ved hvorfor, men jeg tror ikke de sammenkører betalinger. Som sagt, mit mønster er opbygget over mange år. Måske er det lidt anderledes hvis man ændrer det drastisk nu. Men jeg er helt tryg ved det. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest AmagerStang Skrevet 11. December, 2021 No1 skrev, for 21 minutter siden: Hvad mener du? Er det ikke tydeligt hvad jeg vil med opslaget? Og hvad er det du mener er vrøvl? Nej det er ikke tydeligt ,og at du har hørt at beløb helt ned 1200 kr bliver mistænkelig gjort, er det rene sludder og vrøvl i mine ører, det har de slet ikke ret til, så må der ligge en masse forude . Iøvrigt kan man hæve op til 10.000 kr om dagen i min bank, kunne forstå hvis det blev mistænkelig gjort hvis man gjorde det hveranden dag . Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
No1 6 Skrevet 11. December, 2021 AmagerStang skrev, for 2 minutter siden: Nej det er ikke tydeligt ,og at du har hørt at beløb helt ned 1200 kr bliver mistænkelig gjort, er det rene sludder og vrøvl i mine ører, det har de slet ikke ret til, så må der ligge en masse forude . Iøvrigt kan man hæve op til 10.000 kr om dagen i min bank, kunne forstå hvis det blev mistænkelig gjort hvis man gjorde det hveranden dag . Altså, det lader til adskillige andre helt fint forstår meningen med opslaget... Hverken hvidvaskningsloven eller bankernes reaktion på ændret adfærd er vrøvl. Det er en realitet, og har været det i nogle år efterhånden. Bankerne har pligt til at spørge i nogle tilfælde. Før jeg spurgte her forsøgte jeg selv gennem at finde svaret via søgeresultater på google, og det er herfra eksemplet på de 1200 stammer fra. Der kan sagtens have lagt noget mere forud for det, men det aner jeg jo ikke. Tag det for hvad det er; et eksempel. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
autobahn 1435 Skrevet 11. December, 2021 No1 skrev, for 7 minutter siden: Hverken hvidvaskningsloven eller bankernes reaktion på ændret adfærd er vrøvl. Det er en realitet, og har været det i nogle år efterhånden. Bankerne har pligt til at spørge i nogle tilfælde. Før jeg spurgte her forsøgte jeg selv gennem at finde svaret via søgeresultater på google, og det er herfra eksemplet på de 1200 stammer fra. Der kan sagtens have lagt noget mere forud for det, men det aner jeg jo ikke. Tag det for hvad det er; et eksempel. OK, så har du brugt Google søgning til at finde eksempler på, at fuldstændigt lovlige, frivillige kontanthævninger på få tusind kroner udforskes ! Det kan du så sammenholde med de svar du har fået her, at jævnlige hævninger på langt langt større beløb ikke udforskes. Mere er der vel ikke i det. Du har fået dine svar fra Google og fra EG. Nu må du bruge din egen dømmekraft. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17588 Skrevet 11. December, 2021 Måske er det en overdrevelse, men selv om det ikke er sådan endnu - så vil det sandsynligt komme. Hvad med Mobilepay? DB har jo besluttet at det ikke må bruges til at købe sex. Hvordan skal de efterforske det, hvis de ikke kontakter folk og spørger? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
No1 6 Skrevet 11. December, 2021 autobahn skrev, for 5 minutter siden: OK, så har du brugt Google søgning til at finde eksempler på, at fuldstændigt lovlige, frivillige kontanthævninger på få tusind kroner udforskes ! Jeg har brugt google søgninger til at finde noget til at på- eller afvise den bekymring jeg havde. Det jeg fandt var lidt forskellige eksempler, hvor det laveste beløb de havde nævnt var 1200 kr. Igen, tag det for hvad det er, et eksempel. Men nu var det heller ikke eksemplet mit spørgsmål gik på, det var bare det Amagerstangen hang sig i. autobahn skrev, for 9 minutter siden: Det kan du så sammenholde med de svar du har fået her, at jævnlige hævninger på langt langt større beløb ikke udforskes. Mere er der vel ikke i det. Du har fået dine svar fra Google og fra EG. Nu må du bruge din egen dømmekraft. Præcis - og det var jo årsagen til jeg spurgte. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest AmagerStang Skrevet 11. December, 2021 Du har hørt om eksempler , mon ikke rette det til at du har googlet det . Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 11. December, 2021 Uanset hvad gør du jo ikke noget ulovligt, så det behøver du næppe bekymre dig noget videre om Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
No1 6 Skrevet 11. December, 2021 AmagerStang skrev, for 10 minutter siden: Du har hørt om eksempler , mon ikke rette det til at du har googlet det . Hvad forskel gør det? Om jeg har hørt om det, læst om det, fået det morset eller andet? Vi bevæger os nok lidt ud i noget ordkløveri. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
No1 6 Skrevet 11. December, 2021 Nannas Hjørne skrev, for 8 minutter siden: Uanset hvad gør du jo ikke noget ulovligt, så det behøver du næppe bekymre dig noget videre om Du har helt ret. Men det er ikke selve lovligheden i det der er min bekymring, bare at jeg helst vil undgå situationen hvor jeg skal forklare banken hvad jeg har hævet pengene til Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne Skrevet 11. December, 2021 No1 skrev, for 4 minutter siden: Du har helt ret. Men det er ikke selve lovligheden i det der er min bekymring, bare at jeg helst vil undgå situationen hvor jeg skal forklare banken hvad jeg har hævet pengene til Så er det vel bare at sige, at du godt kan lide at have lidt kontanter på dig til almindeligt forbrug, og en gang imellem hæver til det Men jeg finder det meget usandsynligt, at du bliver spurgt, da det netop er helt normalt for mange at gøre sådan. Kom der penge ind, som du ikke kunne forklare, var det nok en anden sag Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 11. December, 2021 Jeg har aldrig hørt fra banken i forbindelse med kontante hævninger. Derudover, anser jeg ikke hævninger til GP’er som være noget usædvanligt, medmindre det står i misforhold til ens indestående, løn m.v. Jeg er blevet kontaktet en enkel gang af banken, da jeg satte 8000 DDK kontant ind på min konto. Jeg tror mere det er den “vej”, at bankerne er opmærksomme på. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Captain 576 Skrevet 11. December, 2021 Jeg stod i banken en dag og ville hæve 15000 kr Den meget modne bank espedient spurgte hvad jeg skulle bruge pengene til. Jeg tænkte at det rager da ikke hende og svarede pænt at det var da mine penge og jeg måtte bruge dem til hvad jeg har lyst til. Sådan hang det desværre ikke sammen pga regler om hvidvaskning, og jeg kunne ikke få pengene hvis jeg ikke oplyste hvad de skulle bruges til. Efter længere tids debat tænkte jeg at det gider jeg da ikke diskutere med hende så sagde de skulle bruges til ludere og narko. Jeg fik pengene og gik små grinene derfra 1 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2568 Skrevet 11. December, 2021 Det har jeg aldrig oplevet men mit svar ville være at det er en privat sag og ikke vedkommer banken. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
pacer 2568 Skrevet 11. December, 2021 Captain skrev, for 6 minutter siden: Jeg stod i banken en dag og ville hæve 15000 kr Den meget modne bank espedient spurgte hvad jeg skulle bruge pengene til. Jeg tænkte at det rager da ikke hende og svarede pænt at det var da mine penge og jeg måtte bruge dem til hvad jeg har lyst til. Sådan hang det desværre ikke sammen pga regler om hvidvaskning, og jeg kunne ikke få pengene hvis jeg ikke oplyste hvad de skulle bruges til. Efter længere tids debat tænkte jeg at det gider jeg da ikke diskutere med hende så sagde de skulle bruges til ludere og narko. Jeg fik pengene og gik små grinene derfra Godt svar. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Slaven_Randers 595 Skrevet 11. December, 2021 Jeg har også oplevet at blive spurgt om hvorfor der var så mange ind og udbetalinger af kontanter på min firma konto. sagen er at jeg arbejder i underholdnings industrien, nej er ikke sex arbejder eller i den del af underholdnings industrien men er udøvende kunstner og der bliver man stadig en del steder betalt med kontanter inden man går hjem. Disse penge kvittere man for engen med personnummer eller CVR nummer og stedet oplyser til skat på forlangende. jeg har gjort det til en vane altid lige at runde banken på vej hjem og sætte ind nu da det er muligt uden at skulle betale for at bruge bankens døgnboks. Og før vi blev ramt af covid bølgen var derind unormalt at jeg indsatte 8-10 af de lange torsdag, fredag og lørdag nat i kontanter. Og hver gang jeg har fået ny rådgiver i banken uanset om modellen er blevet yngre og smukkere eller mere tante stram typen er jeg blevet kontaktet og spurgt til hvorfra den store mængde kontanter kommer fra og en enkelt gang det var tante stram modellen harket måttet vise fakturaer på beløbene. så ingen tvivl om der kikkes på hvordan vores brug af kontanter er, men jeg tror mere på om der tilgår flere penge ikontanter end når der hæves penge til “sjov” Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Mesterjacob 390 Skrevet 12. December, 2021 Det bliver faktisk mere og mere almindeligt at hæve (og ophobe) kontanter, subsidiært få dem via byttepenge i supermarkederne. Det er bl.a. bankernes hårde fremfærd med at pålægge kunderne negative renter med en stadigt faldende bundgrænse, der har drevet udviklingen. Det faktum, at bankerne vil have penge for at opbevare folks penge, som de så udlåner videre til høje renter, irriterer mange. Jeg har således læst, at salget af pengeskabe er eksploderet i Whiskybæltet. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 12. December, 2021 Det er selvfølgelig muligt at man får en opringning fra Banken, der stiller spørgsmål mht kontanthævninger. Så er det nok fordi man har skiftet bank for relativt nylig. Det banken kigger efter (og skal kigge efter) er det usædvanlige. Hvis det ikke er usædvanligt for dig at hæve, ringer de ikke. Men det er jo muligt du lige skal forklare dem at du hæver. Bare et ca beløb og ca antal per år. Så er der ingen der tænker over det. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg