Hop til indhold
Bombadilla

Privatlivets fred - en lille påmindelse

Recommended Posts

Savnet af en af de virkelig gode piger, den der giver de gode minder, kan i nogle tilfælde være vanskelig at håndtere. 

Bare for at opklare: Jeg ønsker ikke at være kloge Åge, onkel politi eller mr. Partykiller. Bare lidt venlig oplysning og information om emnet - privatlivets fred.

Mit ønske er at vi respekterer at en pensioneret GP, ikke er tilgængelig mere. Ønsker hun opmærksomhed og er tilgængelig for nye eventyr, vil vi nok få oplysning om det ;)

I vores digitale verden, er det meget nemt at dele billeder og anden personlig information, og i den forbindelse har vores folkevalgte, valgt at lave on lovgivning for at sikre at du har nogle rettigheder. Rettigheder der sikrer din ret til et privatliv, og at hvis nogle deler noget om dig, der du føler er krænkende, så kan der være konsekvenser. 

Ophavsret, dataindsamling/ -opbevaring (GDPR) og lignende er mere for de professionelle, men der er også noget der berører dig som privatperson.

Deling af billeder uden samtykke, deling af anden information af privat karakter, bør man være varsom med at dele. Respekter at der kan være noget der kun er ment for dig, og skal ikke deles.

For mere information, anbefales denne siden: https://digitaltansvar.dk/

I vores anonyme lille verden, kan fristelsen til at dele være stor. Håber vi endog tager lidt hensyn, og måske tænker nok en gang på den dejlige oplevelse med favorit-GP’en, om hun vil ha forståelse for at du deler noget, der i pigens øjne, kun var ment for dig. Det kan være billeder, navn og private kontaktoplysninger, og det er uanset om pigen er dansk eller en der har besøgt Danmark.

Har du læst med så langt, tak.

God dag til dig :)

Redigeret af Bombadilla

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bombadilla skrev, for 10 minutter siden:

Savnet af en af de virkelig gode piger, den der giver de gode minder, kan i nogle tilfælde være vanskelig at håndtere. 

Bare for at opklare: Jeg ønsker ikke at være kloge Åge, onkel politi eller mr. Partykiller. Bare lidt venlig oplysning og information om emnet - privatlivets fred.

Mit ønske er at vi respekterer at en pensioneret GP, ikke er tilgængelig mere. Ønsker hun opmærksomhed og er tilgængelig for nye eventyr, vil vi nok få oplysning om det ;)

I vores digitale verden, er det meget nemt at dele billeder og anden personlig information, og i den forbindelse har vores folkevalgte, valgt at lave on lovgivning for at sikre at du har nogle rettigheder. Rettigheder der sikrer din ret til et privatliv, og at hvis nogle deler noget om dig, der du føler er krænkende, så kan der være konsekvenser. 

Ophavsret, dataindsamling/ -opbevaring (GDPR) og lignende er mere for de professionelle, men der er også noget der berører dig som privatperson.

Deling af billeder uden samtykke, deling af anden information af privat karakter, bør man være varsom med at dele. Respekter at der kan være noget der kun er ment for dig, og skal ikke deles.

For mere information, anbefales denne siden: https://digitaltansvar.dk/

I vores anonyme lille verden, kan fristelsen til at dele være stor. Håber vi endog tager lidt hensyn, og måske tænker nok en gang på den dejlige oplevelse med favorit-GP’en, om hun vil ha forståelse for at du deler noget, der i pigens øjne, kun var ment for dig. Det kan være billeder, navn og private kontaktoplysninger, og det er uanset om pigen er dansk eller en der har besøgt Danmark.

Har du læst med så langt, tak.

God dag til dig :)

Nej, jeg faldt a

Del dette indlæg

Link til indlæg

@Bombadilla Er meget enig med digEr det en hemmelighed hvem pigen er? Eller er der ikke tale om en specifik pige? Er bare lidt nysgerrig. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lange skrev, for 5 minutter siden:

@Bombadilla Er meget enig med digEr det en hemmelighed hvem pigen er? Eller er der ikke tale om en specifik pige? Er bare lidt nysgerrig. :)

Jeg har ingen specifik pige, men jeg har set tråde, hvor flere søger efter piger (kontaktoplysninger) og der var en tråd der sporet af om deling af billeder. 

Så det er for alle dejlige piger. For alle der er pensioneret pt. og de der en dag ønsker at pensioneres som GP.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Oki. Tak for svaret. Igen jeg kan kun være enig. Når en pige ønsker at forlade branchen, så skal man acceptere/respektere det og komme videre. Heldigvis er der så mange andre dejlige piger i denne branche.

Redigeret af Lange

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bombadilla skrev, for 39 minutter siden:

Mit ønske er at vi respekterer at en pensioneret GP, ikke er tilgængelig mere. Ønsker hun opmærksomhed og er tilgængelig for nye eventyr, vil vi nok få oplysning om det 

Helt enig.

Din tråd er nok også en reaktion på, at nogle (primært nye) EG-brugere i flere tilfælde har efterspurgt, om nogen herinde ligger inde med en ikke-annoncerende piges mobilnummer, fordi han selv “har mistet det”. Om vedkommende nogensinde har været i besiddelse af pigens mobilnummer i det hele taget eller bare fisker efter en indgang til hende, kan vi jo ikke vide, men at dele et mobilnummer, som er blevet givet i fortrolighed, er dårlig stil. Heldigvis sker det også sjældent, virker det til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lange skrev, for 4 timer siden:

Der er mange af den slags tråde. Her er en nylig, som jeg deltog i: 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bombadilla skrev, for 5 timer siden:

Respekter at der kan være noget der kun er ment for dig, og skal ikke deles.

Lige præcis, det handler om respekt for andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
½angel skrev, for 1 time siden:

det handler om respekt for andre.

... og for loven, som jeg skriver i den tråd, jeg linker til. Jeg er klar over, at der generelt ikke er megen respekt for den på nettet, men den gælder alligevel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Advarsel skrev, for 25 minutter siden:

... og for loven, som jeg skriver i den tråd, jeg linker til. Jeg er klar over, at der generelt ikke er megen respekt for den på nettet, men den gælder alligevel.

Og lovens lange arm er jo begyndt at patruljere online, som det fremgik af et nyhedsindslag ikke så længe siden :shock: .

Ps. Ingen opfordring til at kigge skævt til nyoprettede profiler :ph34r::lol:.

Er nu enig med TS og det er faktisk min oplevelse, at brugerne af EG generelt er gode til at sikre privatlivets fred. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Advarsel skrev, for 3 timer siden:

Igen vil jeg anbefale siden https://digitaltansvar.dk/

For de med særlige interesser om emnet, hedder det blufærdigheds-krænkelse jf straffeloven 232. Det inkluderer også deling til en anden person. 

Hvad loven siger er en ting, moral og etik noget andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bombadilla skrev, for 9 minutter siden:

Igen vil jeg anbefale siden https://digitaltansvar.dk/

For de med særlige interesser om emnet, hedder det blufærdigheds-krænkelse jf straffeloven 232. Det inkluderer også deling til en anden person. 

Hvad loven siger er en ting, moral og etik noget andet.

Tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Når man tager fejl, må man jo erkende det.

Grunden er at jeg altid kigger på straf, når noget er ulovligt, og her kunne jeg ikke finde den.
Men har kigget lidt ekstra på gældende lovgivning, og her er hvad jeg fandt.

Deling af billeder er ulovligt jf. ophavsretsloven.

Imidlertid så drejer dette sig om Immaterielle rettigheder, som bl.a. dækker ophavsret, og Immaterielle rettigheder er enerettigheder til at udnytte visse ting økonomisk, altså har GP’er ophavsretten til deres billeder og dermed beskyttet mod økonomiske krænkelser.

Så ophavsretsloven drejer sig om økonomiske forhold, f.eks. hvis person A deler en film på nettet, så har A skadet dem der ejer rettighederne til filmen økonomisk, og dette skal erstattes. Der er nok bare ikke den økonomiske straf ved billeder der er lagt op på en hjemmeside lovligt, da materialet er gratis tilgængeligt. Hvis Person B derimod henter billederne ned og begynder at trykke det på kaffekopper og sælger dem, så tjener B lige pludseligt penge på det, og så straffes han økonomisk for de penge han tjener på en andens ophavsret.

Fængsel eller anden straf, sker først når billeder eller fim er lagt op på en hjemmeside ulovligt f.eks. Piratebay hvor de så er delt eller hentet.

Angående Straffeloven § 232 så gælder det børn under 15 år, så det skulle forhåbentligt ikke være aktuelt her. Angående Straffelovens § 264d. ”Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.”

Smider jeg bare lige dommen U 1989 981 ind ”(§ 264 ikke overtrådt ved artikel om kendt skuespillerinde i bladet »PS - Pige Special« med fingeret interview på grundlag af udtalelser vedr. erotiske spørgsmål, som hun var fremkommet med nogle år tidligere i et formiddagsblad, og med anvendelse af 15 år gamle nøgenbilleder af skuespillerinden, som i sin tid blev optaget og offentliggjort i forbindelse med filmen »Rapport-pigen«, hvor hun havde spillet folde-ud pige. Derimod skulle der betales en godtgørelse på 20.000 kr.)”.

At PS skulle betale 20.000 kr. til hende, skyldes formodentligt ophavsretten eller at de har klip og klisteret deres interview med hende fra et andet medie. Men PS blev ikke dømt for overtrædelsen af § 264d.

https://digitaltansvar.dk/ som TS henviser til er en fantastisk hjemmeside, som alle unge og gamle burde kende, men den behandler mest krænkelser som f.eks. deling af en andens nøgenbilleder, der er blevet sendt til en kæreste osv. Men det er billeder som personen ikke ville have lagt ud på nettet eller ud af privats sfæren. Derfor hvis jeg lægge et billede op af mig selv på en åben Facebook-profil iført fuld Drag, så kan jeg ikke efterfølgende kræve personer straffet for dette, da jeg selv har brudt privats sfæren.

Konklusion:

Det var så mit juridiske synspunkt, hvor jeg igen må sige at jeg tog fejl tidligere, fordi jeg ikke kunne finde straffen.

Så selvom der måske er en gråzone mht. straf for deling, så er deling af billeder er ulovligt.

Og nu til det moralske, just don’t do it, det er et røvhuls-move, der ikke er i orden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
½angel skrev, for 44 minutter siden:

Deling af billeder er ulovligt jf. ophavsretsloven.

Imidlertid så drejer dette sig om Immaterielle rettigheder, som bl.a. dækker ophavsret, og Immaterielle rettigheder er enerettigheder til at udnytte visse ting økonomisk, altså har GP’er ophavsretten til deres billeder og dermed beskyttet mod økonomiske krænkelser.

Det er vel fotografen der har ophavsretten? Han kan så i større eller mindre grad havde solgt brugsretten videre til GP.

Skjold.

Del dette indlæg

Link til indlæg
TordenSkjold skrev, for 15 minutter siden:

Det er vel fotografen der har ophavsretten? Han kan så i større eller mindre grad havde solgt brugsretten videre til GP.

Skjold.

Præcist, men her antager jeg at siden det er en opgave, så er det allerede aftalt at det er GP'en der ejer rettighederne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
½angel skrev, for 1 time siden:

Så selvom der måske er en gråzone mht. straf for deling, så er deling af billeder er ulovligt.

Og nu til det moralske, just don’t do it, det er et røvhuls-move, der ikke er i orden.

Den grå zone er måske skærpet de sidste år, her er et eksempel: https://www.bt.dk/krimi/delte-sexvideo-med-prostitueret-skal-60-dage-i-faengsel

Del dette indlæg

Link til indlæg
TordenSkjold skrev, for 55 minutter siden:

Det er vel fotografen der har ophavsretten? Han kan så i større eller mindre grad havde solgt brugsretten videre til GP

Ophavsret for foto/billeder/video er gerne forbundet med en tilladelse til at dele, der igen gerne kræver en skriftlig tilladelse (kontrakt), hvor der specifikt fremkommer brugsbegrænsninger i brugen af det aktuelle media.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Bødlen

Ja er enig forhenværende er forhenværende og dermed ikke aktiv GP,  nu har jeg så spændende  fotos jeg tog i samarbejde med en nu forhenværende meget populær GP. De fotos har og det fortsætter jeg med holdt for mig selv, hun har kopi…men ind i mellem kigger jeg og  bliver æhh inspireret….

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bødlen skrev, for 5 timer siden:

Ja er enig forhenværende er forhenværende og dermed ikke aktiv GP,  nu har jeg så spændende  fotos jeg tog i samarbejde med en nu forhenværende meget populær GP. De fotos har og det fortsætter jeg med holdt for mig selv, hun har kopi…men ind i mellem kigger jeg og  bliver æhh inspireret….

Du har (formodentlig) ingen aftale med modellen om at du må bruge (sælge/videredistribuere) billederne, så det er kun til "personligt" brug!!!

Skjold.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Lange skrev, den 5.7.2022 at 11:28:

Oki. Tak for svaret. Igen jeg kan kun være enig. Når en pige ønsker at forlade branchen, så skal man acceptere/respektere det og komme videre. Heldigvis er der så mange andre dejlige piger i denne branche.

Har set hendes fyr eller om han stadig vil være det men han var sku den skal holdes stille for undå mere

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Bødlen
TordenSkjold skrev, for 9 timer siden:

Du har (formodentlig) ingen aftale med modellen om at du må bruge (sælge/videredistribuere) billederne, så det er kun til "personligt" brug!!!

Skjold.

Keg syntes jeg skriver at jeg har holdt dem for mig selv og det forstsætter jeg med, hvad keg har af aftaler er mellem hende og jeg. Hvad var formålet med dit indlæg @TordenSkjold

Redigeret af Bødlen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bødlen skrev, for 1 time siden:

Keg syntes jeg skriver at jeg har holdt dem for mig selv og det forstsætter jeg med, hvad keg har af aftaler er mellem hende og jeg. Hvad var formålet med dit indlæg @TordenSkjold

Det er helt ok. Det var bare for at understrege ,at det er ikke nok at have have ophavsret ved at have trykket på knappen. Det er også nødvendigt at have tilladelse fra/til motivet (Tænk er også postyret omkring havfrueskulptørarvinger)

Skjold.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Bødlen skrev, for 11 timer siden:

Jeg er ret sikker på at Bødlen bruger dem til noget meget personligt ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...