lille_peter 2454 Skrevet 11. September, 2022 (edited) Kære @SweetMilf6630 En petroleumsovn er en rigtig dårlig løsning, den giver et rigtigt dårligt indeklima, ved at der kommer partikler fra forbrændingen i luften og ilt niveauet falder betragteligt i rummet, i normal ren luft er indholdet af ilt 20%, når niveauet falder under det, er der minder ilt til blodet og det bevirker at man bliver træt og dårlig til pas. https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/indeklima/forbraending-og-indeklima/ Samtidig udsætter du dig selv og dine gæster for risikoen for kulilte forgiftning, som desværre oftest har en dødlig udgang Og forbrændingen af petroleum afgiver vand(læs fugt) hvilket også bidrager til et dårligt indeklima, så alt i alt en rigtig dårlig løsning. Jeg vil foreslå at du kontakter din udlejer og forelægger dit problem med manglende varme i rummene og bede om at få sat en radiator i alle rum så du og dine gæster kan holde varmen For at spare på varmen kan du med fordel følge @Kaspersen råd, jeg ville vælge den fra Danfoss Det er let se her Prøv app'en her https://itunes.apple.com/dk/app/danfoss-eco/id1195035757?mt=8 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.danfoss.danfosseco&hl=dk Hvis du alligevel besluttet dig for en ovn, så vælg at gasovn, den giver en MEGET mere ren forbrænding = sviner mindre = renere luft = bedre indeklima De varmeste hilsner lille_peter Redigeret 11. September, 2022 af lille_peter 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest SweetMilf6630 Skrevet 11. September, 2022 (edited) @Jernsvinet dette bliver det eneste svar til dig, da jeg ikke vil afspore min egen tråd med en evt lang diskussion. Du har tydeligvis ikke læst og forstået hvorfor jeg ønske at bruge ekstra opvarmning udover radiatoren. Der er ingen problemer med økonomien. Men man kan ikke åbne et eneste nyhedsmedie pt uden at blive bombarderet med artikler om energikrisen. Alle bliver bedt om at spare, både på strøm og varme. I privaten gør vi også alt hvad vi kan og har lagt planer for det tilfælde at vi skulle blive ramt af “brownout”. Sidste vinter var der enkelte dage hvor radiatoren selv på fuld styrke ikke helt kunne følge med så to fluer med et smæk. En ekstra varmekilde. Fik ikke klager over temperaturen, man sexer sig hurtigt til varmen. Men nu er det så også mig der opholder mig i lokalerne i længst tid. Letpåklædt fra start til slut. Pga energikrisen vil jeg ikke vælge noget der bruger strøm. Og pga tidligere forkerte oplysninger fra familie medlemmer så jeg ikke gasovn som en mulighed. Plus gas ogå på flasker kan ende som en mangelvare. Mht min service, kan du kun udtale dig om det hvis du rent faktisk har besøgt mig. Og i så fald burde du have lavet en tilbagemelding på servicen i situationen. Og ikke rode det ind i en helt anden samtale x-antal tid efter. Dette enten via mail eller en anmeldelse her på EG eller på min hjemmeside. Jeg har masser af stamkunder og kontinuerligt nye som bliver til stamkunder. De tilbagemeldinger jeg får er positive. Jeg håber du fik al galden med op for sikke da et surt opstød. Uden egentlig at tage udgangspunkt i de andre ting som er skrevet i debatten. Go dag til dig. Redigeret 11. September, 2022 af SweetMilf6630 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest SweetMilf6630 Skrevet 11. September, 2022 @lille_peter tak for du bidrager med din viden. Jeg har valgt lejemålet velvidende om husets stand og udlejer har spillet med helt åbne kort, at der ikke bliver foretaget renoveringer. Det er et hus han på sigt vil rykke ned og bygge helt nyt. Indtil videre er regler og bureaukrati kommet på tværs af planerne og nu bliver det i al fald ikke mens alle materialer mm koster ekstra her under inflationen. Forgiftning og dødsfald skulle gerne undgåes netop fordi den har sencor på. Og som sagt har jeg (resten af familien) i en tidligere bolig flittigt brugt netop en petroliums ovn til ekstra opvarmning uden af have mødt de problemer som flere af jer beskriver. Beslutningen er taget ønskede blot hjælp til at finde en model uden el tilslutningen. Da jeg ikke vidste det var noget jeg skulle være opmærksom på, før jeg pakkede en nymodens udgave ud med ledning bagpå. Så udsolgt som de er mange steder, især modellerne der ser ud til at være uden ledning. Tænker jeg ikke jeg er alene om ideen som løsning her i energikrisen. Planen var/er også at have en til privaten så må holde øje med butikker nær mig. Om de får på lager igen. Eller tage den ene med frem og tilbage hvor behovet er størst. Vi mennesker kan tage ekstra tøj på, men har kæledyr som absolut ikke må fryse. Lige nu har dk ikke lavet temperatur regler som andre lande. Men kommer det, bliver det jo den varme man hiver fra fællespuljen de regulere og kontrollere. At holde højere temperaturer med andre varmekilder kan de ikke forhindre. En lille forudsigelse (et gæt) gas bliver en mangelvare, så køb/genopfyldning af gasflasker ender med at blive et problem eller til tårnhøje priser. Så holder mig til petrolium Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13887 Skrevet 11. September, 2022 SweetMilf6630 skrev, for 4 timer siden: Pga energikrisen vil jeg ikke vælge noget der bruger strøm. Beklager, men jeg tror ikke du aner ret meget om energi 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
lille_peter 2454 Skrevet 23. September, 2022 Et rigtig kedlig eksempel på hvor galt det kan gå. https://www.tvmidtvest.dk/viborg/kvinde-livsfarligt-forbraendt-ville-taende-op-i-biopejs Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TordenSkjold 354 Skrevet 24. September, 2022 lille_peter skrev, for 14 timer siden: Et rigtig kedlig eksempel på hvor galt det kan gå. https://www.tvmidtvest.dk/viborg/kvinde-livsfarligt-forbraendt-ville-taende-op-i-biopejs Nu er bioethanol(=sprit) noget mere farlig end petrolium. Men der skal også passes på petrolium! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nyde 253 Skrevet 25. September, 2022 ALT der har at gøre med energi har aldrig været sværere at forstå end i dag! Man behøver bestemt ikke at være "blondine" for at skyde sig selv i foden. Men en ting går igen: Hvis du brænder gas eller petroleum af indendørs og ikke har et aftræk (skorsten) til "røgen" selv om den er nok så ren... Så får du ret præcist 1 kg vanddamp ud i rummet for hvert kg. gas/petroleum. Ruderne kommer til at dugge, og der kommer mug under sengen! Om der så kommer mindre fugt af at sexe sig til varmen ved jeg ikke, men så ville jeg nok foretrække el, hvis ikke centralvarme er en mulighed. El er somme tider billigt, men er jo en jungle for tiden. Fuck krig og fuck Putin 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
niels123 2296 Skrevet 25. September, 2022 Jeg har faktisk en stående som bruger batterier til at starte og der efter klarer petroleummen resten selv. Den har kun kørt ganske få timer. Ærgerligt at vi bor så langt fra hinanden, ellers ku du ha fået den for en lille mod ydelse Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Pophair Skrevet 26. September, 2022 Hej Sweet, fandt du en løsning på det? Bruger selv nogen gange den varmeovn der skal strøm til, den med blæser . Fordel: Termostatstyret temperatur. Varmen kommer hurtigt rundt i lokalet, pga blæseren i bunden, er lig mindre olieforbrug. Ulempe: Skal ha strøm for at køre. Den du nævner kender jeg godt, min genbo bruger den i udestuen og på værkstedet. Fordele: Flytbar , uden at skulle tænke på en stikkontakt. Ulempe: Varmer tager lidt længere tid for at komme rundt i lokalet, men kan løses med en ekstern gulvblæser fx på lav styrke. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Æ´Synderjyde 809 Skrevet 26. September, 2022 (edited) Jeg besøgte i sidste uge en af mine faste bollepiger, der ikke annoncerer som GP, men som jeg har kendt en årrække og besøgt jævnligt. Hun havde anskaffet en petroleumsovn til opvarmning. Føj det kunne jeg lugte så snart jeg kom indenfor døren. Desuden var luften ekstrem tør og tung. Fik hende overtalt til at slukke den og lufte ud. Lovede at smide lidt ekstra mønt, som tilskud til, at skrue op for centralvarmen. Jeg tror helt sikkert, at en petroleumsovn ikke gør noget godt for ens helbred. Ligegyldig hvor ren den petroleum er man bruger, så sker der en forbrænding, med sod og sodpartikler der havner i lungerne. Kunne se på den dunk hun havde stående, at der var tilsat forskellige tilsætningsstoffer i petroleummen. Jeg ville aldrig bruge en forbrændings opvarmningskilde i et opholdsrum. Kan huske min tid i søværnet, hvor man kunne leje en billig bolig i Nyboder, her var der også petroleumsovne til opvarmning. De var dog tilsluttet en skorsten. Hvis det ikke havde været nødvendig, tror jeg næppe de havde bøvlet med at gøre det. Allerede dengang, husker jeg de lugtede og indeklimaet ikke var særlig god. Redigeret 26. September, 2022 af Æ´Synderjyde Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg