Guest Nice and easy Skrevet 26. August Jeg færdes blandt mandfolk, der opfører sig som mænd. Der er masser af humor. Nogle ville kalde det havnearbejder, eller værksteds humor. Det er groft. Ofte under bæltestedet. Alle grupper i samfundet bliver der gjort grin med. Ingen går fri. Intet af det, er politisk korrekt sprogbrug. Men det hænder, at der kommer en ingeniør, en arkitekt, en djøffer, eller en på anden måde højt uddannet person forbi. Så forsvinder det hyggelige. Samtalerne forstummer. Stemningen bliver nærmest desperat kedsommelig. Sådan skal det ikke blive her. Jeg efterlyser at vi her på stedet kan benytte sproget, som det findes ude i virkeligheden uden, at få kommentarer med på vejen i den forbindelse. Er det ikke ok, at vi skriver fra karsken bælg, ærligt, forståeligt og ligefrem? Mvh. Nice and easy. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
W.C. Fields 238 Skrevet 26. August Vi lever jo i en tid, hvor mange bliver krænkede, især på andres vegne, så jeg vil anbefale en smule forsigtighed. Jeg fyrer i alle tilfælde ikke nogen Rodney Dangerfield-one liners af her. Sørgeligt nok. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Slowman 1048 Skrevet 26. August (edited) Jeg bliver ikke krænket, (det er jo ikke mig der omtalers undtagen når en eller anden kalder mænd der har sex med piger der er unge for en gammel gris) men jeg har den opfattelse, at man understøtter en rå, grov, dårlig måde at betragte og omgåes andre mennesker på, hvis man italesætter det på den måde hele tiden. Jeg har arbejdet på svineslagteri i 80’erne i fabrikken, på trykkeri også, på skiftehold, hvor der kun arbejdede mænd, gået på jagt med mænd i 40 år og kender den ulækre terminologi der bruges til bevidstløshed. Det har dog trods alt været i lukkede kredse. Jagtstuen, pauserummet, værtshuset, omklædningsrummet osv. Det er slemt nok der….. Her på forum er vi et offentligt miljø, hvor journalister og så videre kan læse med. Her duer det overhovedet ikke. Jeg er ikke akademiker og kommer ikke fra et akademisk miljø, men betragter mig som humanist. Redigeret 26. August af Slowman 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Max Power 579 Skrevet 26. August Nice and easy skrev, for 38 minutter siden: Er det ikke ok, at vi skriver fra karsken bælg, ærligt, forståeligt og ligefrem? Mvh. Nice and easy. Jeg har tilbragt alle mine pauser i en skurvogn under min læretid, men efter jeg har skiftet branche et par gange må jeg sande at den måde man siger ting på når man sidder overfor hinanden og kan bruge kropssprog, og den måde man formulerer sig på i skriftlig tale er to meget forskellige verdener. ALT hvad du skriver kan og vil sikkert blive misforstået (hvis modparten ikke er på samme bølgelængde som dig), mit bedste råd i en situation som evt. kan misforstås, undgå underforståede sætninger for enhver pris…det tager simpelthen for lang tid at skulle bortforklare og redde sig selv ud af en misforståelse. Skrevet i den bedste mening. 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Slowman 1048 Skrevet 26. August (edited) @Nice and easy Jeg kan se artiklen i Politikken, hvor en journalist har været herinde og kigge med og skriver: …. Mændene deinde mener piger skal kneppes til og sammenligner det med at heste skal rides til! Det duer overhovedet ikke. Jeg er ikke en del af sådan en gruppe. No way. Redigeret 26. August af Slowman 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rejsenetværk 9595 Skrevet 26. August Med de mangfoldige baggrunde ens kolleger har, etniske, religiøse, politisk og firmaets politik omkring diversitet som jeg klart agter at efterleve i måden jeg kommunikerer på. Der holder jeg lav profil ud fra at vi er en arbejdsplads, og at vi selv og vores arbejdsgiver har brug for at der er ro på bagsmækken. Jeg har derfor intet behov for hverken at opretholde rum for en jargon, eller at udfordre nogens grænser på jobbet. Man kan men om det hvad man vil, men det handler ikke om virkeligheden er forkert/retfærdig eller ikke. Det handler om at kunne tilpasse sig de krav der er til hvordan vi kommunikerer og opfører os. Kan vi ikke det, så opstår der uro på bagsmækken og det kan ingen arbejdsgiver acceptere. Venlig hilsen Rejsenetværk 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
udinaturen 786 Skrevet 26. August Nej, jeg orker ikke den jargon og den bør uddø. Det er bare min holdning. 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Needy 1018 Skrevet 26. August (edited) Max Power skrev, for 18 minutter siden: den måde man siger ting på når man sidder overfor hinanden og kan bruge kropssprog, og den måde man formulerer sig på i skriftlig tale er to meget forskellige verdener. Det er simpelthen spot on! Skriftlig kommunikation er bare skidesvært. Jeg er selv gammel tømrer og arbejder nu sammen med akademikere og djøffere M/K. Jeg ved hvad du mener. Jeg har da været til julefrokoster hvor tonen var meget mere grov og hvor der bestemt ikke blev lagt fingre imellem, det er netop gestikken og måden man taler på der gør hele forskellen. Hvis det der blev sagt, blev skrevet i stedet, så var samtlige akademikere og djøffere buret inde. Redigeret 26. August af Needy 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Slowman 1048 Skrevet 26. August Max Power skrev, for 29 minutter siden: Jeg har tilbragt alle mine pauser i en skurvogn under min læretid, men efter jeg har skiftet branche et par gange må jeg sande at den måde man siger ting på når man sidder overfor hinanden og kan bruge kropssprog, og den måde man formulerer sig på i skriftlig tale er to meget forskellige verdener. ALT hvad du skriver kan og vil sikkert blive misforstået (hvis modparten ikke er på samme bølgelængde som dig), mit bedste råd i en situation som evt. kan misforstås, undgå underforståede sætninger for enhver pris…det tager simpelthen for lang tid at skulle bortforklare og redde sig selv ud af en misforståelse. Skrevet i den bedste mening. Men man skal nok heller ikke tro/bilde sig ind at der ikke i skurvognen sidder en eller flere der synes at tonen er ubehagelig og træls, men som ikke siger noget, netop for ikke at blive betragtet som for “fine”, hellige, eller hvad ved jeg. Hvem siger at laveste fællesnævner skal herske? 5 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Max Power 579 Skrevet 26. August Slowman skrev, for 14 minutter siden: Men man skal nok heller ikke tro/bilde sig ind at der ikke i skurvognen sidder en eller flere der synes at tonen er ubehagelig og træls, men som ikke siger noget, netop for ikke at blive betragtet som for “fine”, hellige, eller hvad ved jeg. Hvem siger at laveste fællesnævner skal herske? Nej selvfølgelig ikke, men det er nemt at tage jargonen med ud af skurvognen 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Slowman 1048 Skrevet 26. August Max Power skrev, for 5 minutter siden: Nej selvfølgelig ikke, men det er nemt at tage jargonen med ud af skurvognen Og det er jo faktisk en del af min pointe, at når man italesætter kvinder som en so, som hyæner, som “luddere”….. Indvandrere som fejlfarver, perkere osv. ja, så er det måske netop udtryk for at man ikke respekterer disse grupper og det smitter måske også af på omgangen med dem. 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Benarbejde 142 Skrevet 26. August Slowman skrev, for 38 minutter siden: Men man skal nok heller ikke tro/bilde sig ind at der ikke i skurvognen sidder en eller flere der synes at tonen er ubehagelig og træls, men som ikke siger noget, netop for ikke at blive betragtet som for “fine”, hellige, eller hvad ved jeg. Hvem siger at laveste fællesnævner skal herske? Dine holdninger virker noget påtaget middelklasse. Men temmelig typisk dansk småborgerskab. Jeg er vokset op i et arbejderklassemiljø og kunstnermiljø og har læst på universitetet og arbejdet sammen med akademikere og funktionærer. Ingen steder har sproget/tonen været så ondskabsfyldt og krænkende som hos akademikerne. Sikkert fordi de følte sig bedre end andre - men de holdt sig fra altid fra dem hvor de kunne risikere et korporligt svar. Dvs det gik ud over kvinder og fysisk svage mænd. Har aldrig oplevet grov sprog hos arbejdertyper, for de havde ikke brug for det. Derfor synes jeg de snøvlede referencer til "skurvogne" og hvad ved jeg, er uægte og forkerte. Ellers kan man jo bare lade være med at deltage. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Elprebsi 1686 Skrevet 26. August Forskellen herinde og i skurvognen, er at man i skurvognen kender hinanden på en anden måde. Jeg er en af de akademikere du nævner, og jeg kan garantere dig for at vi også kan have fri omgangstone når vi er blandt gode venner/kollegaer. Det vi så måske er mere opmærksomme på, er tonen når vi ikke er sammen med de samme kollegaer og venner. Hvorfor sige noget, man ved kan risikere at støde andre? Jeg ser nettet og dermed stedet her på samme måde. Jeg kender ikke folk og dermed ikke deres grænser, så hvorfor kommunikere på en måde, hvor jeg ved jeg kan støde nogen? Derudover er der en seperat pointe i hvordan stedet her fremstår overfor offentligheden og journalister mv. Hvorfor komme til at fremstå mere primitive end vi er? Af de grunde tænker jeg det er fint at holde en ordentlig tone. Man kan finde masser af steder med en dårlig tone - tjek blot kommentarspor på Facebook m.v. 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Elprebsi 1686 Skrevet 26. August Benarbejde skrev, for 5 minutter siden: Dine holdninger virker noget påtaget middelklasse. Men temmelig typisk dansk småborgerskab. Jeg er vokset op i et arbejderklassemiljø og kunstnermiljø og har læst på universitetet og arbejdet sammen med akademikere og funktionærer. Ingen steder har sproget/tonen været så ondskabsfyldt og krænkende som hos akademikerne. Sikkert fordi de følte sig bedre end andre - men de holdt sig fra altid fra dem hvor de kunne risikere et korporligt svar. Dvs det gik ud over kvinder og fysisk svage mænd. Har aldrig oplevet grov sprog hos arbejdertyper, for de havde ikke brug for det. Derfor synes jeg de snøvlede referencer til "skurvogne" og hvad ved jeg, er uægte og forkerte. Ellers kan man jo bare lade være med at deltage. Jeg mindes nu der efterhånden har været en del sager om den slags, ligesom fagforeningerne også er obs på det, da det ikke er et miljø der tiltrækker ny arbejdskraft. Og det der med blot at lade være med at deltage - det er den sikre vej til at blive frosset ude på sin arbejdsplads - "For det jo bare for sjov for fan'" 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Benarbejde 142 Skrevet 26. August Elprebsi skrev, for 1 minut siden: Jeg mindes nu der efterhånden har været en del sager om den slags, ligesom fagforeningerne også er obs på det, da det ikke er et miljø der tiltrækker ny arbejdskraft. Og det der med blot at lade være med at deltage - det er den sikre vej til at blive frosset ude på sin arbejdsplads - "For det jo bare for sjov for fan'" Nej, det tror du men sådan er min oplevelse af virkeligheden ikke. Jeg oplever at den slags sprog florerer hos dem der gerne vil høre til og tror det er sådan. Som sagt er jeg vokset op i en arbejder-/kunstner-familie og der oplevede jeg aldrig noget af den slags. Folk var direkte og uden fine fornemmelser og "that's it". Ligeså snart middelklasse-typer kommer til så degraderer det hele. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Elprebsi 1686 Skrevet 26. August Benarbejde skrev, Lige nu: Nej, det tror du men sådan er min oplevelse af virkeligheden ikke. Jeg oplever at den slags sprog florerer hos dem der gerne vil høre til og tror det er sådan. Som sagt er jeg vokset op i en arbejder-/kunstner-familie og der oplevede jeg aldrig noget af den slags. Folk var direkte og uden fine fornemmelser og "that's it". Ligeså snart middelklasse-typer kommer til så degraderer det hele. Jamen så er alt jo godt, og fagforbundene tager fejl, ligesom de kvindelige håndværkere der er stået frem. Fantastisk Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Benarbejde 142 Skrevet 26. August Elprebsi skrev, Lige nu: Jamen så er alt jo godt, og fagforbundene tager fejl, ligesom de kvindelige håndværkere der er stået frem. Fantastisk Nu flytter du diskussionen i den retning du ønsker. Husk nu jeg skrev jeg var vokset op i arbejderklassen og der har kvinder altid kunne svare selv. Hvad en gymnasiepige mener hun oplever efter hun besluttede sig for at blive maler er noget helt andet. Fanstastisk er det ikke. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Slowman 1048 Skrevet 26. August Benarbejde skrev, for 10 minutter siden: Har aldrig oplevet grov sprog hos arbejdertyper, for de havde ikke brug for det. Derfor synes jeg de snøvlede referencer til "skurvogne" og hvad ved jeg, er uægte og forkerte. Ellers kan man jo bare lade være med at deltage. Har du ALDRIG. oplevet grov sprog hos arbejdertyper. Vauw, du må være en af de få. Jeg har oplevet det hos stort set alle typer og i alle samfundslag. Det er bare mere udbredt nogen steder end andre og på slagteriet i 80’erne var det meget udbredt. I Banken 10 år senere var det yderst sjældent. Og det var ikke mig der introducerede skurvognejargon i debatten, men jeg kan nu godt genkende den. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Benarbejde 142 Skrevet 26. August Slowman skrev, for 2 minutter siden: Har du ALDRIG. oplevet grov sprog hos arbejdertyper. Vauw, du må være en af de få. Jeg har oplevet det hos stort set alle typer og i alle samfundslag. Det er bare mere udbredt nogen steder end andre og på slagteriet i 80’erne var det meget udbredt. I Banken 10 år senere var det yderst sjældent. Og det var ikke mig der introducerede skurvognejargon i debatten, men jeg kan nu godt genkende den. Har aldrigoplevet det - eller rettere dvælet ved det. Måske er jeg immun mens du må være meget følsom. Giv lige et par eksempler på skurvognsjargon. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
John41 932 Skrevet 26. August (edited) Nice and easy skrev, for 2 timer siden: Sådan skal det ikke blive her. Jeg efterlyser at vi her på stedet kan benytte sproget, som det findes ude i virkeligheden uden, at få kommentarer med på vejen i den forbindelse. Er det ikke ok, at vi skriver fra karsken bælg, ærligt, forståeligt og ligefrem? I vor tid er mandehørmen og skurvogns snak ikke tilladt i offentligheden. Man kan krænker nogle få kvinder og især mange bløde mænd, som gerne vil vise sig som den mest politiske korrekte mand Vi er måske nok bare nogle stykker som er lidt mere stenalder/primitive mænd end andre.. Men det er også vigtigt vi tilpasser os og respektere andre. Synes det er OK med mandehørm, men det kan også skrives på en pæn måde, så ingen føler sig trådt på. Så hvis du sidder i skurvognen sammen med mig, så må du hjertens gerne sige: "Fuck en lækker kvinde, hun sgu satme have en omgang af fars diller og fyldes helt ud" Men uden for skurvognen, skal man nok bare tænke det Redigeret 26. August af John41 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Benarbejde 142 Skrevet 26. August John41 skrev, for 3 minutter siden: Så hvis du sidder i skurvognen sammen med mig, så må du hjertens gerne sige: "Fuck en lækker kvinde, hun sgu satme have en omgang af fars diller og fyldes helt ud" Men uden for skurvognen, skal man nok bare tænke det Det må være forskellige skurvogne. Folk i de "skurvogne" jeg har erfaring med ville synes du var en underlig fisk. Ikke at de synes det er for groft men mere de synes det var en underlig formulering. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
John41 932 Skrevet 26. August Benarbejde skrev, for 4 minutter siden: Det må være forskellige skurvogne. Folk i de "skurvogne" jeg har erfaring med ville synes du var en underlig fisk. Ikke at de synes det er for groft men mere de synes det var en underlig formulering. Jeg har virkelig også formuleret på en måde så jeg ikke ville være for krænkende 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Plaskeren 3625 Skrevet 26. August (edited) Det koster ikke noget at behandle andre med respsekt. Selvfølgelig er der plads til humor og gøre grin med hinanden. Men der er desværre nogen der er totalt ligeglade med om det de skriver kan skade andre. Og der er ret mange mænd der mener det er en folkeret at være nedladende og krænkende over for kvinder “for de kan jo bare lære at tage en joke hø hø” Redigeret 26. August af Plaskeren 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Benarbejde 142 Skrevet 26. August Plaskeren skrev, 1 time siden: Og der er ret mange mænd der mener det er en folkeret at være nedladende og krænkende over for kvinder “for de kan jo bare lære at tage en joke hø hø” Der er meget værre ting herind end "værkstedshumor" - f.eks. undrer det mig at brugeren [email protected] poster flere videor hvor en unge pige misbruges seksuelt og ikke en af deltagerne i denne tråd reagerer på det. Det er lidt mere håndgribeligt end "en joke hø hø hø". (Trådene blev først slettet efter jeg anmeldte dem og gjorde opmærksom på at samtykke skal indhendes og moderatorer havde ansvar) 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg