Guest Frøken_Kinky Skrevet 9. September, 2024 Jeg ved ikke om man må søge på "gør det selv råd" herinde, men jeg har virkelig brug for hjælp, så nu tager jeg altså chancen Jeg forstår at jeg skal slå al strøm fra ude på hfi-relæet inden jeg rør ved noget.. Og jeg har indkøbt ledning, fatning og det der plastiktape .. Then what? Hvad hører til hvad? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Refresh 1081 Skrevet 9. September, 2024 Meget svært at se når der er maling over det hele, men jeg vil tro at der er en leder i hver af de yderste muffer og ingen i den midterste. Lampen har en blå og en brun leder, som blot sluttes til de to yderste muffer... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kaliffen 57 Skrevet 9. September, 2024 (edited) Hej med al respekt, men det "level" du antages at være på.. så lad være, går det galt kan det betyde døden nu eller senere (hvis der går ild i lortet, gamle installationer og gamle samlemuffer er brandfælder) få en der ved noget om det til at gøre det (og kig vedkommende over skulderen) når du har kigget på 10,20,30 gange, er du klar til at kaste dig ud i det selv... men dog ikke på sådanne gamle installationer som du har taget billede af Redigeret 9. September, 2024 af kaliffen 1 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Refresh 1081 Skrevet 9. September, 2024 Med mindre lampen dækker hullet i loftet, så vil en udkøbsroset gøre underværker. https://www.harald-nyborg.dk/udloebsroset-oe80-mm-5-leder-hvid Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
jegernysgerrig 35 Skrevet 9. September, 2024 Det er modigt at spørge her inde med så mange kloge mænd til stede.....Jeg vil dog som elektriker bare prøve mig frem. Enten virker det eller også gør det ikke. Det er dog super vigtigt at spænde skruerne helt. Ellers hjælper jeg selvfølgelig altid gerne en pige i nød..... 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Refresh 1081 Skrevet 9. September, 2024 Fik lige zoomet ind. Det kan godt se ud til at der er noget i alle tre muffer. I så fald skal du passe på, da der kan være to faser og det vil brænde din lampe af. Kender du ikke en der har en tester? https://www.jemogfix.dk/stroemtester-6-380v/3123/9026281/?utm_content=nonbrand&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwufq2BhAmEiwAnZqw8s23F_5jCehoCWe0z4RGnehXZp3xXhJRMD74_RS79V6-LA42dNazrRoCp-QQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Needy 1403 Skrevet 9. September, 2024 (edited) Umiddelbart ville jeg mene at ledningerne til den nye lampe skal sættes til den nederste og midterste muffe. Den øverste med malingen ser ikke ud til at være brugt. Køb en polsøger og stik den ind i de to huller, den ene skal få lampen i polsøgeren til at lyse op, husk at holde tommelfingeren øverst på skaftet af polsøgeren, samtidig. https://www.bauhaus.dk/polsoger (Hold kæft hvor lyder det åndsvagt - i dette forum) Men jeg mener det faktisk! Redigeret 9. September, 2024 af Needy 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
PolleFraSnave 140 Skrevet 9. September, 2024 Gør som alle de andre unge - spørg ChatGPT 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Titommeren 329 Skrevet 9. September, 2024 Det nemmeste er at kigge i “enden” på kronmufferne, som de dimser for enderne af ledningerne hedder. Der kan du typisk se, hvilke to steder skruerne er skruet mest ud i (for at løsne de ledninger, der har været der før). Den kronmuffe der ikke er brugt, har typisk skruen i bund, så hullet til ledningen er lukket. Så sætter du ledningerne i hver af de to huller, der er “åbne”. Det er ligegyldigt, hvilken ledning du putter i hvilket hul. Håber, det giver mening Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Correll 105 Skrevet 9. September, 2024 Jeg har et helt outreret forslag. Ring til den lokale elektriker. Sidst jeg fik sat en lampe op var de 740,- givet ganske godt ud. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Refresh 1081 Skrevet 9. September, 2024 Correll skrev, for 9 minutter siden: Jeg har et helt outreret forslag. Ring til den lokale elektriker. Sidst jeg fik sat en lampe op var de 740,- givet ganske godt ud. En rigtig jyde bruger sku da ikke 700kr. bare for at undgå at hytten brænder ned 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Needy 1403 Skrevet 9. September, 2024 Refresh skrev, for 10 minutter siden: En rigtig jyde bruger sku da ikke 700kr. bare for at undgå at hytten brænder ned Den dårlige nyhed: Hytten er brændt ned! Den gode nyhed: Vi har en helvedes masse godt trækul 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Frøken_Kinky Skrevet 9. September, 2024 PolleFraSnave skrev, for 51 minutter siden: Gør som alle de andre unge - spørg ChatGPT Ved du hvad? Det er faktisk slet ikke så et dårligt forslag! FNIS Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheLegend 125 Skrevet 9. September, 2024 De ledninger ser sq ikke for gode ud. Du skal lappe ledningen hvor isoleringen er kommet af. Der efter er det lige meget hvilken ledning du sætter i plastdåsen. Man kan ikke bytte om på dem, når der ikke er jord i. Oppe i loftet, i hullet oppe over, er der en krog, som lampen kan hænge i. Hvis ikke den er der, kan du sætte en i, tvivler dog på den er fjernet, da den er boltet fast. Du kan derfor ikke rigtig lave ged i den, men lap de ledninger. Blot til info, så er installationen ikke længere lovlig. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheLegend 125 Skrevet 9. September, 2024 Lapning med isoleringstape. Koster kun en 20 kr, nemt at arbejde med. Du kan sagtens klare opgaven, det er nemt. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
knallert 3424 Skrevet 9. September, 2024 TheLegend skrev, for 1 minut siden: Blot til info, så er installationen ikke længere lovlig. mener du dermed at det er ulovligt i alle gamle huse og de så skal have nyt el Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Frøken_Kinky Skrevet 9. September, 2024 Titommeren skrev, for 40 minutter siden: Det nemmeste er at kigge i “enden” på kronmufferne, som de dimser for enderne af ledningerne hedder. Der kan du typisk se, hvilke to steder skruerne er skruet mest ud i (for at løsne de ledninger, der har været der før). Den kronmuffe der ikke er brugt, har typisk skruen i bund, så hullet til ledningen er lukket. Så sætter du ledningerne i hver af de to huller, der er “åbne”. Det er ligegyldigt, hvilken ledning du putter i hvilket hul. Håber, det giver mening Hvordan kan det være ligegyldigt hvilken ledning jeg putter i hvilket hul? Er det ikke sådan noget plus/minus halløj, der får det hele til at kortslutte hvis det vender forkert? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheLegend 125 Skrevet 9. September, 2024 (edited) Stop dig selv knallert. Det svar kender vi begge. Installationer skal overholde loven på tidspunkt af isætning. Kun ved ændringer skal den opfylde de nyeste regler. Dog gælder det jo ikke når der er defektheder. Se på billedet, isoleringen er gået af ledningerne. Derfor er den ikke lovlig ag skjule. Den skal fixes. Redigeret 9. September, 2024 af TheLegend Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheLegend 125 Skrevet 9. September, 2024 (edited) Frøken_Kinky skrev, for 5 minutter siden: Hvordan kan det være ligegyldigt hvilken ledning jeg putter i hvilket hul? Er det ikke sådan noget plus/minus halløj, der får det hele til at kortslutte hvis det vender forkert? Jamen det er fordi strømmen flyder en vej, og uanset hvad vej den flyder, så skaber den modstand i din lampe. Hvis du havde fin elektronik eller jord i,så skal du have ledningerne sammen i samme farve. Med lamper, uden jord, er der ligegyldigt hvilken ledning sidder hvor. Forudsat at du kun har 2 ledningerne i plastdåsen. I nogle lejligheder fra 50/60/70 har de samle dåser i loftslampen med alle strømstrik i rummet siddende. Sådan en skal du ikke lege med, men det ser ikke sådan ud på billedet. Redigeret 9. September, 2024 af TheLegend Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Frøken_Kinky Skrevet 9. September, 2024 TheLegend skrev, for 1 minut siden: Stop dig selv knallert. Det svar kender vi begge. Installationer skal overholde loven på tidspunkt af isætning. Kun ved ændringer skal den opfylde de nyeste regler. Dog gælder det jo ikke når der er defektheder. Se på billedet, isoleringen er gået af ledningerne. Derfor er ene ikke lovlig ag skjule. Den skal fixes. Jeg værdsætter dit svar, og vil skynde mig at sige, at jeg ikke har en dyt forstand på el, og at det er en boligforening jeg bor i - ergo, lejligheden er afleveret til mig efter flyttesyn sådan her.. Men kan godt lidt fornemme på det hele, at jeg ikke slipper for at have fat i viceværten .. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Pite 3295 Skrevet 9. September, 2024 Frøken_Kinky skrev, for 2 minutter siden: Hvordan kan det være ligegyldigt hvilken ledning jeg putter i hvilket hul? Er det ikke sådan noget plus/minus halløj, der får det hele til at kortslutte hvis det vender forkert? Nej, det er vekselspænding så det er lige meget om man bytter om på fase og nul Det med plus og minus er i baggagerummet på en Ford Turnus, sagde vi altid da jeg stor i lære for 40 år siden 2 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Frøken_Kinky Skrevet 9. September, 2024 TheLegend skrev, for 1 minut siden: Jamen det er fordi strømmen flyder en ven, og uanset hvad vej den flyder, så skaber den modstand i din lampe. Hvis du havde din elektronik eller jord i,så skal du have ledningerne sammen i samme farve. Med lamper, uden jord, er der ligegyldigt hvilken ledning sidder hvor. Forudsat at du kun har 2 ledningerne i plastdåsen. I nogle lejligheder fra 50/60/70 har de samle dåser i loftslampen med alle strømstrik i rummet siddende. Sådan en skal du ikke lege med, men det ser ikke sådan ud på billedet. Hmm.. Jeg er oprigtigt i tvivl om der er jord i. Sådan her ser en anden af stikkene ud. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
TheLegend 125 Skrevet 9. September, 2024 (edited) Der er ikke jord i, og hullet i midten kan have en 10 mm bolt i, så du kan hænge lampen i. Boede du tættere kunne jeg godt fixe det for dig. Tager altså ikke mange minuter. Den lampedåse er væsentlig ældre end jeg. Har du stikket til den? Hvis ikke skal den pilles ned og udskiftes til en ny. Det er en opgave du nok ikke skal prøve med. Redigeret 9. September, 2024 af TheLegend Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Pite 3295 Skrevet 9. September, 2024 Frøken_Kinky skrev, for 2 minutter siden: Hmm.. Jeg er oprigtigt i tvivl om der er jord i. Sådan her ser en anden af stikkene ud. Find en elektriker, han kan måle sig frem til hvordan det skal tilsluttes. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg