Guest fickenstein Skrevet 26. Februar, 2014 Hjælp...... Min græsplæne er snart mere en mosplæne... Er der mon en herinde ,der bare ved alt om græs ,og som ved hvordan jeg kan få den til ,at ligne en græsplæne igen? Fick... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
knallert 3415 Skrevet 26. Februar, 2014 kalk og masser af gødning Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
frisk fyr nsj 339 Skrevet 26. Februar, 2014 Asfalter det og mal det grønt, så skal det kun spules engang imellem Nej spøg til side, det er skide irriterende !!! Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Findus 3617 Skrevet 26. Februar, 2014 Hvad er problemet? Mos er grønt og bliver aldrig så højt at det skal slås Plænerens, et skvæt kunstgødning og lidt græsfrø er et godt bud. Men det bærer straffen i sig selv - du kommer til at bruge sommeren på at slå græs 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
knallert 3415 Skrevet 26. Februar, 2014 jeg køre lige nu et forsøg med at tromle plænen ca 1 gang om ugen Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
BigDick 4770 Skrevet 26. Februar, 2014 Hiv lortet op og læg kunstgræs, så er problemet væk. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Rolias 536 Skrevet 26. Februar, 2014 ... jeg tror jeg har logget ind på et forkert forum 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 26. Februar, 2014 Bed hende om at barbere sig- evt Veet. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Støvlemanden 140 Skrevet 26. Februar, 2014 kalk og masser af gødning Men vent måske lige et par uger med at gøre det. Du kan godt komme til at svede plænen af, hvis du gør det for tidligt. Når græsset så er begyndt at gro og det har været tørt en uges tid - og vi er nok henne i slutningen af april eller maj - så lej en plænelufter i det lokale havecenter. Den kan så efterfølgende rykket mosset op. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13841 Skrevet 26. Februar, 2014 Det er da nemt at løse - bare læg dig på det dejlige bløde grønne underlag og nyd solen, mens du tænker på nogle dejlige smukke gudinder 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Claesen Skrevet 26. Februar, 2014 Kommer helt an på hvordan resten af din have er ? Hvis du har mange skyggefulde træer så vent til slutningen af april når vi har tørre perioder, lej en plænelufter og fjern mosset strøg et tyndt lag tørt fint jord og efter så med en skygge græs blanding, Har du derimod en solrig have hvor plænen det meste af tiden får masser af lys så igen plænelufter og så en blanding af kalk, kunst gødning og så tørt jord og strøg det i et tyndt lag, og så lad græsset vokse sig halv langt de første par gange før du slår det, Obs lidt bonus info husk at hvis græsset er ca 10 - 12 cm højt så er det ikke så attraktivt for gåsebillerne :-) 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Lady Cherie 5801 Skrevet 26. Februar, 2014 Lys og luft....og resten som Clasen siger, evt kik på dine trær....er de ved at blive lidt for høje og busket? Er der lidt for meget skygge får du mos...! Vær lidt kritisk, ved feks frugttrær, skal du kunne kaste en høj hat (sådan en kan du låne af mig) op mellem grene, for at har luft nok til bæring. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Nu når vi er i Haveselskabet have....Host... Nogen der ved hvornår det er tid til at omplante citrontrær? og har de en hvileperiode, hvor de ligner lxxxx...og smider alle bladenene? Mine normalt flotte trær kunne bestemt ikke li jeg tog en tur på ferie i 3 uger...nu er de...øøøøøøhmeget lidt i live og smider bladene og der er ingen form for spindemider eller andre kryb? Nogen der har en ide? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25042 Skrevet 26. Februar, 2014 ..... eller hvad med at låne/leje et par af Cheries slaver til at fjerne mosset? :lol: 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Liderligfyr Skrevet 26. Februar, 2014 (edited) Jeg har selv prøvet med kalk og gødning.... ingen succes ved et skyggeområde kombineret med lerjord. Sand, plænelufter (ja jeg brugte nu bare en rive, da mosset havde overtaget, så det fik en ordentlig overhaling), nysåning af græs fordi mosset havde kraftig overtaget, fjernelse af nogle af de ting der gav for meget skygge. Der var noget der fungerede!!! Redigeret 26. Februar, 2014 af Liderligfyr Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Tywin Lannister Skrevet 26. Februar, 2014 Asfalter det og mal det grønt, så skal det kun spules engang imellem Det må være noget nær det klogeste nogen nogensinde har sagt om noget. Plus, hvis man hiver muldvarpeskindet op og bløder for et par net, så har man en basketball bane Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nille 6301 Skrevet 27. Februar, 2014 (edited) Hvad pokker Fick, da jeg så overskiften troede jeg, jeg skulle læse om nye, spændende eventyrer med noget frækt mos men dette her tangeret til en absurd, pervers virkelighed som mange haveejere døjer med, et totalt usexet emne Held og lykke med mos fjernelsen. Måske kunne du bruge mosset til noget frækt Redigeret 27. Februar, 2014 af Nille Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 27. Februar, 2014 Du kan også lave en bademåtte! Det ville jeg gøre hvis det var mig... Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Nille 6301 Skrevet 27. Februar, 2014 Du kan også lave en bademåtte! Det ville jeg gøre hvis det var mig... Jamen Fick har mos nok til at lave en stor bademåtte til Bly, mon ikke det bliver et hit hos hende Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
olemadsen 87 Skrevet 27. Februar, 2014 Din plæne er for sur, derfor tilsættes kalk, kan også være den mangler lys, hvis den ligger i skygge. Jernviriol slår mosset ihjel, så må man håbe der er græs nedenunder og det skal have en god gang gødning. En plænelufter kan også hjælpe men det giver en pokkers masse man skal rive sammen og bortskaffe. Kan kun sige god fornøjelse, måske asfalt løsningen ikke er så ringe et alternativ Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jernsvinet 13841 Skrevet 27. Februar, 2014 Hvad er egentlig problemet med at have mos i græsplænen - må indrømme at jeg overhovedet ikke kan se problemet medmindre den skal bruges til fodbold og her vil en kunststofbane, nok være billigere end asfalt. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jasmin 8533 Skrevet 1. Marts, 2014 jeg istemmer plænelufteren... (nogle kalder det en mosfjerner) den er meget voldsom ved græsplænen da den flår mosset op... så vent lige til jorden er lidt mere tør... ellers bliver det det rene mudder... der er fordele og ulemper ved at gøre det om foråret...når du eftersår skal du ikke vande så meget fordi jorden er våd.. tilgengæld er den også iskold så spiringen tager tid og der er en fandens masse rivearbejde inden.. .. i en våd plæne... no fun!! ulempen er også hvis din plænejord er tæske sur... så er det ikke så let for den eksisterende plæne at få fat... og det betyder at du skal være varsom når du går så det hele ikke ender som en mudderpøl.... plæneluftere er meget "virksomme" og du skal jo arbejde en del med kalken for at gøre den mindre sur - alt sammen noget der er uskønt at se på personligt er jeg en af dem der bider det i mig og venter til august september fordi der er jorden mere tør og frem for alt meget varm.. ideel til græssåning så der kan nå at komme plæne inden efteråret det giver en helvedes masse rivearbejde men i det mindste på en tør plæne... det hjælper. Hvis du sørger for at slå græsset inden du kører med mosfjerneren, så gør du det lettere for dig selv... når plænen er nyrevet og HELT tør... så sår du græsset og vær relativt gavmild med det... ingen grund til andet... og få nu en rigtig god frøblanding... ikke det billige gejl fra silvan.. jeg havde enorm succes med Primas villa sport blanding sidste efterår... tyk tæt (og jeg mener virkelig tæt) plæne på 3 uger.. ok - forarbejdet var også gjort godt men alligevel - det var så selv jeg jublede og der skal meget til når jeg siger HELT tør (dvs eftersåning efter kl 15 på en solrig dag) er det fordi.. når du sår på en plæne der allerede har lidt græs - så vil den mindste fugt få frøene til at hænge ved græsstråene i stedet for at falde til jorden og så er du ligevidt... når du har sået frøene (brug evt en frøs/gødningsspreder - gardena laver en god en) så brug en vingerive ganske let til lige at få frøene helt ned til jorden og så troml det hele med en meget tung tromle... ingen jordkontakt med frøene = ingen græs ulempen er så at du skal vande eller håbe på snarlig regn - ellers sker der ligepræcis ingenting.... jeg er typen der tømmer regntønderne og vander... jeg dur ikke til mudder om foråret - jeg er mere miss wet t-shirt i sensommeren når du sætter vandslangen på, så sørg for at have en "bruser" der virkelig kan findele ... det første må gerne komme ned som støvregn for ellers risikerer du at dine græsfrø samler sig i klumper fordi vandet ikke kan nå at trænge ned... og derfor løber sammen i pytter og tager frøene med sig... så varsom vanding i starten... det tager lidt tid med er arbejdet værd god arbejdslyst 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
warmgun 4143 Skrevet 1. Marts, 2014 Jeg forstår ikke denne debat netop her på EG. Der gror da ikke hverken mos eller græs på en god legeplads :) 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Borende X 25042 Skrevet 1. Marts, 2014 jeg istemmer plænelufteren... (nogle kalder det en mosfjerner) den er meget voldsom ved græsplænen da den flår mosset op... så vent lige til jorden er lidt mere tør... ellers bliver det det rene mudder... der er fordele og ulemper ved at gøre det om foråret...når du eftersår skal du ikke vande så meget fordi jorden er våd.. tilgengæld er den også iskold så spiringen tager tid og der er en fandens masse rivearbejde inden.. .. i en våd plæne... no fun!! ulempen er også hvis din plænejord er tæske sur... så er det ikke så let for den eksisterende plæne at få fat... og det betyder at du skal være varsom når du går så det hele ikke ender som en mudderpøl.... plæneluftere er meget "virksomme" og du skal jo arbejde en del med kalken for at gøre den mindre sur - alt sammen noget der er uskønt at se på personligt er jeg en af dem der bider det i mig og venter til august september fordi der er jorden mere tør og frem for alt meget varm.. ideel til græssåning så der kan nå at komme plæne inden efteråret det giver en helvedes masse rivearbejde men i det mindste på en tør plæne... det hjælper. Hvis du sørger for at slå græsset inden du kører med mosfjerneren, så gør du det lettere for dig selv... når plænen er nyrevet og HELT tør... så sår du græsset og vær relativt gavmild med det... ingen grund til andet... og få nu en rigtig god frøblanding... ikke det billige gejl fra silvan.. jeg havde enorm succes med Primas villa sport blanding sidste efterår... tyk tæt (og jeg mener virkelig tæt) plæne på 3 uger.. ok - forarbejdet var også gjort godt men alligevel - det var så selv jeg jublede og der skal meget til når jeg siger HELT tør (dvs eftersåning efter kl 15 på en solrig dag) er det fordi.. når du sår på en plæne der allerede har lidt græs - så vil den mindste fugt få frøene til at hænge ved græsstråene i stedet for at falde til jorden og så er du ligevidt... når du har sået frøene (brug evt en frøs/gødningsspreder - gardena laver en god en) så brug en vingerive ganske let til lige at få frøene helt ned til jorden og så troml det hele med en meget tung tromle... ingen jordkontakt med frøene = ingen græs ulempen er så at du skal vande eller håbe på snarlig regn - ellers sker der ligepræcis ingenting.... jeg er typen der tømmer regntønderne og vander... jeg dur ikke til mudder om foråret - jeg er mere miss wet t-shirt i sensommeren når du sætter vandslangen på, så sørg for at have en "bruser" der virkelig kan findele ... det første må gerne komme ned som støvregn for ellers risikerer du at dine græsfrø samler sig i klumper fordi vandet ikke kan nå at trænge ned... og derfor løber sammen i pytter og tager frøene med sig... så varsom vanding i starten... det tager lidt tid med er arbejdet værd god arbejdslyst Er du sikker på, at du bruger den rigtige barberskum? :lol: :lol: 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest fickenstein Skrevet 1. Marts, 2014 jeg istemmer plænelufteren... (nogle kalder det en mosfjerner) den er meget voldsom ved græsplænen da den flår mosset op... så vent lige til jorden er lidt mere tør... ellers bliver det det rene mudder... der er fordele og ulemper ved at gøre det om foråret...når du eftersår skal du ikke vande så meget fordi jorden er våd.. tilgengæld er den også iskold så spiringen tager tid og der er en fandens masse rivearbejde inden.. .. i en våd plæne... no fun!! ulempen er også hvis din plænejord er tæske sur... så er det ikke så let for den eksisterende plæne at få fat... og det betyder at du skal være varsom når du går så det hele ikke ender som en mudderpøl.... plæneluftere er meget "virksomme" og du skal jo arbejde en del med kalken for at gøre den mindre sur - alt sammen noget der er uskønt at se på personligt er jeg en af dem der bider det i mig og venter til august september fordi der er jorden mere tør og frem for alt meget varm.. ideel til græssåning så der kan nå at komme plæne inden efteråret det giver en helvedes masse rivearbejde men i det mindste på en tør plæne... det hjælper. Hvis du sørger for at slå græsset inden du kører med mosfjerneren, så gør du det lettere for dig selv... når plænen er nyrevet og HELT tør... så sår du græsset og vær relativt gavmild med det... ingen grund til andet... og få nu en rigtig god frøblanding... ikke det billige gejl fra silvan.. jeg havde enorm succes med Primas villa sport blanding sidste efterår... tyk tæt (og jeg mener virkelig tæt) plæne på 3 uger.. ok - forarbejdet var også gjort godt men alligevel - det var så selv jeg jublede og der skal meget til når jeg siger HELT tør (dvs eftersåning efter kl 15 på en solrig dag) er det fordi.. når du sår på en plæne der allerede har lidt græs - så vil den mindste fugt få frøene til at hænge ved græsstråene i stedet for at falde til jorden og så er du ligevidt... når du har sået frøene (brug evt en frøs/gødningsspreder - gardena laver en god en) så brug en vingerive ganske let til lige at få frøene helt ned til jorden og så troml det hele med en meget tung tromle... ingen jordkontakt med frøene = ingen græs ulempen er så at du skal vande eller håbe på snarlig regn - ellers sker der ligepræcis ingenting.... jeg er typen der tømmer regntønderne og vander... jeg dur ikke til mudder om foråret - jeg er mere miss wet t-shirt i sensommeren når du sætter vandslangen på, så sørg for at have en "bruser" der virkelig kan findele ... det første må gerne komme ned som støvregn for ellers risikerer du at dine græsfrø samler sig i klumper fordi vandet ikke kan nå at trænge ned... og derfor løber sammen i pytter og tager frøene med sig... så varsom vanding i starten... det tager lidt tid med er arbejdet værd god arbejdslyst Super....Tak for svar Jasmin,det kommer virkelig bag på mig ,at det bedste og mest uddybende svar kommer fra en pige.. Der er mange tips i dit svar,og jeg vil helt sikker prøve ,at bruge den samme græsblanding som dig til eftersåning,for det jeg også gerne vil ha ,er en supertæt og flot plæne. Jeg tror ,at den fejl jeg gjorde ,da jeg anlagde plænen for 5 år siden,var at jeg købte en for billig græsblanding,det blev aldrig tæt og fint nok. Endnu engang tak for det gode svar.....Fick 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
warmgun 4143 Skrevet 1. Marts, 2014 Super....Tak for svar Jasmin,det kommer virkelig bag på mig ,at det bedste og mest uddybende svar kommer fra en pige.. Der er mange tips i dit svar,og jeg vil helt sikker prøve ,at bruge den samme græsblanding som dig til eftersåning,for det jeg også gerne vil ha ,er en supertæt og flot plæne. Jeg tror ,at den fejl jeg gjorde ,da jeg anlagde plænen for 5 år siden,var at jeg købte en for billig græsblanding,det blev aldrig tæt og fint nok. Endnu engang tak for det gode svar.....Fick Hvorfor kommer det bag på dig? Mener du ikke, at kvinder er lige så kloge som mænd? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg