Hop til indhold
Jernsvinet

Selvskab

Recommended Posts

Jeg undrer mig gang på gang over hvorfor folk skriver selvskab - jeg får ihvertfald en bølget tyk streg under, så hvordan kan folk bare ignorere det?

Selvskab - noget med at skabe noget selv?

En slags skab ligesom ræveskab?

Jeg fatter bare ikke hvad det betyder

Og det er ikke bare nogle tilfældige, der gør det  - også nogle af de mest skrivende medlemmer  :roll: , så noget må det betyde, men jeg er lidt på bar bund?

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er også blevet ganske almindeligt at skrive "udemærket" i stedet for "udmærket". Er det en modsætning til "indemærket"?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det hedder selvfølgelig selskab... :cool:

Ja, men når folk skriver selvskab, tænker jeg om de kun er i selskab med sig selv?

Eller om de bare er lidt skabagtige:

"jeg modtager ikke mænd der ikke ved hvordan man behandler og opføre sig i selvskab med en kvinde".

Del dette indlæg

Link til indlæg

Selvskab..... Når jeg prøver at udtale det for mig selv, lyder det som bredt sjællandsk,noget der kunne være blevet sagt i en gammel Morten Korch film.

Det drejer sig måske om en person, der ikke er så øvet i at bogstavere korrekt og derfor sætter bogstaverne sammen, så de danner en helhed, der udtalt er tæt på den måde, han selv siger ordet, eller med andre ord en stavemåde præget af en dialekt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hmm

Har I nu så lidt at lave så i er nød til at kommentere stavefejl herinde.

Der findes stort set ikke et indlæg uden stavefejl, ikke destro mindre har jeg forstået hvad man mener med alle de indlæg jeg har læst til nu.

Hvor meget lyst tror I folk har til og lave et indlæg når de skal kommenteres på denne måde

The Rider

ps: undskyld hvis der er stavefejl

Del dette indlæg

Link til indlæg

Man kunne også vende energien til noget positivt. En-eller-anden kunne starte en ny streng og udskrive en konkurrence om, hvor mange korrekte ord, der indeholder "skab" som fx. grevskab, ejerskab mv. Rosinen i pølseenden vinder så en time med en af de aktive lyserøde, der selvfølgelig også sponserer en del af kagen. Jeg er i denne sammenhæng ikke "en-eller-anden" - men tiden ville da være brugt på noget "fornuftigt" :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hmm

Har I nu så lidt at lave så i er nød til at kommentere stavefejl herinde.

Der findes stort set ikke et indlæg uden stavefejl, ikke destro mindre har jeg forstået hvad man mener med alle de indlæg jeg har læst til nu.

Hvor meget lyst tror I folk har til og lave et indlæg når de skal kommenteres på denne måde

The Rider

ps: undskyld hvis der er stavefejl

Bemærk venligst at du er i hyggesnak  :wink:  Hvis du ikke synes det er hyggeligt med lidt fis og ballade, synes jeg du skulle holde dig til f.eks. falsk markedsføring, som er gravalvorligt  :roll:

Del dette indlæg

Link til indlæg

"jeg modtager ikke mænd der ikke ved hvordan man behandler og opføre sig i selvskab med en kvinde".

ok, og så den useriøse... , da jeg var yngre og festede skete der lidt af hvert forskellige steder ... prøvede derfor lige at slå selvskab op i Ikea kataloget, men nej - det havde de ikke :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg

ok, og så den useriøse... , da jeg var yngre og festede skete der lidt af hvert forskellige steder ... prøvede derfor lige at slå selvskab op i Ikea kataloget, men nej - det havde de ikke :lol:

Fås ikke længere i Ikea, men derimod hos Danbo Møbler. Bemærk at der skal et særligt værktøj til for at samle det - et selvsving str. 14 :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jernsvinet

Selvfølgelig er jeg til fis og ballade

Jeg tror bare ikke dem der ha stavet selskab med v syntes det er sjovt

the rider

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg siger meget undskyld, hvis mine udgydelser har fornærmet nogle. Det har bestemt ikke været min hensigt. M.h.t. at kunne stave korrekt: Det er budskabet, der betyder noget, om man af og til bruger en anden stavemåde, end den der er i retskrivningsordbogen, er for mig uden betydning.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg siger meget undskyld, hvis mine udgydelser har fornærmet nogle. Det har bestemt ikke været min hensigt. M.h.t. at kunne stave korrekt: Det er budskabet, der betyder noget, om man af og til bruger en anden stavemåde, end den der er i retskrivningsordbogen, er for mig uden betydning.

Nej da. Dine udgydelser har ikke fornærmet nogen, for du skriver jo så sjældent herinde.

Du har selvfølgelig ret i, at det er budskabet, der betyder noget, men når nogle, der så efterhånden bliver til flere, begynder at skrive - lad os bare tage eksemplet "Majonæse" i stedet for "Mayonnaise" - så går det galt, og folk får ordet i den gale hals.

Derfor mine stærke reaktioner mod den kontinuerlige sprognedslidning.

Ikke for at virke belærende, men stavemåden "majonæse" har intet med en "større forkølet dansk snottud" at gøre.

Det er et madprodukt, som stammer fra Mayonne i Frankrig, ligesom Champagne stammer fra Champagnedistriktet i Frankrig, og hvis "næsen" vinder frem, har sprogfornyerne herhjemme taget almindelige mennesker "ved næsen".

Del dette indlæg

Link til indlæg

Man kunne også vende energien til noget positivt. En-eller-anden kunne starte en ny streng og udskrive en konkurrence om, hvor mange korrekte ord, der indeholder "skab" som fx. grevskab, ejerskab mv. Rosinen i pølseenden vinder så en time med en af de aktive lyserøde, der selvfølgelig også sponserer en del af kagen. Jeg er i denne sammenhæng ikke "en-eller-anden" - men tiden ville da være brugt på noget "fornuftigt" :-P

Lærlingen blev sendt ind til kontordamen efter nøglen til svangerskabet.  :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg

Lærlingen blev sendt ind til kontordamen efter nøglen til svangerskabet.  :-P

... og hun ledte efter den i grevskabet.

PS: Fandt hun den?

Del dette indlæg

Link til indlæg

... og hun ledte efter den i grevskabet.

PS: Fandt hun den?

Der var nok kun en møjgrev og en roegrev i det grevskab  ;)

Venligst

Spunsen/Bundstokken  :geek:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja, men det endte i uvenskab og fjendskab, fordi ingen vidste, hvor skabet skulle stå.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja, men det endte i uvenskab og fjendskab, fordi ingen vidste, hvor skabet skulle stå.

Så må vi finde en mediator der kan agere med klogskab  :)

Venligst

Spunsen/Bundstokken  :geek:

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...