Hop til indhold
Guest stump

GLÆDESPIGE - hvorfor dog bruge den indpakning?

Recommended Posts

Guest stump

Jeg ved ikke hvor mange der har det som mig, men jeg får ofte gåsehud, når jeg ser udtrykket GP eller glædespige brugt. Jeg synes for at sige det mildt, at man distancerer sig vildt fra det den prostituerede laver. Hun sælger / bytter sex med penge. Altså er hun prostitueret. Og altså køber vi sex af en prostituret.

Jeg brugte i starten af min tid på sider som EG udtrykket luder i god tro. Det mødte meget modstand, så jeg vælger næsten konsekvent udtrykket prostitueret.

Hvorfor er det så farligt, åbent at erkende at kvinden som sælger sex, er prostitueret eller luder?

Det danske sprog er jo fyldt med erhvervsbetegnelser, som er en flugt fra virkeligheden.

En rengøringskone hedder nu, tror jeg, en sanitetsassisten, men er ikke helt sikker.

En vicevært hedder en, ja hvad hedder han, tidligere var det efter brugen af vicevært ejendomskuntionær, som glædespige siger det heller ikke noget om, hvad ejendomsfunktionæren laver. En vicevært træder til og hjælper værte,. ejeren af ejendommen.

En arbejder er en lønmodtager.

En virksomhedsejer er en arbejdsgiver. Det som arbejdsgiveren før, er at købe arbejdskraft med henblik på at tjene penge på ordningen. Det er der ikke noget galt i. Så hvorfor skal det kamufleres?

Tilbage til betegnelsen af (ludere eller prostituerede) Igen, jeg frastår fra brug af udtrykket ludere, bruger udtrykket prostitueret, men hvad skal den kamuflering eller indpakning af virkelighedens realiteter? Står hverken den prostituerede eller hendes kunde ikke ved hvad der foregår???

Er det mindre "slemt" eller skamfuldt at være glædespige, end at fungere som prostitueret? Er det mindre slemt eller mindre skamfuldt at besøge / købe sex af en glædespige end af en prostitueret?

Jeg er bruger af prostituerede, fik min debut på sexmarkedet da jeg var 15. Dengang hed det luder. Så kom prostitueret, og så forsøgte nogle sig med udtrykket sexarbejder, som jeg til nød kan acceptere.

Men udtrykket glædespige! Undskyld men jeg græmmer mig altså.

Hvorfor alt det putten? Hvorfor ikke stå ved hvad der er helt reelt. jeg sælger sex, ergo er jeg en prostitueret, til nød en sexarbejder.

Jeg køber sex, altså har jeg sex med en prostitueret, til nød en sexarbejder.

Ja jeg spørger bare. Kald dog tingene ved deres rette navn.

Hvordan en prostitueret som sælger sex, kan benævnes glædespiger? Ja jeg fatter det ikke, udover at jeg godt kan forstå, at de prostituerede gerne vil "gemme" sig lidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej,

jeg bruger stadigvæk ord luder...

og har det ok med at GP bliver brugt... PC kommer jo også her inde...

ja hun bytter pengene for sex, og stå ved det:-)

prøvemanden

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest thaihaj

Jeg kunne ikke finde på at kalde nogen noget, som de ikke har lyst til at blive kaldt.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg køber sex, altså har jeg sex med en prostitueret, til nød en sexarbejder.

og andre kunder køber "GLÆDE" - af piger som os.... altså sælger vi glæde og kan med rette kalde os... tada.... glædespiger :) 

og det er op til den enkelte at definere hvad glæde består af - det er KUN den enkelte gæst der kan tillade sig at definere det  for ham selv !! - det kan ingen andre gøre for ham 

og hvis han synes han har købt "glæde" - så er der ingen der kan tillade sig at sige det modsatte ... og det har han købt af en "glædespige" :)  - eller du må da gerne kalde mig en "glædes-arbejder" hvis du mener at det navn er mere "mundret" 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvordan en prostitueret som sælger sex, kan benævnes glædespiger? Ja jeg fatter det ikke, udover at jeg godt kan forstå, at de prostituerede gerne vil "gemme" sig lidt.

Det er jo ikke noget med at gemme sig, men mere at gøre med hvad man køber - jeg køber glæde og ikke en luder - OK - engang imellem kan der være en smutter og jeg er så kommet til at købe en luder, men et af mine formål med at være her på Eroguide er at minimere antallet af ludere og øge antallet af glædespiger (piger der sælger glæde og gode oplevelser) - der kan jeg så se vi har 2 modstrindende ønsker og jeg vil så egentlig bare foreslå dig at finde et andet forum - selvom det desværre nok bliver svært, da de fleste helst vil have noget glæde for pengene, fremfor at blive røvrendt  :D

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvordan en prostitueret som sælger sex, kan benævnes glædespiger? Ja jeg fatter det ikke,

Jamen Stump, vi - i hvert fald jeg - kalder da tingen ved sit rette navn. For pigerne i branchen spreder jo netop glæde. Er det så svært at fatte?

Derimod hader jeg betegnelsen "gudinde". Udover den vamle anvendelse antyder det noget mytisk og overjordisk. Jeg kan nu bedst lide piger, der er håndgribelige og helt nede på jorden.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Som med de andre ord så handler det om den betydning du, jeg og vi alle lægger i de begreber vi bruger. Jeg ser glædespige er et fint, lidt akavet ord og ikke mit foretrukne. GP er måske mere brugt om et par år. (Smatphone skulle man osse lige vende sig til ikke?)

L-ordet er negativt ladet som jeg ser det.

Arbejder, prostitueret, vicevært, skraldemand, rengøringsdame er ikke negativ ladet i min verden.

For mit vedkommende kalder jeg dem bare tøser eller piger. Da det falder mig klart mest naturligt og ikke er stødende. Skal jeg vælge et mere præcist ord fungerer prostitueret bedst for mig i et offentligt forum. Min holdning er at L-ordet bør undgås da det er sårende og stødende for mange, herunder specielt mange af pigerne. Vi bevæger os jo her i et offentligt forum hvor de fleste af os jo rent faktisk taler pænt om pigerne.

Hvad man så kalder pigerne når man sidder på den lokale bodega med sin buddy, det må være op til den enkelte. Her støder du jo netop ikke nogen, uanset om du kalder et spade for en spade eller for et håndholdt graveredskab :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg

GLÆDESPIGE - hvorfor kalde det en indpakning?

Prostitueret er jeg da også, og jeg forsøger da ikke at narre mig selv eller andre, ved at kalde mig selv for glædespige. Det er også en betegnelse på det jeg er - eller i hvert fald bestræber mig hårdt på at være.

Med en lille smule mindre kynisme, tror jeg de fleste kan se, at det ikke er noget man behøver hverken at græmme sig over ej heller at få gåsehud af. :)

Det kyniske i at sexsalg skulle være ligesom at lange hamburgere over disken, er jo netop det, som jeg forsøger at trække ud af ligningen ved at betegne mig selv som glædespige. For den kyniske indstilling... Det er ikke det jeg føler, at jeg gør. Der er så meget mere i det! Det niveau vil jeg ikke have det ned på. For det trækker al den ære og stolthed, jeg ofte føler over mit job hen til et deprimerende hjørne.

Så det bunder nok bare i forskellen på os samt indstillingen og holdningen til køb og salg af sex. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest thaihaj

Nikita sagde den 11 Jun 2014 - 4:54 PM:

Prostitueret er jeg da også, og jeg forsøger da ikke at narre mig selv eller andre, ved at kalde mig selv for glædespige. Det er også en betegnelse på det jeg er - eller i hvert fald bestræber mig hårdt på at være.

Husmoderafløser som du også kalder dig, er da fremragende :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

er der nogle som har hørt om en narkoglædespige?

Nej! For der er sandt for dyden ikke meget glæde ved en stakkel, der er havnet i sådan en situation, vel?!

Ordet Luder er i øvrigt et negativt ladet ord eller et "officielt" skældsord. Det kan betyde skøge, lokkemad eller endda ådsel. Det kan vist nok også betyde at man indtager en foroverbøjet stilling, hvilket jo trods alt har en del sandhed i sig.

Jeg synes det er et grimt ord. Jeg kan bruge det som skældsord, men aldrig om en pige, der finder glæde i at sprede glæde ... Glædespiger er da et genialt synonym :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Husmoderafløser som du også kalder dig, er da fremragende :-P

Just min pointe! :)

Bare fordi kært barn har mange navne, betyder det jo ikke, at man "gemmer" sig bag dem, eller forsøger at gøre tjenesten til noget andet, end det er. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

...

Jeg er bruger af prostituerede, fik min debut på sexmarkedet da jeg var 15. Dengang hed det luder. Så kom prostitueret, og så forsøgte nogle sig med udtrykket sexarbejder, som jeg til nød kan acceptere.

Men udtrykket glædespige! Undskyld men jeg græmmer mig altså.

...

Ordet glædespige er ikke et nyt ord opfundet af politisk korrekthed - det har ihvertfald været i brug siden "Fanny Hill" udkom engang omkring 1750.

En glædespige er en pige der sælger sex og derved spreder glæde - det er da en præcis beskrivelse af jobbet og bedre end alternativerne.

"Luder" har med tiden har udviklet sig til et rent skændsord. Pigerne bryder sig meget lidt om det, så hvorfor insistere på at bruge det fordi det brugte man engang?

"Prostitueret" det er neutralt, men tungt og med et juridisk præg.

"Sexarbejder" er et kunstord der aldrig rigtigt slog an.

"Gudinde" - det er for højtragende for mig - og det er vel ikke af ren åndelig interesse vi besøger pigerne ;)

Redigeret af Findus

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Just min pointe! :)

Bare fordi kært barn har mange navne, betyder det jo ikke, at man "gemmer" sig bag dem, eller forsøger at gøre tjenesten til noget andet, end det er. :)

Det lyder sgu da lidt kedeligt :D

Hvad med fatureret elskerinde? ;)

Redigeret af hot6

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nej! For der er sandt for dyden ikke meget glæde ved en stakkel, der er havnet i sådan en situation, vel?!

Ordet Luder er i øvrigt et negativt ladet ord eller et "officielt" skældsord. Det kan betyde skøge, lokkemad eller endda ådsel. Det kan vist nok også betyde at man indtager en foroverbøjet stilling, hvilket jo trods alt har en del sandhed i sig.

Jeg synes det er et grimt ord. Jeg kan bruge det som skældsord, men aldrig om en pige, der finder glæde i at sprede glæde ... Glædespiger er da et genialt synonym :)

hvis pigen spreder glæde er hun vel glædspige uanset om hun gør det for at få råd til det næste fix?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Sjovt som alle tråde kommer igen og igen, bare med andre formuleringer... Smil. Når men kald mig hvad du vil- jeg er prostitueret, luder, glædespige, sexsælger osv osv... Jeg har det fint med alle betegnelserne, jeg ved jo at jeg er mig og dette ændres ikke af hvad folk kalder mig... Men det kan ske jeg ikke føler kemi, hvis ordne kommer med den forkerte tone på... Og ja så må gæsten jo finde et andet sted... Men generelt så er jeg bedøvende ligeglad med betegnelserne her i branchen- udenfor er det vigtigste for mig!!! Der er jeg mor, datter , kæreste, kollega, socialpædagog, veninde osv og dette ER HVAD DER BETYDER ALT og ikke hvad mænd bag skærme synes jeg skal hedde... Som skrevet før, så er jeg " Line" smil.

Mange knus Line

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

hvis pigen spreder glæde er hun vel glædspige uanset om hun gør det for at få råd til det næste fix?

Det gider jeg ikke engang kommentere udover de 13 ord jeg har skrevet her!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det lyder sgu da lidt kedeligt :D

Kedeligt?! Ja, hvis jeg var afløser af børnepasning, rengøring og madlavning, så ville det være kedeligt... Men så er det godt, at det kun er i dobbeltsengen, at jeg tager vikarvagter. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Sidst jeg brugte ordet luder som "stillings betegnelse" gik jeg i folkeskolen.

Så hørte jeg ordet prostitueret og tænkte, hvis de vil kaldes det så fint med mig.

Senere hørte jeg i tv ( tror jeg ) at de ville kaldes glædes piger... Igen fint med mig hvis det er det de vil kaldes. ( dette var længe inden jeg overhovedet overvejede et besøg hos en sådan kvinde ).

Og som andre nævner så har dette spørgsmål været oppe og vende et par gange herinde, helt fint.

Men jeg har fundet ud af at ordet glædes pige, passede til mig og mit syn på pigen og denne besynderlige besøgsform :D

Jeg føler glæde, før, under og efter et besøg..!! :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Here we go again. En spade er en spade og en klaphat er en klaphat.
Hvorfor ikke vende den op og ned: Hvorfor kan man ikke sige glædespige uden at du får problemer? Det ligger næppe hos mig, eller hos pigerne. Det ligger hos dig. Du må kigge indad, og fundere over hvorfor du har problemer.

Men nu skal i få noget at vide. Læs eller lad være.
Jeg kender ikke ordet Glædespiges etmylogi i Danmark, men i Sverige kender vi det fra mange hundre år tilbage. 1869 skrev "Svenska Familje-Journalen", i en betragtelse over vores nationaldigter Bellman (1740-1795):

"Skola vi våga att för våra läsare framställa dessa lungsigtiga kroggestalter, dessa GLÄDJEFLICKOR och musikanter, krogvärdar och ruinerade libertiner, i bacchantisk lek kring-yrande på allvarets och det kristna samvetets mörka botten? Skola vi djerfvas säga, att midt ur denna yra ljuder ett mäktigt: bättren eder! att drinkaren skrattar hest med döden i lungorna, att nymferna dansa med spinnhuset och ångren i bakgrunden, att öfverallt, midt under den mest bullersamma glädje, dödens bleka anlete visar sig, åtminstone då skalden icke, gripen af naturens skönheter, hängifver sig åt ett harmoniskt tecknande i välljudande toner af dennas fridsamma idyller?"

Det er meget smukt med gammelsvensk.

Bellman, der selv levde iblandt drankere og glædespiger, brugte gerne ordet Nymf om disse piger.  Nymf = et kvindeligt naturvæsen som lokkede frem lysterne hos satyrerne. Jfr Nymfomani.
Ludere sagde man også om glædespiger den gang, men kun når man ville nedværdige nogen og beskrive det umoralske liv man mente disse kvinder levde og opfordrede mænd til at deltage i. Ordet kunde også bruges om mænd man ikke kunne lide.

Ordet luders oprindelige indebørd er kadaver fra dyr, som man med fordel forgiftede for at lokke sultne rovdyr med. Det er i den indebørden ordet er overfort til glædespigen: Et forgiftet stykke kvinde der lokkede den stakkels manden i fordærv. Altså et meget moralskt betinget ord, der brugtes af moralske mennesker der mente at ludere ikke skulle findes i et moralsk samfund.
Jfr debatten idag.

Og måske er det sådan man skal fortolke alle jer der mener at et luder er et luder; inderst indeni er i måske moralsk forstyrrede af at disse kvinder lokker jer til disse forfærderlige ting som i egentlig ikke har gjort op med jer selve om at i har lyst til???

I hvert fald: Glædespige er et ord som er blevet brugt i mange hundrede år, for at beskrive det lystfyldte man kunde opleve sammen med dem.
I Frankrig sagde man Cocotte - lille høne, der fjædrede sig for tuppen. Også kærligt ment.
Og i alle tider har moralskt indignerte mennesker brugt andre ord for at nedværdige hvad man mente tilhørte samfundets bærme. Ludere, whore, slut etc etc etc.

Selv er jeg ikke inderst inde moralskt indigneret, og bruger derfor uden problemer ordet glædespige. Det føles faktiskt helt fint. Måske skal jeg prove lidt med nymf fremover.

B

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest stump

og andre kunder køber "GLÆDE" - af piger som os.... altså sælger vi glæde og kan med rette kalde os... tada.... glædespiger :)

og det er op til den enkelte at definere hvad glæde består af - det er KUN den enkelte gæst der kan tillade sig at definere det  for ham selv !! - det kan ingen andre gøre for ham 

og hvis han synes han har købt "glæde" - så er der ingen der kan tillade sig at sige det modsatte ... og det har han købt af en "glædespige" :)  - eller du må da gerne kalde mig en "glædes-arbejder" hvis du mener at det navn er mere "mundret" 

Jasmin, hvor mange skaber glæde i vort samfund?

Da jeg brækkede et ben, var jeg meget glad, da en læge satte det så godt sammen, at jeg kunne spille fodbold nogle måneder senere.

Da min daværende hustru fødte vort første barn, var jeg, ja alle i familien, meget glad, fordi læge og jordmoder leverede fine professionelle ydelser, så vi kunne få en meget sund og dejlig søn.

Jeg har haft meget glæde af de råd, da jeg modtog gode råd, og billige ydelser, som gjorde at jeg fik en meget meget god ankomst i Asien for mange år siden. Jeg kalder altså ikke bureauet for xxxxx glædesbureau  :-|  af den grund.

Frelsens hær, eller Blå Kors, skaber glæde hos en bestemt del af samfundet, osv osv. 

Jeg tror at mange af de, som bruger udtrykket glædespige, flygter fra realiteterne. Og jeg tror, og har forståelse fra prostituerede, som flygter fra en betegnelse, prostitueret, som generelt betragtet som et af de nederste trin på samfundets stige. Ikke af jeg, men af en stor del af befolkningen.

Og jeg tror også, at kunderne, de betalende "gæster", luller sig selv ind i noget som kan minde om fortrænging. De mener vel, at det er knaps så slemt at besøge en glædespige, som hvis de fik betalt sex af en prostitueret.

Ja jeg vil påstå, at udtrykket glædespige, vi taler forhåbentligt om voksne kvinder, enlige mødre etc. brugt af de prostutierede og mange af deres kunder, er et udtryk for at folk gemmer sig, pakker deres virkelige handling, køb eller salg af sex ind, så deres hverdag bliver nemmere. Giver mindre skyldfølelse, etc.

Hvis det er korrekt, vil jeg ikke bebrejde de prostituerede kvinder, jeg forstår Jer på mange måder godt, mændene, de betalende kunder derimod, synes jeg er nogle virkeligshedsfortrængere.

Mange nye på EG bruger sikkert udtrykket blot for at følge med i sexguidernes slang, så jeg forstår den del af brugergruppen her på EG.

OBS! Igen, hvis princippet som fører til brug af udtrykket glædespige skal føres helt igennem, hvor mange forskellige brancher skal have koblet udtrykket glæde koblet på erhvevsbetegnelsen?

Redigeret af stump

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Runaldo

Nu lyder det måske lidt grovt det her, men bliver jeg behandlet dårligt, såsom under min sidste anmeldelse, ville jeg aldrig bruge glædespige om pigen det omhandlede. Der ville jeg på godt gammelt fynsk kalde hende for en luder, muligvis med møg foran. For det var satme en affære hun burde skamme sig over.

Men, når det så er sagt, bruger jeg ikke ordet. Glædespige er det rette ord efter min mening. Det kan godt være at disse piger / ipso facto er prostituerede eller ludere, men det er et skældsord i min bog. Det kan godt være vi på fyn er opdraget anderledes end folk andre steder er.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Ja jeg vil påstå, at udtrykket glædespige, vi taler forhåbentligt om voksne kvinder, enlige mødre etc. brugt af de prostutierede og mange af deres kunder, er et udtryk for at folk gemmer sig, pakker deres virkelige handling, køb eller salg af sex ind, så deres hverdag bliver nemmere. Giver mindre skyldfølelse, etc.

Åh, fri os fra al det pladder om skam og skyld!

Om jeg selv eller andre betegner mig som en glædespige, prostituteret, sexarbejder, husmoderafløser, tøjte, lagengymnast, kurtisane, hore, faktureret elskerinde ja eller sågar luder... Så ville jeg stadig ikke føle nogen skyld over det, jeg gør. Hvorfor skulle jeg dog det?

At man overhovedet kan lave den kobling mellem betegnelse og skyldfølelse, kan jo kun bunde i, at man synes at køb og salg af sex er noget, som man skal føle skyld over.

Så den står for egen regning.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er så afsporet det her O_o

Samtidig så tillægger du ordene du bringer op så megen vægt og betydning, men samtidig lader du til at fortrænge store dele af den betydning ordene har i den fælles kulturelle referenceramme. 

Først og fremmest er luder et skældsord, det burde du i hvert fald begribe. Hvis ikke du blot kan begynde med det, så er enhver yderligere diskussion nyttesløs. Derefter er der alle de andre ord, hvor ingen af dem har fået tillagt en negativ kant som sådan. Som nogen tidligere har været inde på er sexarbejder lidt et smagløst ord, mens prostitueret er det lidt mere gængse, omend akademiske. 

Glædespige derimod tilføjer en ny dimension af hvad det at være prostitueret er. For at skære det groft op, så betaler man en prostitueret 500 dask for hun sutter den af på dig og så er det det. Eksempelvis kan du finde tråden omkring Milla som er i anmeldelser for København og Sjælland. Det lader til at være et fint eksempel på hvad en prostitueret er. Det er min opfattelse at samtlige af de kvinder du finder her på vores forum, og mange andre i denne branche, er mere end blot prostitueret. De tilføjer det at sælge denne ydelse noget ekstra, som jeg ikke vil komme yderligere ind på. Hvis du ikke kan identificere dette, så er det beklageligt men i det mindste har du da så adgang til et noget billigere marked hvor du kan finde samme tilfredsstille. 

Ord er noget vi i fællesskab tillægger betydning og afhængig af hvordan vores livs vej har ført os herhen, så tillægger vi dem måske også lidt vores egen mening. Jeg tror ikke der er nogen, der i deres vildeste naivitet, prøver at fotrænge præcist hvad en prostitueret og en glædespige har til fælles. For ja, de har ting til fælles, men glædespiger er så meget mere end blot en prostitueret. 

Min fortolkning af ordet glædespige, angivet her, står for egen regning. Det kan være jeg har misforstået noget, men det håber jeg ikke. 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...