Hop til indhold
Leecher

Utroskaben

Recommended Posts

Gæst

Og afslutningsvis kunne jeg aldrig finde på, at afkræve hverken evig kærlighed eller troskab til døden. Jeg vil nøjedes med at forvente at hun gør sig umage ligesom jeg selv vil - Vi er trods alt kun et mennesker.

.

Det kan man ikke retfærdiggøre utroskab med, at man bare er et menneske. Iøvrigt ikke underligt at ND 'liker' dit indlæg, da hun selv lever godt af utroskab :wink:

Man er i mine øjne et meget lavt menneske, hvis man er sin partner utro. Det kan simpelthen ikke retfærdiggøres at man sårer eller bedrager et andet menneske, så groft. Jeg håber på at alle dem der er utro med tiden vil blive afsløret i deres bedrag!

Jeg vil tilmed vove den påstand at mange af dem som er utro ikke har nosserne til at sige fra eller stop. Det var bedre at man sluttede forholdet, hvis man har lyst til at knalde ved siden af. Alternativt kunne man lave en aftale med sin partner om at knalde ved siden af.

Der er INTET, der retfærdiggør utroskab!

Redigeret af titman

Del dette indlæg

Link til indlæg

Iøvrigt ikke underligt at ND 'liker' dit indlæg, da hun selv lever godt af utroskab

Nårhmen, det var nu ikke derfor, at jeg likede Blues indlæg. Jeg var såmænd bare enig i hans betragtninger (på det personlige plan - ikke arbejdsmæssige) og satte pris på hans nuancerede bidrag til emnet 'utroskab'.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Det kan man ikke retfærdiggøre utroskab med, at man bare er et menneske. Iøvrigt ikke underligt at ND 'liker' dit indlæg, da hun selv lever godt af utroskab :wink:

Man er i mine øjne et meget lavt menneske, hvis man er sin partner utro. Det kan simpelthen ikke retfærdiggøres at man sårer eller bedrager et andet menneske, så groft. Jeg håber på at alle dem der er utro med tiden vil blive afsløret i deres bedrag!

Jeg vil tilmed vove den påstand at mange af dem som er utro ikke har nosserne til at sige fra eller stop. Det var bedre at man sluttede forholdet, hvis man har lyst til at knalde ved siden af. Alternativt kunne man lave en aftale med sin partner om at knalde ved siden af.

Der er INTET, der retfærdiggør utroskab!

Jeg er jo ikke herre over hvorledes du tolker mit indlæg, jeg vil dog blot pointere at mit indlæg ikke handler om at retfærdigøre eksempelvis utroskab. Jeg prøver såmænd blot at fortælle hvad jeg dels forventer og hvad jeg så at sige kan levere.

Mennesker er jo heldigvis forskellige, herunder også vores sårbar. For mit vedkommende spekulere sig ikke over, at utroskab kan hjemsøge mig - Jeg ved at det rent statistisk kan ramme mig, også selv om en modpart måske har sagt noget andet, men det forstyrre ikke min glæde i et forhold. Der er nok forhold som jeg ville frygte mere, og som ville gøre mere avs på mig. som for eksempel, at hun dør i en ung alder, pludselig får konstateret kræft, bliver invalid, bliver ramt af dyb depression osv osv.

Sagt lidt anderledes "Jeg tillader mig at nyde nuet med en kæreste, og jeg er rimelig bevist omkring, at måske forsvinder kærligheden med tiden, måske ender forholdet med et brud, men det er nu engang betingelserne, hvorfor jeg ikke har behov for at blive lovet andet end, at hun vil gøre sig umage, og skænke mig kærlighed og livsglæde, sålænge det måtte være".

Med bortset fra det, ja ville jeg da også ønske at mit kommende forhold bliver til døden os skiller, samt at vi begge bliver forskånet for alskens episoder der sårer os.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jeg vil nøjedes med at sige hvad jeg i hvert fald kan leve op til:

Jeg vil bestræbe mig på, og gøre mig umage i forsøget på at optræde og agere anstændigt overfor en måske kommende kæreste. Jeg vil ligeledes i mine handlinger og adfærd vise at jeg tager hendes sårbarhed og behov alvorligt, uagtet om mine behov og min sårbarhed måske er anderledes end hendes.

Jeg vil bestræbe mig på, via gode dybe samtaler, at være aktiv, lyttende, og deltagende i at løse vores udfordringer til begges tilfredsstillelse. Jeg har aldrig mødt et menneske der kan håndtere den ultimative sandhed. Jeg vil ikke lyve, men hvis jeg fornemmer at man ikke kan håndtere eksempelvis at jeg har haft en fræk drøm, eller jeg har pudset lidt på Et-tallet, så plapre jeg ikke op omkring dette. Spørges jeg vil jeg fortælle sandheden. Jeg er dog typen der sagtens kan finde på at sige "Hvis du ikke kan håndtere sandheden, så overvej om du i det hele taget ønsker at høre diverse svar på dit og dat"

Og skulle hun være mig utro, eller såre mig på anden vis, vil jeg nøjedes med at sige "Jeg forbeholder mig retten til først at reagere hvis situationen skulle opstå, jeg er ikke så god til at forudse, hvordan jeg vil reagere. Jeg har som stort set alle prøvet at blive ked af det, såret, bedraget osv. og jeg må bare sige, jeg har reageret forskelligt hver gang"

Og afslutningsvis kunne jeg aldrig finde på, at afkræve hverken evig kærlighed eller troskab til døden. Jeg vil nøjedes med at forvente at hun gør sig umage ligesom jeg selv vil - Vi er trods alt kun et mennesker.

.

Jeg er meget glad for dit indlæg... Det at du skriver du vil gøre dig umage for ikke at såre, men samtidig sige sandheden , samt de dybe samtaler, er i min verden det vigtigste... Din empeti og menneskesyn kan jeg godt lide... Man kan intet forudse, men man kan afstemme forventninger med hinanden og som du siger forbeholde sig retten til, at reagere som man nu engang gør som menneske...

Vil heller såres af sandheden end ødelægges af løgnen. Heller mærke alle følelserne end intet at kunne mærke. Elske sig selv nok til, at vide at man er det værd og i emnet her, bedre værd...

Tak for godt indlæg og glædelig jul til dig.

Kh Line

Redigeret af Line

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jeg er jo ikke herre over hvorledes du tolker mit indlæg, jeg vil dog blot pointere at mit indlæg ikke handler om at retfærdigøre eksempelvis utroskab. Jeg prøver såmænd blot at fortælle hvad jeg dels forventer og hvad jeg så at sige kan levere.

Mennesker er jo heldigvis forskellige, herunder også vores sårbar. For mit vedkommende spekulere sig ikke over, at utroskab kan hjemsøge mig - Jeg ved at det rent statistisk kan ramme mig, også selv om en modpart måske har sagt noget andet, men det forstyrre ikke min glæde i et forhold. Der er nok forhold som jeg ville frygte mere, og som ville gøre mere avs på mig. som for eksempel, at hun dør i en ung alder, pludselig får konstateret kræft, bliver invalid, bliver ramt af dyb depression osv osv.

Sagt lidt anderledes "Jeg tillader mig at nyde nuet med en kæreste, og jeg er rimelig bevist omkring, at måske forsvinder kærligheden med tiden, måske ender forholdet med et brud, men det er nu engang betingelserne, hvorfor jeg ikke har behov for at blive lovet andet end, at hun vil gøre sig umage, og skænke mig kærlighed og livsglæde, sålænge det måtte være".

Med bortset fra det, ja ville jeg da også ønske at mit kommende forhold bliver til døden os skiller, samt at vi begge bliver forskånet for alskens episoder der sårer os.

Okay jeg har misforstået dit indlæg.

Det beklager jeg, men står 100% ved min holdning til utroskab. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Sjov tråd, og som altid er det sjovest at nogle altid ligesom har alting klart for sig. Det er så simpelt og enkelt: "Man er et meget lavt menneske", "der er intet der retfærdiggør utroskab", etc etc.

Jeg skulle ville sige at det er intet der retfærdiggør det at holde en moral for selvklar eller selvskreven.  Og jeg har endnu ikke herinde set en ordentlig analyse af hvorfor det vi kalder utroskab er forkasteligt.
Et meget intressant spørgsmål, som jeg heller aldrig har set diskuteres herinde, er hvorfor .... hvorfor er vi så bange for utroskab? Hvorfor rører det rundt i vores følelser på den måden? Hvorfor findes der overhovedet et ord som hedder "utro"? Vi tillader at hun hygger sig kulturellt med andre mennesker. Vi tillader i de fleste fald at hun tilfredsstiller alle sine intellektuelle, andlige, kulturelle, sportslige, kammeratlige, etc lyster med andre mennesker. Vi tillader madlyst og rejselyst, filmlyst og musiklyst; men vi tillader ikke seksuell lyst.
Eller rettere: vi tillader ikke at den seksuelle lysten leves ud med nogen anden. Alle andre lyster ... bare ikke den. Helst, hvis alt skal være godt og gudeligt, skal hun ikke have lyst til nogen anden eller noget andet .... nogensinde.

Hvad drejer det sig om egentlig? Jeg tror det i grund og bund handler om en ængstelse for at blive ensom i denne store farlige verden. Formentlig er den angst ligeså arketypisk, som vores behov for at spride vores sæd til enhver kvinde vi finder attraktiv. 
Det paradoksale er bare at denne angst for at blive ensom, eksekverer vi jo selve når vi forlader den der er os utro. Angsten for at være ensom, overtræffes af vores evne til at føle os sårede og krænkte.

Jeg har prøvet utroskab begge veje. Uden at gå in på hvorfor, så havde hun behov for at være attråværdig for andre mænd og for at prøve den kraften uden mig. Uanset hvad jeg moraliskt kunne tænke om det, så fandtes behovet. Og hun levede det ud. Det gjorde ondt når jeg opdagede det. Meget smertefuldt, og endnu en gang var jeg glad for at de svenske skove læger alle sår. Jeg gik hele processen igennem derude i skoven, og det tog mig lang tid. "Hvorfor kunne hun ikke fortælle mig og være ærlig omkring det hele?" var et grundlæggende spørgsmål, og min konklusion var at: hvad forskel havde det gjort? I dette fald: ingen. Jeg spurgte mig hvorfor det gjorde så ondt, jeg spurgte mig hvad jeg var bange for. Jeg prøvede på at hade hende og at foragte hende. Det sidste er jo nemt, eftersom utroskab byder ind til foragt, og hun også foragtede sig selv for det.

Men når alt kom til alt, så blev jeg og skoven enige om at det intet havde med mig at gøre. Vi sagde til hinanden - jeg og træerne - at hendes erfaringer måtte hun selv gøre, og det som spilder over på mig bliver en del af mine erfaringer. Der findes ikke nogen moral i det hele, andet end at vi gør oftest det vi faktiskt er nødt til - af en eller anden grund der ikke altid er til at forstå. Og det vigtigste og egentlig meget grundlæggende: intet af det hun gjorde, gjorde hun for at skade mig. Ville jeg føle mig skadet, så fik jeg selv tage ansvar for det, og måske spørge mig selv hvorfor. Sagde skoven.
Idag er jeg taknemmelig for erfaringen og den process jeg havde. Jeg forladt hende ikke, og forstår hvorfor hun ikke fortalte mig imens det var igang. Det var hendes process, ikke noget hun kunde dele; faktiskt ikke noget hun en gang kunde spilde energi på at dele. Hvis hun havde gjort, havde forholdet stoppet umiddelbart.

Jeg ser det som en gave at ha været med til det, og idag er utroskab for mig ikke noget særligt dramatiskt. Jeg mener vi har et rum længst derinde som vi ikke altid kan dele, og i det fald heller ikke skal prøve at dele. At være menneske er at udsætte sig for udfordringer, at udvikles, at lære, at tilgive og at i slutningen af livet forhåbenlig ha forstået noget af det.
Det er ikke at holde sig tilbage, og leve efter andres angst eller forventninger. 

Utroskab har tusinde og en forskellige grunder. Jeg har hverken tid eller lyst at gøre mig til dommere over dem alle.

Lige nu elsker jeg to kvinder. To helt forskellige væsen som jeg begge elsker meget højt. Hvad siger i dommere om det?

B

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kære Bananas

Hvor er det et godt og tankevækkende indlæg!

Ja, hvorfor skulle den seksuelle lyst, ene af alle sunde lyster, være så ensidigt indrettet, at den kun skal nydes og udfoldes med én partner igennem et helt liv? Er det ikke grundlæggende i strid med menneskets iboende trang efter at opnå og sprede lykke og glæde?

GF

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hey allesammen.

Ja utroskab kan, skilde vandene. der er dem der sagtens kan. Og dem som synes det er dybt amoralsk, at være utro. Jeg har, selv været enorm modstander af utrosskab. Men set i lyset af det kom meget tæt på mig selv. Jeg blev såret. Men når jeg, tænker tilbage hva var der så der skete. Ja vi, var bare ikke de rette for hinanden. I dag er jeg ikke så sort hvid i mit livssyn og her begrunder jeg hvorfor.

Er det for mig moralsk forsvarligt at have en affære? For det kan ikke være moralsk forsvarligt den ene vej og ikke den anden. Sådan som jeg ser det. Jeg har en kammerat som elsker , at flirte med piger. Og nå ja være sammen med dem. Skal jeg her være den moralske dommer overfor ham, han er en voksen mand som, kan træffe hans egne beslutninger, og må tage de konsekvenser det måtte koste. Og blander mig heller ikke i hvad og hvem hans kone er sammen med. 

Jeg tror også man skal bestemme sig inderst inde. Er det fx okay for dig eller mig,  at have en affære med en mand/kvinde, man er vild med?  Vil man have at have en affære med en mand/kvinde, der har en familie?  Kærlighed eller lyst, er oftest ikke noget man selv styrer. Kunne jeg være utro ja, jeg skal ikke sidde som en from munk og benægte det. Men ville da gøre alt for, den partner, at det ikke skete (hvis jeg havde en) Med mindre vi levede i et åbent forhold. Som set i mit lys er meget nemmere.

Men hver enkelt menneske vælger det de vil, og ja igen så må de tage de konsekvenser det giver. Jeg skal ikke være dommer og dømme de mennesker som dårlige. Men ja det er jo bare min lille ydmyge mening.

Kan i alle have en dejlig fredag aften.

KK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Efter at have tænkt lidt over det og læst de seneste indlæg, så kan jeg forstå at jeg nok var en anelse for kategorisk og fordømmende i min holdning til utroskab.

Jeg vil bestemt heller ikke gøre mig til dommer over andres liv eller moral, men jeg synes det er forkert med utroskab fordi man sårer andres følelser. Desuden synes jeg, at det er meget bedre hvis man turde stå ved sig selv og slå op i stedet for at fortsætte et forhold, hvor man er sin partner utro.

Det kan godt være det kun giver mening i mit hoved, da der sikkert findes mange andre muligheder end lige at slå op, men jeg mener altså at man i visse forhold i livet bør være ærlig og særligt overfor sin partner, eller andre mennesker. Det er et stort problem for samfundet, at der er så meget utroskab og der ligefrem er dating sider, som: "Victoria Milan" for utro. Det er nærmest som om, at det er helt legalt at være utro og der følte jeg ligesom et behov for at råbe op! 

Hvis det er muligt bør man lave en aftale med sin partner og få dennes accept af at man knaldede ved siden af. Man kunne også tage sin partner med i swinger-klub, eller til en prostitueret.

Set med mine øjne er åbne forhold at foretrække frem for utroskab.  

Jeg kan godt forstå, hvis der er nogle GPer der har modstridende holdninger til utroskab. Det kan være at de professionelt og forretningsmæssigt er tilhænger af utroskab, men privat er modstander af det. 

Redigeret af titman

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er et stort problem for samfundet, at der er så meget utroskab og der ligefrem er dating sider, som: "Victoria Milan" for utro. Det er nærmest som om, at det er helt legalt at være utro 

Hvordan kan det være et stort problem for samfundet, at folk gerne vil hygge sig med andre end deres partnere, fremfor at leve et kedeligt liv?

Er det ikke et større problem for samfundet at folk ikke er aktive, holder sig i form og bliver overvægtige, fordi de lever i kedelige forhold?

Er det ikke helt legalt at være utro?

Findes der en paragraf i straffeloven, der forbyder utroskab?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Hej Jernsvinet 

Her får du mine svar på dine spørgsmål:

Hvordan kan det være et problem for samfundet?

Det er ikke sundt i længden at være utro. Man kan blive syg af det, få samvittigheds kvaler og blive dybt deprimeret og være nød til at gå til psykolog. Når man er sygemeldt bidrager man selvsagt ikke til samfundet, men er en udgift for samfundet. Jeg synes selvfølgelig ikke vi skal tilbage til i gamle dage, hvor der var mere stabilitet i forholdende og hvor der ikke var så meget utroskab som idag, men synes at man bør være åben overfor sin partner, om at man knalder ved siden af. Det er selvfølgelig bare min holdning og jeg vil ikke banke nogen i hovedet med den. 

Er det ikke helt legalt at være utro? 

Ja, der misforstod du så hvad jeg mente. Jeg brugte ordet: "Legalt" i overført betydning og ifølge den danske ordbog er betydningen af dette: "Som der er forståelige og acceptable grunde til eller argumenter for."

Redigeret af titman

Del dette indlæg

Link til indlæg

jeg må holde med den kære titman her!

nej det er ikke ulovligt, men for mit vedkommende kunne jeg heller aldrig lyve om noget sådant overfor en jeg elsker! så er det i min verden bedst at få det sagt, selv om det med al sandsynlighed også vil såre, så lyver man ikke for bekvemmelighedens skyld!

FOR MIG!!!!!! er utroskab dybt forkasteligt, så kan man filosofere nok så meget man vil om evolution, og kirkens inflydelse på folkets dyd for flere hundrede år siden, FOR MIG!!!! er det fis i en hornlygte! det er der ingen der kommer videre af

vil jeg dømme andre nej for det kommer jo egentlig ikke mig ved.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Det er ikke sundt i længden at være utro. Man kan blive syg af det, få samvittigheds kvaler og blive dybt deprimeret og være nød til at gå til psykolog. Når man er sygemeldt bidrager man selvsagt ikke til samfundet, men er en udgift for samfundet. 

Jeg tror der er endnu flere der bliver syge af ikke at kunne få afreageret , bliver deprimerede og nødt til at gå til psykolog, ernæringskonsulenter, får foretaget mavesæksop, får diabetes mv.  og kommer på førtidspension - det er da endnu dyrere for samfundet  :cry:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Jeg tror der er endnu flere der bliver syge af ikke at kunne få afreageret , bliver deprimerede og nødt til at gå til psykolog, ernæringskonsulenter, får foretaget mavesæksop, får diabetes mv.  og kommer på førtidspension - det er da endnu dyrere for samfundet  :cry:

Tjah set med mine "Freudianske" briller, så er det en farlig måde at leve på i længden.

Det kun at være i sine drifter og lysters vold :smile:

Men held og lykke med det du, og iøvrigt, så vil jeg måske nok se anerledes på det, hvis jeg var i dine / jeres sko. Man har det jo nok altid med at forsøge at finde forklaringer, der retfærdiggør ens handlinger :-P

Redigeret af titman

Del dette indlæg

Link til indlæg

" jeg er her den ene gang " " mit liv mine muligheder"...... Tja mine mottoes og mit liv. Jeg VIL nyde hvad JEG har lyst til. Jeg er lykkelig gift med et godt sexliv, men mine lyster driver mig. Jo jeg er følsom og er sikker på at konen ville skride, på stedet, hvis hun kendte til mit " sexliv", men det er MIT liv og jeg vil nyde det.

Gider ik høre moralske prædikere om det ene eller det andet! Jeg er et godt menneske, selvom jeg er konen utro!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Jeg synes at utroskab er dybt moralsk forkasteligt !

Jeg er single, men hvis jeg havde en kæreste / kone kunne jeg ALDRIG finde på at knalde ved siden af.

Alle dem der forsvarer utroskab er dybt hykleriske og dobbeltmoralske, men det gælder IKKE GPerne, da de IKKE opfordrer til utroskab, men blot tilbyder muligheden !

Altid herligt med konstruktive meninger, tror du ikke du bør melde dig ind i IS, jeg tror du vil finde dig godt til rette der, de holder også meget af at moralisere over andre mennesker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Altid herligt med konstruktive meninger, tror du ikke du bør melde dig ind i IS, jeg tror du vil finde dig godt til rette der, de holder også meget af at moralisere over andre mennesker.

Nej fordi IS nøjes ikke med at moralisere over andre mennesker, men hugger også hovedet af dem. 

Jeg går ikke ind for vold og er trods alt mere civiliseret. 

Men siden du reagerer så aggresivt, så har jeg på fornemmelsen at du selv er en af de 95 %

God weekend til dig, Hr   :)  

Redigeret af titman

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...