Hop til indhold
Guest Smuk Enlig Mor

Kvinden, den nysgerrige pige og det forbudte æble...

Recommended Posts

Guest Smuk Enlig Mor
Den nysgerrige pige står bagved kvinden, og holder fast i kvindens ben...

Ved første øjekast ser man ikke den nysgerrige pige, men indimellem kommer hendes ansigt til syne. Lidt forsigtigt, og samtidig meget nysgerrigt, kigger det frem...

Pigens ansigt er halvt dækket af kvindens krop og kun lige akkurat synligt...

Det pigen har fået øje på, vil hun rigtig gerne have. Hun har tidligere - dog i en noget anden konstellation - spist af det forbudte æble, og vil nu have mere...

Smagen var så intens og dermed svær at glemme... Så sødmefuld, vital og med en langvarig, ubeskrivelig eftersmag - der smagte af mere...

Hver eneste gang pigen kigger frem, bliver hun kun yderligere besnæret, men standhaftigt holdt tilbage af kvinden, der nok kender til, at ville smage på den sødmefulde frugt, men på det bestemteste insinuerer, at det er ildeset og derfor ikke noget for en nysgerrig pige... For tænk sig, hvis pigen måtte se sig efterladt alene på den våde efterårsmark, med de nøgne træer, fordi hun ikke kunne finde hjem...

Umiddelbart synes det som om, at kvinden ikke ønsker pigen det bedste, men sådan hænger det ingenlunde sammen...

Kvinden gør sit bedste for at beskytte sin indre, nysgerrige pige, og vil så nødigt, at den lille pige bliver ødelagt og frarøvet troen på sig selv på grund af omverdenens stigmatisering over at spise af det forbudte...

Kvinden tænker: "kunne jeg dog bare få min indre, nysgerrige pige til at indse, at hun slet, slet ikke bør lade sig besnære, af det hun har fået øje på - det hun har smagt"... "Kunne jeg blot få hende til at kigge på æblet, fra en anden vinkel, inden hun smager på det, og kunne jeg blot få hende til at få øje på alt det uperfekte, som æblet repræsenterer"...
... Formen er langt fra perfekt. En overflade fyldt med skønhedspletter og ridser - sågar kan det fornemmes, at æblet er blevet stødt et par gange, siden det slap taget i træet, og dalede mod jorden... Nogen har sågar sparket til det...

Men den nysgerrige pige ville have mere... Hun kunne nemlig ikke glemme smagen, følelsen og begæret efter atter at sætte tænderne i det uperfekte - men dog perfekte - æble...

Hun havde fundet hjem...

Tak til alle jer der beriger mit liv - I har større betydning, end I er klar over... <3

SEM

Del dette indlæg

Link til indlæg
Smuk Enlig Mor sagde den 12 Sept 2014 - 6:03 PM:

Tak til alle jer der beriger mit liv - I har større betydning, end I er klar over... <3

TAK i lige måde

vi ses en dag *smækkys*

Del dette indlæg

Link til indlæg

Undskyld for æblernes udseende - De var usprøjtede, og havde skurv . . .  ;)  ;) Men er glad for at du vil smage det 'forbudte' æble . . . 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

En lang rejse med smerte og glæde er igang.

Den stopper aldrig, men som tiden går virker knubsene, der følger, ikke så smertefulde. Nogle af knubsene er ligefrem fyldt med fryd og glæde.

Ikke at glæden findes i smerten, men bag den, smerten, venter glæden og fryden ved at leve som den man virkelig er, når man ånder frit.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hey med dig SEM. Ja du kan da også udfordre ens tankegang meget. Og tak for det. Se det, at være nysgerrig, er jo også en lærring, en oplevelse i sig selv. Jeg lære hver dag med de mennesker jeg snakker med, omgås, taler med. og ikke mindst Sem man udvikler sig.

Den kreative ambition om ens egen udvikling handler først og fremmest om at du og jeg og ikke mindst andre understøtter, muligheden for at kunne leve livet på forskellige måder. Om at vi som mennesker, kan være i stand til at se nye løsninger på problemstillinger. Og de udfordringer vores nysgerrighed bringer

Vi bliver jo tit bedt om, at være innovative. Vi skal finde på nye ideer og få forestillinger, tanker på nye ukonventionelle måder.For at udvikle kreativiteten skal vi som de voksne mennesker vi er. Have mulighed for at eksperimentere og lade os, drive af nysgerrigheden, opøve samarbejdet, til andre ja bare være nysgerrige hele livet. Ja man kan vel sige Carpe Diem SEM. Og her tror, jeg du griber din nysgerrighed fornuftigt an. 

Jeg tænker jo også, at  de sociale kompetencer udvikles når nysgerrigheden ud fordres, og vi prøver ting af. ved i fællesskab at takle udfordringer. Udfordringer, som ikke inkluderer en facitliste og bestemte svar.  Men giver mulighed for mange løsninger, hvor man bliver klogere undervejs. Selverkendelse og selvransagelse, Kan her være et godt værktøj. 

Og hen af vejen vi vi jo så reviderer vores antagelser gennem erfaringer. På denne rejse er Vi nysgerrige mennesker. Som er nærværende og anerkendende mennesker det er i mine øjne en nødvendighed, der kan være med til at åbne verden og udvilke kompetancer, Som vi så kan navigere i den, nysgerrighed vi har.

SEM, jeg håber din nysgerrighed forbliver intakt, jeg håber du vil udfordre den og tage den ved hornene når den tager for meget tid. Jeg er også en nysgerrig mand der elsker, at udfordre andre menneskers nysgerrighed. Det giver mig ofte en stor nydelse, at snakke med de mennesker. Og ingen tvivl om du udfordre min nysgerrighed SEM  :-P 

Ha en helt igennem dejlig fredag SEM  :-P 

KK

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej SEM :) 

Det nedfældede er smukt skrevet. Den ros er på sin plads. Indholdsmæssigt sidder jeg dog med fornemmelsen af at gentagelse hvis ikke overdrivelse fremmer forståelsen. 

Du startede som glædespige for måneder tilbage. Du har haft succes, du kan lide hvad du laver, du har fået en masse gode oplevelser. 

Sålangt vil jeg tro de fleste læsere er med ud fra dine mange forudgående ytringer om samme. Det er dejligt du er glad og det er positivt. 

Har noget forandret sig siden sidst du skrev dette blot i anden formulering, eller er du i virkeligheden bare lige så glad og positiv over at have taget springet som glædespige som du egentlig hele tiden har været?

Er der noget nyt i disse betragtninger fra din side?  Er der sket en videreudvikling i din sfære, du blot har undladt i teksten, siden du atter reflekterer over at du føler du er landet på rette hylde?

En reflektion jeg undrer mig over fraværet af er, hvad det egentlig er, der gør at du føler du befinder dig på denne lyserøde sky. Hvorfor er det så specielt for dig at du har taget springet? Hvorfor er det så specielt for dig at du har fået alle disse herrer ind i din intimsfære. Hvad er det der gør at du føler dig så beriget og hvorfor hele tiden denne "god/artig pige" kontra "nysgerrig/slem pige" kontrovers der er gennemgående i dine oplæg/indlæg.

Det fremgår tydeligt at du føler positive ting, hvilket er herlig læsning. Blot efterlades jeg som læser med en underlig tom fornemmelse af "hvorfor det" 

Hvad er det egentlig der er så specielt i denne, udefra sete, ret banale situation. Nøgternt set er det at en pige vælger job/hobby som glædespige jo ikke utraditionelt om man så må sige. Det har tusinder og atter tusinder gjort før dig. 

Dine reflektioner gør mig nysgerrig og jeg håber du vil gå skridtet dybere og kigge/beskrive årsagerne fremfor blot at nøjes med konklusionerne. 

mvh og en rigtig dejlig weekend til dig

g-lover

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Smukt formuleret, med en dybde og eftertænksomhed, der vidner om et "stort" og stærkt "følelsesregister" og indsigt i, hvem du er. Det er altid skønt at høre og her fornemme, at eftertænksomhed, og det at reflektere lidt over "hvem er jeg", udmynter sig i noget varmt og godt. Også selvom der kan tænkes at være meget forskellige meninger om gerningen.

Tak for dine - mere end tanker, der foranlediger til eftertænksomhed.

BDahl

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Spock

Dejligt at den indre pige fik revet sig løs fra de snærende voksne bånd, fulgte sin nysgerrighed, og hengav sig til lysten og begæret. Det modige oprør mod det skiltede accepterede ideal og det forbudte. Erkendelsen af perfektionens paradoks….

Smukt SEM, Tak… ;)

Vi ses .o0(skal huske at købe æbler….)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Nogengange ER græsset grønnere på den anden side af hegnet, og nogengange smager de forbudte frugter bare bedre.

Pigen slap taget i kvinden, fik et par knubs undervejs mod det forbudte, og endte på trods af alle odds med at finde hjem igen.

Man skal tage nogle chancer her i livet, ellers går tingene i stå. Komme ud af sikerhedszonen og lære nyt.....fuglen der skal forlade reden for første gang holder også fast i det kendte, indtil lysten til at prøve det nye der ligger lige derude bliver for stor og de uprøvede vinger skal bestå deres jomfrutur.....tvivlen om nu vingerne kan bære bliver gjort til skamme, og fuglen er pludselig glad for at have taget et skridt ud i det uvisse.

Carpe Diem blev nævnt, og det er lige nøjagtig det det hele handler om - lev livet i dag, uden at tænke over morgendagens bekymringer!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej.

Jeg har fulgt med i noget af det, du har skrevet herinde.

Det lyder for mig, som om du er en ualmindelig kvindelig kvinde. Fuld af sødme, omsorg og kærlighed. Jeg får en vældig lyst til at besøge dig, når jeg læser, hvad du skriver, men der er så langt til Odense fra Nordjylland. Fortsæt endelig med at lade dine tanker få plads her, og lad dig ikke påvirke af, at du ind imellem møder negative udgydelser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Kære Alle,

Tusinde tak for jeres varme tilkendegivelser - de bringer glæde, kan I tro..:)

- Og jeg lover ej at stoppe med at ytre mig, hvis jeg har noget på hjerte - og det har et nysgerrigt sind vist ret ofte...;)

Til g-lover:

At du sidder med en tom fornemmelse, kan og vil jeg ikke tage ansvaret for, da det er noget der sker i dig, og dermed ej en forventning der skal projiceres over i mig, hvis jeg må være så fri... :)

Lige nu føler jeg ikke trang til at krænge mig selv yderligere ud, så kan desværre ikke, opfylde det tomrum du efterlades med, efter at have læst mine ord... Dog kan det være, at jeg på et senere tidspunkt, når jeg har sundet mig lidt ovenpå selverkendelsens ringhed, kan sætte lidt andre ord og tanker på, men så langt er jeg ikke nået på min rejse endnu... ;)

Rigtig dejlig weekend til dig og dine ligeså.:)

Krammer fra SEM

Del dette indlæg

Link til indlæg

Til g-lover:

At du sidder med en tom fornemmelse, kan og vil jeg ikke tage ansvaret for, da det er noget der sker i dig, og dermed ej en forventning der skal projiceres over i mig, hvis jeg må være så fri... :)

Dog kan det være, at jeg på et senere tidspunkt, når jeg har sundet mig lidt ovenpå selverkendelsens ringhed, kan sætte lidt andre ord og tanker på, men så langt er jeg ikke nået på min rejse endnu...

At du ikke er nået dertil i dine reflektioner men kun kigger på overfladen og konstaterer at du er glad og at det primært har sammenhæng mellem god pige/slem pige kontroversen samt konflikten mellem normer og lyster, er jo helt legalt. Det er en proces som alle andre.

Jeg ser frem til muligheden for lidt dybere overvejelser når du, som du skriver, senere er nået dertil og måske har lyst til at dele. Simpelthen fordi jeg synes det er meget interessant hvorfor du er så glad over de aspekter du nævner og føler dig så beriget ect.  Det er skønt at du er det. Men det er meget mere interessant på det kulturelle og menneskelige plan hvorfor du er det :)

Rigtig god weekend til alle

g-lover

Redigeret af g-lover

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Polar

Endnu et fint og tankevækkende indlæg fra SEM's side.

Jeg blev inspireret til at forsøge at skrive en modsvarende historie om den lille dreng, der på trods af løfter til Gud og mennesker, almindelige fordomme, tabuer og alt muligt andet alligevel vovede at smage på den forbudne frugt, og i bestræbelserne på at finde det perfekte æble endelig fandt det i eventyrets by. Selv om det var blevet stødt og sparket til kunne det ikke ses og det smagte alligevel sødmefyldt og dejligt. Men selv om jeg skrev historien om et par gange, kom den alligevel til at virke underlig forfladiget i sammenligning med SEM's historie. Så jeg undlod at lægge den ind.

Kære smukke æble: Tak for dig og det, som du er for mig og andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kære SEM

"De fleste mennesker lever i stille desperation og dør med sangen i sig",

Jeg er sikker på, at du kender dette bedrøvelige, men samtidig animerende citat af Henry David Thoreau. Du er igang med at synge din sang. Det lyder godt, og du ser pokkers godt ud deroppe på din scene.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...