Hop til indhold
oraljoy

Baggrund for slut-shaming og whore-shaming

Recommended Posts

Efter at have læst artiklen i Weekendavisen (tak for oplæget Louie) har jeg grublet lidt mere over hvad motivationen af diverse shaming-kulturer er (og tilsvarende fascinationen af jomfruer - personligt ville jeg sguda hellere have 72 af de lyserøde herinde fra end 72 jomfruer....ikke at jeg har tænkt mig at være martyr (og er i øvrigt også atheist) ).

Men en skæv tanke ramte mig... (ud fra "hvordan fanden startede det...???" vinklen)...

Hvis ens sengepartner ikke har meget erfaring, så har hun jo ingen sammenligningsgrundlag, og man kan dermed nemmere slippe afsted med at være en doven og elendig sengepartner (som mand).

Derefter giver rådet "for dronningen og fædrelandet" (som det vist hedder på engelsk) også langt mere mening.. Burde ansvarlige mødre (og fædre!) ikke sige "for din egen lyst" og generelt sørge for en sex-positiv (eller i det mindste sex-neutral) opvækst???

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hvis jeg skal forklare det kort, så går det hele tilbage til nogen stenalder eller ur-instinkter.

En mand kan ikke være sikker på at hans udvalgte kvinde får børn med lige netop ham (nu om dage har vi dna-tests, men ikke dengang). Derfor ligger der inde i de fleste mænd en instinktiv latent frygt for at den kvinde man får børn med i virkeligheden har snydt og er blevet befrugtet af en anden, så man spilder sit liv med at opfostre andres arvemasse.

Vi er alle sammen genetisk programmeret med instinkter, der skal få os til at formere os selv - mennesker, som slet ikke vil have sex overhovedet får ikke noget afkom og uddør derfor på 1 generation.

Så derfor vil de fleste af os gerne have sex. Men det er lidt mere speget for det handler om at vi er programmeret til videreføre lige netop vores EGNE gener.

Tænk tilbage til stenalderen:

En kvinde vil altid være sikker på at de børn hun får har hendes arvemasse.

En mand kan ikke være sikker på at hans udvalgte kvinde får børn med lige netop ham. Derfor kan manden også blive bange overfor en lidt for seksuelt udfordrende kvinde, da man så nemt kan blive snydt. Kvinden har instinktivt lært at tilpasse sig mandens frygt for dette og er derfor instinktivt klar over at hun ikke må være for "billig", da det kan skæmme mænd bort.

Derfor handler mange traditioner og nedarvede samfunds-normer for seksualitet om at kontrollere hvem kvinder har sex med, så der ikke opstår den slags "svigt".  Og alle former for slut-shaming, "billig"-gørelse og lignende er reelt blot en overbygning på denne instinktive frygt, som fleste faktisk ikke er klar over de har.

I vores moderne civiliserede verden er disse instinkter og traditioner reelt forældede. Nu hvor vi har opfundet kondomer, p-piller, abort og DNA-tests er det muligt at skille sex og genetisk videreførelse ad i 2 forskellige ting. Vores instinkter er bare ikke klar over det, og vores kultur har heller ikke tilpasset sig de nye realiteter endnu.

Fra mit yngre "jeg" genkender jeg frygten for kvindens svigt/utroskab og tanken om "den eneste ene" og uskyldige - dengang var jeg også langt mere seksuelt usikker. Mit ældre "jeg" er heldigvis blevet rationelt klar over de forældede instinkter - nu om dage vil jeg hellere have en kvinde med masser af seksuel erfaring fremfor en "jomfru".

Del dette indlæg

Link til indlæg

"En jomfru" opfattes som renhed og uskyldighed, det er der nogen der tænder på, det er nok kulturbestemt, i nogle lande kan manden ophæve ægteskabet hvis han på bryllupsnatten opdager hun ikke er jomfru. Og der findes klinikker som kan "genskabe" jomfruhinden hvis den ikke er intakt, i vores øjne er det helt grotesk, men det gælder liv og død, familie ære og ægteskabet for nogle...

Del dette indlæg

Link til indlæg
 nu om dage vil jeg hellere have en kvinde med masser af seksuel erfaring fremfor en "jomfru".

Det er fordi du er magelig og ikke gider at arbejde for sagen :P

Samt du gider ikke at betale for sex og skal gøre arbejdet selv :D

Jeg kan nu lide begge dele, der er charme ved en mindre erfarende pige. Jeg lærer gerne fra mig :D

Med en erfarende pige kan jeg opnå vilde oplevelser.

Så variation er dejligt :D

Redigeret af Nille

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...