lidenskabogvarme 864 Skrevet 7. August, 2015 Med risiko for at gå Bananas i bedene som Grumpy old man, bliver jeg nødt til at få luft for min irritation over den måde brugen af smileys har udviklet sig. Da de oprindeligt dukkede op blev de brugt som små stemnings-ikoner, som man brugte til små glade budskaber ”jeg elsker dig”, ”du har gjort mig glad” o.l. Det syntes jeg var super. Det har så udviklet sig til at man SKAL bruge smileys for ellers kan den overfladiske læser blive i tvivl om man hvordan det skrevne skal forstås. Jeg blev senest belært om at ”Smileys er bare SÅ vigtige på internettet. Denne kommentar skal jeg så for husfreden og den gode tones skyld undlade at kommentere. Min indsigelse mod brugen af smileys som ”stemnings-forklaring” er at der udelukkende er behov for dem hvis læseren ikke bruger indersiden af kraniet og kun læser det skrevne overfladisk. Jeg ser dem som atter et skridt imod at vi skal ikke behøve at tænke – og jo mere vi undlader at tænke, jo dummere bliver vi. Hvis vi skal forlænge tankegangen om at kommunikation skal være super-let forståelig og ikke give mulighed for misforståelser, hvordan vil billedkunsten og litteraturen så udvikle sig ? Vores første skriftlige kommunikation var hule malerier. Det udviklede sig så til stiliserede tegninger, som f.eks. hieroglyffer, senere tegn, der symboliserede ord og endte så med alfabeter. Er vi ved at genopfinde hieroglyfferne ? Vi kunne også overveje at afskaffe bøger, der jo indtil videre er smiley-fri og dermed farlige og erstatte dem med tegneserier ? Nå, det var måske skudt lidt over målet, men jeg trængte lige til at få luft. Og for en sikkerheds skyld: J 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17566 Skrevet 7. August, 2015 Synes MEGET godt om. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 7. August, 2015 De mest vellykkede skriverier der indeholder sarkasme, er dem hvor man bliver i tvivl..... måske ikke HELT i tvivl, men alligevel. Bananas har vist lige været involveret i een af den slags, og hans var (trods den var simpel) så vellykket at han blev FULDSTÆNDIG misforstået. Jeg ville MEGET nødig være den slags sarkasme, ironi og humor foruden. Og smileys ødelægger det ALTID. De er da søde at sætte på søde beskeder, men ødelægger humoren og sarkasmen i sjove indslag. Så hvis Bananas og TS er gamle sure mænd, melder jeg mig under de gamle, sure mænds faner. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8086 Skrevet 7. August, 2015 (edited) For mig er smileys at sammenligne med det ansigtsudtryk som man ville ledsage den pågældende kommentar med hvis man sad overfor hinanden, og da vi som mennesker reagerer mindst lige så meget på ansigtudtryk og kropssprog som på det der rent faktisk bliver sagt, finder jeg dem nærmest uundværlige i debatter, E-mails, SMS'er osv.. Redigeret 7. August, 2015 af Bear 4 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 7. August, 2015 For mig er smileys at sammenligne med det ansigtsudtryk som man ville ledsage den pågældende kommentar med hvis man sad overfor hinanden, og da vi som mennesker reagerer mindst lige så meget på ansigtudtryk og kropssprog som på det der rent faktisk bliver sagt, finder jeg dem nærmest uundværlige i debatter, E-mails, SMS'er osv..For mig er smileys at sammenligne med det ansigtsudtryk som man ville ledsage den pågældende kommentar med hvis man sad overfor hinanden, og da vi som mennesker reagerer mindst lige så meget på ansigtudtryk og kropssprog som på det der rent faktisk bliver sagt, finder jeg dem nærmest uundværlige i debatter, E-mails, SMS'er osv..Jamen så er jeg pludselig ikke medlem af de sure gamle mænds klub. Æv, der er så hyggeligt på bænken. Bear har ret. En smiley erstatter dit ansigtudtryk, toneleje, betoning af ordene, fagter med hænder og krop osv. osv. En tekst opfattes derfra hvor man står. Er man i dårligt humør, opfattes humor måske som værende en fornærmelse osv. Der er nogle der bruger alt for mange og store smileys, men brugt med måde, er de en velsignelse - ligesom kvinder og alkohol :O) Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
holstebronx 7415 Skrevet 7. August, 2015 (edited) Når man står overfor en person, så kan man se vedkommendes ansigtstræk, det kan man jo ikke på det skrevneIsær ikke ved den tørre humor... Men at smileys skulle være et krav... Bum Bum. Hvorfor fanden kan jeg nu ikke slette smileys på mobil versionen?! Redigeret 7. August, 2015 af holstebronx Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 7. August, 2015 Jokes og sarkasme afleveres bedst med pokerfjæs, så smileys og ansigtsudtryk kan egentlig ikke sammenlignes. Med mindre da man er lalleglad og smiler over alting i verden, men den slags står uden for nummer. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jasmin 8533 Skrevet 7. August, 2015 For mig er smileys at sammenligne med det ansigtsudtryk som man ville ledsage den pågældende kommentar med hvis man sad overfor hinanden, og da vi som mennesker reagerer mindst lige så meget på ansigtudtryk og kropssprog som på det der rent faktisk bliver sagt, finder jeg dem nærmest uundværlige i debatter, E-mails, SMS'er osv..Det har du fuldstændig ret i.... problemet er: når de undlades - så er det en 100% ekvivalent til det neutrale ansigtsudtryk der ledsager den bidende sarkame/ironi og som gør at man virkelig bliver i tvivl om der er sagt noget sjovt eller om modstanderen/meddebattøren lige har fornærmet en så vandet driverDet er ikke nok at bruge hovedet... for på skærmen kan det være umuligt at kende forskel - der skal man bruge mere tid inden man ved hvad den enkelte mener og man bør tænke sig om inden man anklager uretmæssigtMen alle ved hvor grimt det føles at være i tvivl om man har forstået budskabet rigtigt og skal være glad eller blive stiktosset når man sidder face to face... og vælger man forkert - så er man ilde udeOg dansk er HÆSLIGT hvad det angår - for vi kan altid dække den ind under.... du forstår ikke en joke eller "det var bare for sjov" selv om alle ved at det ikke passer... derfor er smileys vigtige .... ikke kun for tydelighedens skyld men også for at bevare kendskabet til hvornår noget er det ene eller det andet når det nu ikke foregår face to face længere 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Spider 831 Skrevet 7. August, 2015 Jeg er af den formening, at man sagtens kan skrive en tekst uden smileys - vi har jo netop sproget til at forklare os med. Og hvis man selv synes, at en eller anden bemærkning eller et indlæg er blevet for skrapt i tonen, er det jo stadig muligt at bløde det op ved at sætte nogle flere forklarende ord på.Der er jo ingen tvang til at være ordknap i sine indlæg.Og skulle der være nogen, der ikke helt forstår, hvad der menes i et indlæg, har man da før set folk spørge ind til, hvad skribenten mener - og så er det muligt at få et uddybende svar.Og endelig - hvis den kører helt af sporet, og man kommer til at træde nogen over tæerne eller hvis man er blevet helt misforstået, så er det jo kun et indlæg i en debat på internettet med folk, man alligevel ikke kender...At jeg så alligevel er kommet med på vognen med at bruge smileys er en helt anden sag. Der gik lang tid - og så vidt, jeg selv mener at kunne huske, bruger jeg overvejende kun de positive.Jeg skrev overvejende.Med vilje har jeg så kke puttet nogen ind her - men det har da gibbet i smileyfingeren en gang imellem.Men summa summarum: selvfølgelig kan man skrive uden Smileys - det gør Stephen King.Ærbødigst, Spider. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17566 Skrevet 7. August, 2015 Jamen så er jeg pludselig ikke medlem af de sure gamle mænds klub. Æv, der er så hyggeligt på bænken. Bear har ret. En smiley erstatter dit ansigtudtryk, toneleje, betoning af ordene, fagter med hænder og krop osv. osv. En tekst opfattes derfra hvor man står. Er man i dårligt humør, opfattes humor måske som værende en fornærmelse osv. Der er nogle der bruger alt for mange og store smileys, men brugt med måde, er de en velsignelse - ligesom kvinder og alkohol :O) Og hvordan klarer du så at læse en bog? Kun bøger med billeder eller...?En smiley kan ALDRIG erstatte et ansigtsudtryk eller fægtende med hænder. Nogle meget få gange kan en smiley hjælpe til med budskabet, men så som de bruges herinde og andre steder er det bare helt over the top.Andre må bruge smileys hvor meget de vil, men jeg bliver ved at bruge dem med omhu. Og tager risikoen at blive misopfattet. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jasmin 8533 Skrevet 7. August, 2015 Men summa summarum: selvfølgelig kan man skrive uden Smileys - det gør Stephen King.Mig bekendt skriver Stephen king IKKE personlige holdninger og meninger rettet mod andre... Det her er jo ikke prosa - det er debat på nettet - dvs samtale på skriftformSamtale indeholder kropssprog og det eneste vi har uden at skulle skrive en hel roman og konstant bede om uddybning er smileysUden smileys har vi ikke noget der bare mindre om samtale for så er det hele "neutralt" - og neutralt i almindelig samtale er meget meget sjældent positivt... Og så er der ekstra grobund for misforståelser 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 7. August, 2015 Og hvordan klarer du så at læse en bog? Kun bøger med billeder eller...?En smiley kan ALDRIG erstatte et ansigtsudtryk eller fægtende med hænder. Nogle meget få gange kan en smiley hjælpe til med budskabet, men så som de bruges herinde og andre steder er det bare helt over the top.Andre må bruge smileys hvor meget de vil, men jeg bliver ved at bruge dem med omhu. Og tager risikoen at blive misopfattet. Jeg læser aldrig bøger uden kulørt omslag og mange billeder og kun meget lidt tekst. Udenpå står der altid 3+, sommetider 10+, men de er for svære for mig. Nej Bananas, bøger er skrevet med megen omhu og omtanke. I en bog er du inde i forfatterens univers. Tingene går meget hurtigt på internettet, og ikke alle tekster får lige stor kærlighed under tilblivelsen. Lidt malurt: Man kan vel også sige at brugen af engelske udtryk ( over the top) også er totalt unødvendige når der nu findes gode tilsvarende danske udtryk, som måske er på lidt flere ord Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17566 Skrevet 7. August, 2015 (edited) Lidt malurt: Man kan vel også sige at brugen af engelske udtryk ( over the top) også er totalt unødvendige når der nu findes gode tilsvarende danske udtryk, som måske er på lidt flere ord Nej, det kan man ikke. Især ikke når man ikke er dansk. Redigeret 7. August, 2015 af Bananas Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Spider 831 Skrevet 7. August, 2015 Jeg indrømmer blankt, at sammenligningen med Stephen King var dårlig - men der skrives da osse kronikker og læserbreve og alt muligt andet med personlige holdninger uden smileys.Jeg er bestemt ikke imod smileys og bruger dem selv - men sammenligningen med ansigtsudtryk... jeg ved ikke rigtig...Ansigtsudtryk og kropssprog er nærmest uendeligt variérbare - smileys begrænser sig til de smileys, der nu lige er til rådighed for eksempel her på sitet, hvor der kun er et vist antal, man kan bruge.Og hvad er der i øvrigt i vejen med at bede om uddybninger? Det er vel ved uddybende forklaringer og længere redegørelser, man lærer hinanden og hinandens nuancer at kende - og ikke ved korte bemærkninger ledsaget af smileys.Om man kan sagtens misforstå meningen med en smiley osse. Jeg bemærker i øvrigt, at du ikke bruger smileys i dine to indlæg her, Jasmin... 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 7. August, 2015 Nej, det kan man ikke. Især ikke når man ikke er dansk.Lidt malurt: Man kan vel også sige at brugen af engelske udtryk ( over the top) også er totalt unødvendige når der nu findes gode tilsvarende svenske udtryk, som måske er på lidt flere ord Var det bedre? eller: Did I get it right this time? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Jasmin 8533 Skrevet 7. August, 2015 (edited) Nej, det kan man ikke. Især ikke når man ikke er dansk.hehehe - du skriver altså bedre dansk end mange danskere den kan du altså ikke henholde dig til..... men ud over det - jeg er en af dem der bruger engelske udtryk in excess ganske enkelt fordi de engelske ord dækker over nøjagtig det jeg ønsker at formidle uden at jeg skal skrive en romanhvis jeg var igang med at skrive en roman ville jeg jo vælge den danske deskriptive form af udtrykket og bruge de ord der skal til - men det her er samtale... ikke forfatterskab jeg synes ikke den form for sprognørderi rigtig dur når det er på et forum... Jeg indrømmer blankt, at sammenligningen med Stephen King var dårlig - men der skrives da osse kronikker og læserbreve og alt muligt andet med personlige holdninger uden smileys.Jeg er bestemt ikke imod smileys og bruger dem selv - men sammenligningen med ansigtsudtryk... jeg ved ikke rigtig...Ansigtsudtryk og kropssprog er nærmest uendeligt variérbare - smileys begrænser sig til de smileys, der nu lige er til rådighed for eksempel her på sitet, hvor der kun er et vist antal, man kan bruge.Og hvad er der i øvrigt i vejen med at bede om uddybninger? Det er vel ved uddybende forklaringer og længere redegørelser, man lærer hinanden og hinandens nuancer at kende - og ikke ved korte bemærkninger ledsaget af smileys.Om man kan sagtens misforstå meningen med en smiley osse. Jeg bemærker i øvrigt, at du ikke bruger smileys i dine to indlæg her, Jasmin...Nej for der er ikke noget personligt i det... der er ikke noget rettet mod dig eller andre som person... "jeg synes" er en form for neutral fællesnævner.... men se på forskellen her: Ej - den der Stephen King ting holder altså ikke en meter kontraEj - den der Stephen King ting holder altså ikke en meterden første der kan du tydeligt se at jeg ikke synes noget personligt om dig pga smileyerne..... men nr 2 - der kan du blive i tvivl.... Nr 2 kan være personlig... det var jo også nøjagtig det der skete for bananen da han skrev at han ønskede alle Amazing Guys døde.... shit man - mener han det så slemt som det er skrevet ?? Det handler mest af alt om at lette stemningen... ligesom et smil ville gøre det... for det ligger bare til danskerne generelt at vælge den grimmest mulige tolkning Redigeret 7. August, 2015 af Jasmin Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gungner 2635 Skrevet 7. August, 2015 Vi danskere gør meget brug af sarkasme og sort humor, det kan let blive misforstået på tekst, og da kan man indsætte en lille smiley som lynafleder, det skal dog ikke overdrives. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17566 Skrevet 7. August, 2015 Lidt malurt: Man kan vel også sige at brugen af engelske udtryk ( over the top) også er totalt unødvendige når der nu findes gode tilsvarende svenske udtryk, som måske er på lidt flere ord Var det bedre? eller: Did I get it right this time? Hvis jeg skriver gode tilsvarende svenske udtryk så fatter jo du nul og intet. Hvad er så pointen med det hele? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Spider 831 Skrevet 7. August, 2015 Ej - den der Stephen King ting holder altså ikke en meter kontraEj - den der Stephen King ting holder altså ikke en meterJeg må indrømme, at jeg ikke lige sér forskellen hér - eller ville have opfattet det nederste eksempel som mere "personligt" end det øverste.Men den dér med kun at bruge smileys, når det er noget personligt - den er ny for mig. Og sådan har jeg ikke tænkt på, at de kunne bruges.Når jeg bruger smileys, bruger jeg dem nærmest i flæng og ikke kun, når jeg retter noget personligt mod én person.Man kan sige, at når jeg skriver - eller de fleste gange, jeg skriver noget - har det hele læserskaren herinde som målgruppe. Også når jeg skiver noget til én person herinde, er jeg meget opmærksom på, at det også læses af alle andre herinde (kender du den dér med, at en mor siger noget meget formanende til sit lille barn i fuld offentlighed - for eksempel i supermarkedet - og det i virkeligheden er rettet mod de omkringstående, som skal høre, hvor perfekt eller whatever, det nu er, hun er?)Sådan gør jeg osse når jeg skriver på facebook - altså er opmærksom på, at alle læser med - hvorimod det er noget andet, når det drejer sig om en sms.Altså - jeg sammenligner mig ikke med den mor i supermarkedet, jeg nævner - det er kun et eksempel.Desuden er jeg helt med på brugen af engelske expressions - det gør jeg osse selv.Citatfunktionen synes jeg til gengæld bliver en smule overused - især, når der skrives direkte til det indlæg, der står lige over - men det er jo en hel anden debat.Til gengæld nuancérer jeg ofte mit sprogbrug med fremhævning ved hjælp af kursiv og accenter over de vokaler, der ville have været tryk på i tale - så det... 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Fjends 129 Skrevet 7. August, 2015 Jamen så er jeg pludselig ikke medlem af de sure gamle mænds klub. Æv, der er så hyggeligt på bænken. Bear har ret. En smiley erstatter dit ansigtudtryk, toneleje, betoning af ordene, fagter med hænder og krop osv. osv. En tekst opfattes derfra hvor man står. Er man i dårligt humør, opfattes humor måske som værende en fornærmelse osv. Der er nogle der bruger alt for mange og store smileys, men brugt med måde, er de en velsignelse - ligesom kvinder og alkohol :O) Helt helt rigtig. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bear 8086 Skrevet 7. August, 2015 Men summa summarum: selvfølgelig kan man skrive uden Smileys - det gør Stephen King.Jeg er ikke sikker på at jeg har lyst til at leve i det univers der er i Stephen Kings bøger Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17566 Skrevet 7. August, 2015 Jeg er ikke sikker på at jeg har lyst til at leve i det univers der er i Stephen Kings bøger Og jeg ved ikke hvis jeg har lyst at leve i det univers hvor behovet for smileys sammenlignes med behovet for kvinder og alkohol...?! 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest tvr Skrevet 7. August, 2015 Vi danskere gør meget brug af sarkasme og sort humor, det kan let blive misforstået på tekst, og da kan man indsætte en lille smiley som lynafleder, det skal dog ikke overdrives.Ja, det kan det da. Og det er vel også meningen i mange tilfælde.Det irriterende er jo i virkeligheden at så mange mener man kan skrive hvad man vil og være lige så uforskammet det skal være, bare det efterfølges af en smiley. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Aarhuselsker Skrevet 7. August, 2015 Hvis jeg skriver gode tilsvarende svenske udtryk så fatter jo du nul og intet. Hvad er så pointen med det hele?Pointen havde fremgået klart såfremt jeg havde anvendt smileys Det er pointen. Lige nu tror du nemlig at jeg var lettere agressiv i mine indlæg. Det var jeg ikke, tværtimod, drillede jeg godmodigt. Det havde klart fremgået såfremt jeg have skrevet: Var det bedre? eller: Did I get it right this time? Men skidt, jeg holder meget af bananer, især de meget modne. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Bananas 17566 Skrevet 7. August, 2015 Pointen havde fremgået klart såfremt jeg havde anvendt smileys Det er pointen. Lige nu tror du nemlig at jeg var lettere agressiv i mine indlæg. Det var jeg ikke, tværtimod, drillede jeg godmodigt. Det havde klart fremgået såfremt jeg have skrevet: Var det bedre? eller: Did I get it right this time? Men skidt, jeg holder meget af bananer, især de meget modne. Du troede at jeg troede .... men det troede jeg overhoved ikke. At du var lettere agressiv. Det tror jeg nemlig aldrig om dig. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg