Pjotr 105 Skrevet 13. November, 2015 Idag öppnades ett reservat för "truede ord" i parken på Nivaagaard, och jag fascinerades över att ett av de föreslagna orden är "mundhugges". Med tanke på den danska självbilden om att allt är tillåtet att säga borde ju munhuggandet hållas levande som ord. Eller är det så självklart att det inte ens behövs? Kan någon upplysa mig om förhållandet mellan munhuggandet som företeelse och begrepp? Vänliga hälsningar, Pjotr Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 13. November, 2015 øh. Siger du at "mundhugges" er et døende ord? Svensk er et dejligt sprog. "Et reservat for truede ord" Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Krølle Bølle 1122 Skrevet 13. November, 2015 Claire skrev, Lige nu: øh. Siger du at "mundhugges" er et døende ord? Svensk er et dejligt sprog. "Et reservat for truede ord" Jeg synes da, det trives i bedste velgående overalt i samfundet.. Dansk kan være et svært sprog selv for danskere. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Pjotr 105 Skrevet 13. November, 2015 Claire skrev, for 19 minutter siden: øh. Siger du at "mundhugges" er et døende ord? Svensk er et dejligt sprog. "Et reservat for truede ord" Det är inte jag som säger det. Det var ett av de ord som nämndes av den danske professorn som ansvarade för ordvalen. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 13. November, 2015 Det er vist ikke ved at dø, selvom nogle kunstnere måske har syntes det passede ind i udstillingen, sådan, konceptuelt. Google giver 27500 hits på "mundhugge", bare 14500 på "glædespige". Er det også ved at dø? Dansk er ret robust. Der skal temmelig meget til før ord for alvor dør. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 13. November, 2015 Det klareste signal plejer at være om ordet trives i journalistisk sprog, og det ser ud til at mundhugges klarer sig fint på fx dr.dk. Så er det som regel ikke umiddelbart konkurstruet. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Lurendrejeren 79 Skrevet 13. November, 2015 Krølle Bølle skrev, for 36 minutter siden: Jeg synes da, det trives i bedste velgående overalt i samfundet.. Navnlig herinde. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Lurendrejeren 79 Skrevet 13. November, 2015 Ordet "Lurendrejer" er vist også forsvundet fra sproget 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Gæst Skrevet 13. November, 2015 (edited) Pjotr skrev, for 2 timer siden: Kan någon upplysa mig om förhållandet mellan munhuggandet som företeelse och begrepp? Mundhugges betyder, at man skændes sådan halv-alvorligt, altså at man nærmer sig uvenskab. Det har såmænd ikke så meget med ytringsfrihed at gøre (du skriver at danskernes selvbillede er, at alt er tilladt at sige), ytringsfriheden handler vel mere om at have en holdning til noget bestemt og det behøver der ikke komme mundhuggeri ud af. Folk kan også mundhugges på de sociale medier i en overophedet debat og jeg tænker da, at det her på EG sker nu og da så helt uddødt er fænomenet i hvert fald ikke. Men det sidstnævnte eksempel er i min optik en uskik (altså usaglige debatter generelt) Redigeret 13. November, 2015 af Catia Wild Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg