Hop til indhold
jomfru

Spørgsmål

Recommended Posts

Guest Grækeren
jomfru skrev, for 39 minutter siden:

Er der Januar udsalg på Thai Massage?

Yep...det er ligesom hos Jydsk de holder fødselsdag året rundt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr

Jeg holdt heller ikke Black Friday. Jeg havde for mange møder. Så jeg holdt istedet Black Thursday og besøgte Seductiongirls om morgenen ;)

Det var helt som forventet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
jomfru skrev, for 2 timer siden:

Fuck! :((( Undrede mig også de ikke holdt Black Friday :(((

Det er nok, fordi de har luret, at visse profitmagere forsøger at implementere endnu en amerikansk skik for at kunne tjene penge.

Det er kun kræmmerne, der har presset på for at få indført disse fremmede skikke:

Blomsterhandlerne indførte mors dag, chokoladehandlerne Valentins, Græskarhandlerne græskaridiotien – og de sorte sort fredag?

Det næste bliver Thanksgiving – selvom vi ikke aner, hvad vi skal sige tak for.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg

Link til indlæg
jomfru skrev, for 5 timer siden:

Er der Januar udsalg på Thai Massage?

:lol:

Borende X skrev, for 40 minutter siden:

Det er nok, fordi de har luret, at visse profitmagere forsøger at implementere endnu en amerikansk skik for at kunne tjene penge.

Det er kun kræmmerne, der har presset på for at få indført disse fremmede skikke:

Blomsterhandlerne indførte mors dag, chokoladehandlerne Valentins, Græskarhandlerne græskaridiotien – og de sorte sort fredag?

Ja hvordan skal vi overhovedet leve? :o Vores egne traditioner som jul og påske og sørme også sct. hans er truet af den farlige verden øst fra og udskiftet med latterlige nye traditioner vest fra! Og min nabo, den kæmpe idiot, har købt et tv der er størrer end mit. ØV!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest tvr
Borende X skrev, for 11 timer siden:

hahahaha. Nu er selv julen jo et importeret fænomen; Jesus var ikke dansk..... Vi har altid haft påvirkning udefra, og vil altid have det. Hvilke helligdage og mærkedage kan vi sige er danske, og KUN danske. Nogle, men ikke mange.

Mht Thanksgiving, så har vi jo lidt af det allerede. Og har haft det i århundreder. Thanksgiving er i bund og grund en høstfest. Bare på samme dag overalt, og ikke som vi har det, spredt over en måned eller 2. På landet altså. Canada har så en anden Thanksgiving end USA. Men de siger stadig tak for høsten.

Så, at vi får lidt inspiration udefra, er ingen skade til. Overhovedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
jomfru skrev, den 1/12/2016 at 15:33:

Fuck! :((( Undrede mig også de ikke holdt Black Friday :(((

Det er kun nigerianerne på Istedgade.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, den 1/12/2016 at 18:30:

Desværre tjener 95 % af dem ingen penge.... ren underskudsforretning:

http://www.business.dk/detailhandel/butikkerne-scorer-selvmaal-med-black-friday

Del dette indlæg

Link til indlæg
McQueen skrev, for 7 timer siden:

Desværre tjener 95 % af dem ingen penge.... ren underskudsforretning:

http://www.business.dk/detailhandel/butikkerne-scorer-selvmaal-med-black-friday

McQueen,

man skulle næsten tro, at den artikel er skrevet af en landmand, de klager også altid. :D

Lad mig slå fast, at jeg ikke købte noget overhovedet på den fredag, det er simpelthen for latterligt et fænomen.

At supermarkeder, hvor man betaler ved kassen, kan se en fordel ved at smide rabatter på varer, de ellers ville have svært ved at få solgt, kan man måske forstå, men at detailhandlen, hvor man bliver ekspederet, gør, er straks lidt mere gådefuldt, for der handles der jo om priserne året rundt, hvis man som kunde ellers ikke er tabt bag af en vogn.

Jeg manglede faktisk et par ting til køkkenet, men den "vilde" rabat på 20% trak ikke rigtigt i mig, jeg går ikke ud af en detailforretning med varer i hånden uden at have fået mindst 30%, alt efter varegruppe i reglen langt mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
tvr skrev, den 2/12/2016 at 06:34:

Hvilke helligdage og mærkedage kan vi sige er danske, og KUN danske. Nogle, men ikke mange.

Store Bededag - som blev skabt fordi der efterhånden var små bededage hveranden dag - eller ihvertfald hver onsdag (nok, derfor det hedder lillekoneaften), så der ikke blev produceret noget ud over mange børn :rolleyes:

https://da.wikipedia.org/wiki/Store_bededag

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 35 minutter siden:

Lad mig slå fast, at jeg ikke købte noget overhovedet på den fredag, det er simpelthen for latterligt et fænomen.

..... men at detailhandlen, hvor man bliver ekspederet, gør, er straks lidt mere gådefuldt ....

Jeg boycottede også den fredag. Ikke så meget som en liter mælk købte jeg.

Detailhandelens deltagelse kan nok forklares med lemminge-effekten: Når de andre deltager, er vi også nødt til at hoppe på vognen bare for at være med.

Det er nok kun de store kæder, der kan skabe et vist overskud. Detailhandelen har svært ved det, da den bl.a. skal indregne øget løn til personalet, og sammen med den ringere fortjeneste på varerne kan det hurtigt blive en klam fidus.

Men nu er det jo noget, amerikanerne har, og så skal vi selvfølgelig også have det herhjemme. Anderledes kan det altså ikke være.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Claire skrev, den ‎01‎-‎12‎-‎2016 at 19:12:

:lol:

Ja hvordan skal vi overhovedet leve? :o Vores egne traditioner som jul og påske og sørme også sct. hans er truet af den farlige verden øst fra og udskiftet med latterlige nye traditioner vest fra! Og min nabo, den kæmpe idiot, har købt et tv der er størrer end mit. ØV!

Kære Claire,

som du nok ved, er jeg fostret i den synnejyske muld, eller rettere havet ved Sandvig i Lillebælt. Der har jeg min rod ud af simple kår, hvor det ført ind med modermælken at sætte tæring efter næring og holde af sin egn på grund og trods af dens særheder, som ikke kunne undgå at smitte af på én selv. ;) 

Denne indrømmelse vil naturligvis bære ved til det bål, der ønsker at båse mig som landsby- eller vandkantstosse, men det får være, mine rødder løber jeg ikke fra. :)

Mine mange år i Tyskland lærte mig, at der ikke er så store forskelle på folk, i Hamburg, hvor der bor et sted i omegnen af 3 millioner, nogle hævder 5, er folk helt jævne og nede på jorden, selv om det er den by i Europa, hvor gennemsnitsindkomsten er så absolut højest. Behøver jeg at skrive, at jeg befandt mig som en fisk i vandet, når jeg færdedes på de små listige steder på Sct. Georg, som i den grad mindede om Vesterbro i de gode, gamle dage. Men også her har verdensfjerne politikere besluttet, at beboere og besøgende skal skiftes ud med hipsters, helt ligesom et besøg på Vesterbro nu er en noget fesen affære.

I Berlin, hvor jeg havde min anden lejlighed til brug, når det blev sent på lande- og motorvejene, var der også rart, men der var en lille bismag. Selv om Kreutzberg og NeuKölln var steder, hvor man til dels kunne opleve noget af den oprindelige, listige stemning, som fascinerer mig ved storbyer. Der var for meget afsmag af det, som i en dansk sang beskrives som "de små giganters fest", helt lige som i Kjøffenhawn, hvor alt også skal være hipt. Rødderne var væk. :( 

Kære Claire, det forekommer mig, at du også har mistet dine rødder, ikke at jeg kender din opfostring, men ud fra dine skriv herinde. Hvis du vil tage imod i den ånd, dette er skrevet, så vil jeg opfordre dig til at søge tilbage til din barndom og de ting, der betød noget for dig der.

Mens min gamle mor levede, besøgte jeg hende i denne årstid gerne sidst på eftermiddagen, og så holdt vi mørkning, et fænomen, som sikkert er dig ubekendt, men dækker over, at man sad helt stille og nød freden, mens mørket langsomt faldt på. Når vi så sad der uden at tænde for hverken tossekassen, radioen eller computeren, men bare mærkede harmonien i stilheden, så kunne vi mindes tilbage til min barndom, hvor vi samtidigt ristede madæbler på kaminen og spiste dem, når lyset blev tændt.

Kære Claire, der er værdier, der er værd at fastholde og ikke blot smide væk, fordi reklamen og vennerne absolut skal pådutte os noget nyt, som jo dybest set bare er gammel vin på nye flasker.
Selv om du slet skjult ironiserer over Sct. Hans, så giver det nu en helt særlig stemning at stå blandt venner i sommernatten og sjunge "Vi elsker vort land".

Og tro mig, når jeg efter et af mine sjældne besøg på Mågeøen (Hamburg er min hovedstad) har krydset broerne og 1864 grænsen, så smiler jeg som en kat i en fiskebutik, for her går urene stadig rigtigt. :)

God onsdag til jer alle!

Del dette indlæg

Link til indlæg

Kære Onslow. Jeg havde en fantastisk barndom, især fordi jeg har en fantastisk mor der opdragede mig til:

At have integritet, at være tro mod mig selv og aldrig miste syn for hvad der er rigtigt og forkert. Aldrig gå på kompromis med hvem jeg er, af frygt for at det ikke skulle falde i andres smag.

At have næste kærlighed, at behandle andre, som jeg ønsker at de, skal behandle mig. At slå ned på uretfærdighed.

At møde alle åbent og med kærlighed og ikke lade frygt eller fordomme styre, hvordan jeg behandler dem.

Jeg er opdraget med, at alle er lige, uanset kultur, religion, etnicitet, køn, alder, uddannelse, indkomst, seksualitet.

Og vigtigst retten til selv at bestemme, hvordan jeg vil leve mit liv, hvilke traditioner jeg vil fejre, hvilken Gud jeg vil bede til, hvordan jeg vil iklæde mig selv.

Jeg vil aldrig lade mig styre af frygt, jeg vil aldrig lade et mindretal styre mit syn, på en hel gruppe mennesker/en hel kultur/ en hel religion og jeg vil aldrig. Aldrig! Fratage nogle, deres basale rettigheder, fordi de ikke er som jeg, og det er for mig, en af grundstenene i dét at være Dansk og der mine rødder fæstes.

Jeg ved hvor jeg kommer fra og jeg kender mine basale rettigheder/friheder, hvis jeg vil fejre jul eller solhverv eller påske eller halloween eller Shabat, eller Valentins dag eller Eid, så gør jeg det og hvad andre gør, eller ikke gør, er mig lige meget. 

Det er ingen hemmelighed, at jeg mener at du og den holdning og det menneskesyn du viser, er noget af det farligste, mest truende, sørgeligste og ulækreste, for Danmark og "Danskheden" så FRI mig for din historie lektion om din barndom og hvilken vægt DU lægger i de "Danske" traditioner, de har intet med mig afgøre og efter min mening intet at gøre, med at være Dansk eller danske værdier og FRI mig, fra din totalt forfejlede personanalyse.

"Mistet mine rødder" vor herre bevares! Modsat så mange andre, lever jeg ikke i frygt og føler mig ikke truet på mine værdier, så usikkert et menneske er jeg heldigvis ikke, og måske derfor, har jeg også åbenheden og overskuddet, til at kunne velkomme noget nyt og omfavne andres traditioner.

Redigeret af Claire

Del dette indlæg

Link til indlæg
Citat
Onslow skrev, 1 time siden:

Hvis du vil tage imod i den ånd, dette er skrevet

Tja, kære Claire, det ville du så ikke, whatever. :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg

Og slap så lige af: 

Danmark blev juletræet udbredt via de dansk-tyske familier. I Holsteinborg blev det første juletræ tændt i 1808. I København blev juletræet introduceret i år 1811 hos familien Lehmann i Ny Kongensgade, hvor det vakte stor opsigt. Nysgerrige personer satte stiger til vinduerne for at kunne se juletræet. Juletræet blev i almindelighed anset for et tosset påfund.[2]

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 4 timer siden:

Så kan det jo være, at fænomenet efterhånden går i sin mor igen.

Lyngby storcenter har meldt ud at de ikke deltager i den næste år. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Claire skrev, for 41 minutter siden:

Kære Onslow. Jeg havde en fantastisk barndom, især fordi jeg har en fantastisk mor der opdragede mig til:

At have integritet, at være tro mod mig selv og aldrig miste syn for hvad der er rigtigt og forkert. Aldrig gå på kompromis med hvem jeg er, af frygt for at det ikke skulle falde i andres smag.

At have næste kærlighed, at behandle andre, som jeg ønsker at de, skal behandle mig. At slå ned på uretfærdighed.

At møde alle åbent og med kærlighed og ikke lade frygt eller fordomme styre, hvordan jeg behandler dem.

Jeg er opdraget med, at alle er lige, uanset kultur, religion, etnicitet, køn, alder, uddannelse, indkomst, seksualitet.

Og vigtigst retten til selv at bestemme, hvordan jeg vil leve mit liv, hvilke traditioner jeg vil fejre, hvilken Gud jeg vil bede til, hvordan jeg vil iklæde mig selv.

Jeg vil aldrig lade mig styre af frygt, jeg vil aldrig lade et mindretal styre mit syn, på en hel gruppe mennesker/en hel kultur/ en hel religion og jeg vil aldrig. Aldrig! Fratage nogle, deres basale rettigheder, fordi de ikke er som jeg, og det er for mig, en af grundstenene i dét at være Dansk og der mine rødder fæstes.

Jeg ved hvor jeg kommer fra og jeg kender mine basale rettigheder/friheder, hvis jeg vil fejre jul eller solhverv eller påske eller halloween eller Shabat, eller Valentins dag eller Eid, så gør jeg det og hvad andre gør, eller ikke gør, er mig lige meget. 

Det er ingen hemmelighed, at jeg mener at du og den holdning og det menneskesyn du viser, er noget af det farligste, mest truende, sørgeligste og ulækreste, for Danmark og "Danskheden" så FRI mig for din historie lektion om din barndom og hvilken vægt DU lægger i de "Danske" traditioner, de har intet med mig afgøre og efter min mening intet at gøre, med at være Dansk eller danske værdier og FRI mig, fra din totalt forfejlede personanalyse.

"Mistet mine rødder" vor herre bevares! Modsat så mange andre, lever jeg ikke i frygt og føler mig ikke truet på mine værdier, så usikkert et menneske er jeg heldigvis ikke, og måske derfor, har jeg også åbenheden og overskuddet, til at kunne velkomme noget nyt og omfavne andres traditioner.

Respekt Claire

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, den 1/12/2016 at 18:30:

Blomsterhandlerne indførte mors dag, chokoladehandlerne Valentins, Græskarhandlerne græskaridiotien – du glemte lige sukkerroe lygterne nede omkring Nykøbing Falster og Nakskov sukkerroe fabrikker - og de sorte sort fredag?

ja, og når detailhandlen løber ud for diverse dage der skal fejres - hvad så ??

Det har Aldi allerede løst !?!? - brunkagerne er på hylderne allerede i slutningen af oktober :)

Mange hilsner

Nyder livet 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nyder livet skrev, for 17 minutter siden:

ja, og når detailhandlen løber ud for diverse dage der skal fejres - hvad så ??

Det har Aldi allerede løst !?!? - brunkagerne er på hylderne allerede i slutningen af oktober :)

Ja, og julepyntningen rykkes frem til Skt. Hans :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Borende X skrev, for 12 minutter siden:

Ja, og julepyntningen rykkes frem til Skt. Hans :)

For mange år siden spurgte jeg et familiemedlem der er postmester om hvornår skal man sende julekortene ( altså underforstået, sidste frist i dagene op til den 24/12)

- - - hvad tror du han svarede ????   -  "den kan da sendes hele året rundt" :)   - og det er jo rigtig 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Nyder livet skrev, for 44 minutter siden:

For mange år siden spurgte jeg et familiemedlem der er postmester om hvornår skal man sende julekortene ( altså underforstået, sidste frist i dagene op til den 24/12)

- - - hvad tror du han svarede ????   -  "den kan da sendes hele året rundt" :)   - og det er jo rigtig 

Med et ironisk smil på læben kan jeg jo gensvare:

Brug aldrig postvæsenet. Christian Firtal roterer i sin grav hurtigere end en spidkylling i en hurtigbar , for der er reelt ikke noget bærende postvæsen tilbage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Claire skrev, for 22 timer siden:

Jeg måtte lige sunde mig, for det er da eminent, så mange charmerende "superlativer" du kan hæfte på et menneske, du ikke kender. Virkelig godt gået. :)

Og at én fra hylekoret bakker dig op, er jo forventeligt, men du, Maii Love var også negativ overfor mit handle, det ændrede sig så dramatisk, da vi havde ført en længere PM-korrespondance, men sådan er der jo så meget, ikke?

Én ting må jeg medgive dig, smukke, tvivlens nådegave er du ingenlunde belastet af.

God torsdag til dig og alle andre herinde.

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...