Lady Cherie 5801 Skrevet 23. December, 2016 Ja så står man der med grydeskeen og skal til at finde opskriften på den der rødkål... men den er jo væk. Er der en mester udi Rødkål der lige har den helt rigtige liggende? På forhånd tak Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
19 cm glæde 116 Skrevet 23. December, 2016 Skal du lave den helt fra bunden ? Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Skelund 165 Skrevet 23. December, 2016 Hvad med denne: Prices hjemmelavede gammeldags rødkål James Price vil have sin rødkål helt klassisk – den skal være et neutralt tilbehør til anden og julens middag. Opskrifter 22. dec. 2014 kl. 08.46 James Price Del artikel Tak fordi du deler! Del på Facebook Del på Twitter Send artikel som email http://pol.dk/5557663 Følg emnerne Sådan gør du: Ingredienser 1 kg rødkål ca. 100 g smør ca. 1 dl almindelig lagereddike 2-3 dl koncentreret ribssaft 1-2 tsk. salt 4-5 kryddernelliker sukker efter smag ribsgelé lidt fedt fra ande- eller flæskesteg evt. 1-2 spsk. kommen, hvis man kan lide det 1. Skær kålen i ganske tynde strimler, og del den yderligere i mindre stykker. 2. Smelt smørret i en gryde, og kom kålen ved. Lad den stege over middel varme, mens der hele tiden røres rundt, indtil kålen er faldet helt sammen. Tilsæt eddike, ribssaft og salt samt kryddernelliker, læg låg på, og lad kålen simre helt roligt i mindst to timer. Rør i den med jævne mellemrum, og tilsæt evt. lidt mere ribssaft eller lidt vand, hvis den koger tør. 3. Smag den så til med ribsgelé, lidt stegefedt fra anden eller flæskestegen og sukker og evt. lidt mere salt. 4. Lav gerne rødkålen, nogle dage før den skal bruges – den bliver bedre af at stå og trække lidt. TIP Hvis man kan lide det, kan man smage kålen til med lidt brun kommen. 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
19 cm glæde 116 Skrevet 23. December, 2016 Her er en anden opskrift, plejer at komme lidt honning og lidt rødvin i det giver også god smag 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 23. December, 2016 (edited) Hej @Lady Cherie Sidste år blev jeg af min søster indviet i mormors hemmelige opskrifter. hele jule menuen. Så ja du må godt få den på rødkål med et twist, Vi har altid appelsiner i vores. Ja hvad skal, du så bruge hehehe. ja rødkål er en god ide at, købe ja Rema 1000 er den vi køber.sukker, eddike og økologiske appelsiner da de er usprøjtet og da det jo er til julemaden skal der 3 3,5 kanelstænger i. Skær rødkålen i strimler og giv sukker (ca 150 gr.) og eddike et opkog. ja indtil sukker er smeltet. Så skal du @Lady Cherie Presse saften ud af appelsinerne og komme saften i og appelsinskaller i lagen sammen med kanelstængerne. (det er så frækt og godt) Lad det hele så koge op. Herefter tilsætter du rødkålen og lad den småsimre under låg, til den er mør (ca.1-1,15 time). Ja det var den hemmelige mormor opskrift. Glædelig jul @Lady Cherie KK Redigeret 23. December, 2016 af kanonkongen 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claesen 574 Skrevet 23. December, 2016 Skelund skrev, for 17 minutter siden: Hvad med denne: Prices hjemmelavede gammeldags rødkål James Price vil have sin rødkål helt klassisk – den skal være et neutralt tilbehør til anden og julens middag. Opskrifter 22. dec. 2014 kl. 08.46 James Price Del artikel Tak fordi du deler! Del på Facebook Del på Twitter Send artikel som email http://pol.dk/5557663 Følg emnerne Sådan gør du: Ingredienser 1 kg rødkål ca. 100 g smør ca. 1 dl almindelig lagereddike 2-3 dl koncentreret ribssaft 1-2 tsk. salt 4-5 kryddernelliker sukker efter smag ribsgelé lidt fedt fra ande- eller flæskesteg evt. 1-2 spsk. kommen, hvis man kan lide det 1. Skær kålen i ganske tynde strimler, og del den yderligere i mindre stykker. 2. Smelt smørret i en gryde, og kom kålen ved. Lad den stege over middel varme, mens der hele tiden røres rundt, indtil kålen er faldet helt sammen. Tilsæt eddike, ribssaft og salt samt kryddernelliker, læg låg på, og lad kålen simre helt roligt i mindst to timer. Rør i den med jævne mellemrum, og tilsæt evt. lidt mere ribssaft eller lidt vand, hvis den koger tør. 3. Smag den så til med ribsgelé, lidt stegefedt fra anden eller flæskestegen og sukker og evt. lidt mere salt. 4. Lav gerne rødkålen, nogle dage før den skal bruges – den bliver bedre af at stå og trække lidt. TIP Hvis man kan lide det, kan man smage kålen til med lidt brun kommen. Skelund, det kan da umuligt være price's opskrift,, 100 gr smør? Jeg syns de plejer at sige riiiigeligt smør det kan da ikke være unden 1kg 3 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Skelund 165 Skrevet 23. December, 2016 (edited) Den er kopieret direkte fra Politiken. Men du har ret man kan godt blive i tvivl. Redigeret 23. December, 2016 af Skelund Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claesen 574 Skrevet 23. December, 2016 kanonkongen skrev, for 10 minutter siden: Hej @Lady Cherie Sidste år blev jeg af min søster indviet i mormors hemmelige opskrifter. hele jule menuen. Så ja du må godt få den på rødkål med et twist, Vi har altid appelsiner i vores. Ja hvad skal, du så bruge hehehe. ja rødkål er en god ide at, købe ja Rema 1000 er den vi køber.sukker, eddike og økologiske appelsiner da de er usprøjtet og da det jo er til julemaden skal der 3 3,5 kanelstænger i. Skær rødkålen i strimler og giv sukker og eddike et opkog. ja indtil sukker er smeltet. Så skal du @Lady Cherie Presse saften ud af appelsinerne og komme saften i og appelsinskaller i lagen sammen med kanelstængerne. (det er så frækt og godt) Lad det hele så koge op. Herefter tilsætter du rødkålen og lad den småsimre under låg, til den er mør (ca.1-1,15 time). Ja det var den hemmelige mormor opskrift. Glædelig jul @Lady Cherie KK Jeg ved ikke hvorfor, men jeg får et billede af @Lady Cherie som hemmelig mormor, uden pisk, men tilgengæld med gråt hår, rynker og et lille ternet forklæde og tøfler Glædelig Jul til dig @kanonkongen 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claesen 574 Skrevet 23. December, 2016 @Skelund Så det derfor Politiken det sårn en køvenhavner avis Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 23. December, 2016 Claesen skrev, Lige nu: Jeg ved ikke hvorfor, men jeg får et billede af @Lady Cherie som hemmelig mormor, uden pisk, men tilgengæld med gråt hår, rynker og et lille ternet forklæde og tøfler Glædelig Jul til dig @kanonkongen LOOOOL @Claesen Nu gav du mig billeder på nethinden da. Og glædelig jul til dig også KK Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Skelund 165 Skrevet 23. December, 2016 Så faktisk en udsendelse med dem i Tv fra Elk Horn, her lavede de også rødkål med ikke ret megen smør. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claesen 574 Skrevet 23. December, 2016 kanonkongen skrev, for 3 minutter siden: LOOOOL @Claesen Nu gav du mig billeder på nethinden da. Og glædelig jul til dig også KK Haha det var dælme også meningen, så jeg sikker på du får en Jul med let til et godt grin husk ikke at tænke på ladyen når rødkålen er stoppet i munden, ellers er jeg bange for du taver den igen @kanonkongen 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Claesen 574 Skrevet 23. December, 2016 Hmm det kan være de ved at falde af på den Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
kanonkongen 34395 Skrevet 23. December, 2016 Claesen skrev, for 1 minut siden: Haha det var dælme også meningen, så jeg sikker på du får en Jul med let til et godt grin husk ikke at tænke på ladyen når rødkålen er stoppet i munden, ellers er jeg bange for du taver den igen @kanonkongen Du har ihvertfald gjort, at Rødkål får en ny betydning i år hahaha Og skal vist ikke kigge familien i øjnene når jeg spiser rødkål 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Francois 1264 Skrevet 23. December, 2016 Forudser ny ting på Cheries menu efter jul : rødkåls s/m - smag cheries mislykkede forsøg på hjemmelavet rødkål, fra før modtagelse af opskrift. 2 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Sniper123 Skrevet 23. December, 2016 Snipers Rødkål Et rødkålshoved snittes fint (jeg bruger en skarp ostehøvl), den sauteres i en wok i en passende mængde smeltet smør. Den tilsættes appelsinsaft af en økologisk appelsin, tillige med den revne skal. Den får så lidt balsamico, honning og lidt ribssaft. Hvis den mangler syre justerer jeg med rødvinseddike. Hele tilberedningen sker i wokken. Jeg kan godt lide kålen stadig er spændstig – så tilberedningstiden er en variabel af, hvor mør kålen skal være. Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Lady Cherie 5801 Skrevet 23. December, 2016 (edited) Jamen hold da op....sikke en masse svar...gerne flere...Jeg syntes ikke helt jeg genkender "Min" Og hvorfor skriver hun så det.... Jow jeg var jo MADorator på Logens resturant board hvor vi skrev anmeldelser af spisesteder rundt omkring, så når man var i en fremmede by...så kunne man lige kikke hvor man skulle gå hen.. Men der blev også efterspurgt på opskrifter på dit eller dat, og det var min rolle og skrive tak for anmeldelsen, ellr klaske folk en med grydesken, når der gik for meget ...."iiiiiiiih sikke en numse du har søde"....øvelsen gik på på resturantboardet at vi snakkede mad. Og der fik jeg verdens bedste opskrift på rødkål af en....men den kan jeg jo ikke få fingrende i længre...øv og I der drenge....jamen I må da gerne se jer for mig med rødternet forklæde osv....og intet andet på....der er jo varmt i et køkken ps...så er der lige et meget gammelt julebillede fra før jeg blev gråhåret og fik det rødternet forklæde på.... Redigeret 23. December, 2016 af Lady Cherie 5 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
HG Wells 397 Skrevet 23. December, 2016 Du har dælme en dejlig numse 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Alkoholikeren Skrevet 23. December, 2016 Måske den her hægs, meget klassisk vh Alkoholikeren, tidligere Ølmanden Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Guest Sniper123 Skrevet 23. December, 2016 (edited) Hmm - du får forhåbentilgt held med din rødkål - min bliver perfekt - måske får den et islæt af letvendende damer - time will show. Redigeret 23. December, 2016 af Sniper123 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg
Lady Cherie 5801 Skrevet 24. December, 2016 Jamen hvad blev det så til med den rødkål.... Nu er jeg ikke så god til det med målbægeret, så alle mål er på slump...øjemål Først noget smør i den store gryde...så sukker, smelte smelte, så salt og pebber...så kålen i...så fuld fart på klaveret,....nu et skvat Rødvins balsamico, og som min gamle mor altid gjorde, 2 store skefulde hjemmelavet jordbærsyltetøj, 1 hel appelsin i skiver....så var der nogen opskrifter der stod kanel i....så ryste lidt ud af posen og ned i gryden med det....nu duftet det meget af jul....rører rører, klaveret bulrert jo afsted, Så fat i rødvinen (jeg kan ikke li rødvin) men det kan rødkålen, så i gryden med den....! Så skal der prøvesmages, efter den har dampet lidt under låg, med omrøring undervejs....imens man er i gang med dette vigtige erhverv, tager man sig et glas hvidvin, hiver hunden i halen og på andre måder har fortaget sig vigtige ting. Nu starter man med at tage og lave en teskefuld og puster på,.......og lokker hunden til at smage på, for dernæst at studere om den falder om, eller den ser ud som den vil have mere, er det sidste tilfælde....så prøver man selv! Imens man så smager til med divs. rødvin, salt, osv og rødvin...og balsamico og rødvin, så har man skruet ned på 1 på klaveret.... Når vi så er ved at være der...sådan med smagen og kålen er stadig lidt sprød, så kom den i kølekabet ....til vidrebehandling til juleaften 1 Citér indlæg Del dette indlæg Link til indlæg