Hop til indhold
Diller_Daller

Insomnia

Recommended Posts

Hej kvinder, mænd, piger, drenge og alt der imellem.

Jeg vil lige starte med at dele lidt om mig selv og hvorfor jeg er her.

Jeg har luret lidt på forumet fra tid til anden, mest for at kigge annoncer og anmeldelser, og endte med at dyppe foden i poolen, da jeg fandt en tråd jeg i mit koksende søvn berøvede hoved syntes at jeg blev nødt til at svare på.

Hvilket leder mig videre.

Jeg har i en lang periode, længere end jeg bryder mig om at huske, haft problemer med at falde i søvn.

Syntes efterhånden at jeg har prøvet en del ting, både medicinsk og ikke midicinsk, uden at gå over i "tung" psykofarmaka.

Og er også nået frem til en coktail af ting der virker - somewhat.

Da jeg håber at jeg med god samvittighed kan antage, at vi herinde ikke er, som folk er flest.

Vil jeg spørge om nogle af jer, har (haft) søvnproblemer i længere/kortere perioder, og hvad der virkede for jer?

Jeg smider den her, da jeg tænker at jeg er så langt off topic, at der er en chance for at der er en, som lige har et "twist" som man ikke vil finde andre steder.

Beklager hvis det læses som mig der bare rabler løs.

Mvh. Diller_Daller

Del dette indlæg

Link til indlæg
Diller_Daller skrev, for 2 timer siden:

Hej kvinder, mænd, piger, drenge og alt der imellem.

Jeg vil lige starte med at dele lidt om mig selv og hvorfor jeg er her.

Jeg har luret lidt på forumet fra tid til anden, mest for at kigge annoncer og anmeldelser, og endte med at dyppe foden i poolen, da jeg fandt en tråd jeg i mit koksende søvn berøvede hoved syntes at jeg blev nødt til at svare på.

Hvilket leder mig videre.

Jeg har i en lang periode, længere end jeg bryder mig om at huske, haft problemer med at falde i søvn.

Syntes efterhånden at jeg har prøvet en del ting, både medicinsk og ikke midicinsk, uden at gå over i "tung" psykofarmaka.

Og er også nået frem til en coktail af ting der virker - somewhat.

Da jeg håber at jeg med god samvittighed kan antage, at vi herinde ikke er, som folk er flest.

Vil jeg spørge om nogle af jer, har (haft) søvnproblemer i længere/kortere perioder, og hvad der virkede for jer?

Jeg smider den her, da jeg tænker at jeg er så langt off topic, at der er en chance for at der er en, som lige har et "twist" som man ikke vil finde andre steder.

Beklager hvis det læses som mig der bare rabler løs.

Mvh. Diller_Daller

Hej kan heller ikke finde en rytme, prøvede let kost, motion, EG og lignende danner et mønster så jeg sover uregelmæssigt. 

Hvis det er gået helt galt sover jeg ikke i to døgn så virjer søvnen igen

Del dette indlæg

Link til indlæg

jeg har haft store søvn problemer, men det går bedre nu

min indgangsvinkel til forbedring var

- faste rutiner (også i weekend / ferie)
- ingen skærm (tv, mobil, etc) ½ time før jeg lægger mig
- mørklagt soverum

bruger ingen form for medicin, kost tilskud eller lignende. Har prøvet forskelligt, men jeg oplevede ingen effekt.

Redigeret af peterhansenx

Del dette indlæg

Link til indlæg
jp skrev, for 4 timer siden:

Hej kan heller ikke finde en rytme, prøvede let kost, motion, EG og lignende danner et mønster så jeg sover uregelmæssigt. 

Hvis det er gået helt galt sover jeg ikke i to døgn så virjer søvnen igen

Tak for svar, det ligger forholdsvis tæt op af mine egne oplevelser.

Især den del med at tage et dobbelt døgn, problem stillingen for mig i den sammenhæng er at det som oftest forskyder min døgnrytme yderligere..

Regelmæssig motion har også været med til at skabe en forbedring for mig.

peterhansenx skrev, for 3 timer siden:

jeg har haft store søvn problemer, men det går bedre nu

min indgangsvinkel til forbedring var

- faste rutiner (også i weekend / ferie)
- ingen skærm (tv, mobil, etc) ½ time før jeg lægger mig
- mørklagt soverum

bruger ingen form for medicin, kost tilskud eller lignende. Har prøvet forskelligt, men jeg oplevede ingen effekt.

Tak for svar.

Faste rutiner/struktur i hverdagen har også været en måde for mig, men har en tildens til at få fordybet mig 10% for meget i ting indimellem, og vupti så gik der lige 5 timer med et eller andet gøgl og så er rutinerne væk igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Guest Anilingus

Prøv evt. med et tilskud af det naturlige søvnhormon - melatonin.

En ting jeg har gjort fast fra min pureste ungdom er at tage en spiller inden jeg skal sove

Herved frigiver du naturlige søvnhormoner i kroppen, hvilket bl.a. er den væsentligste årsag til at kvinder tit siger, at først kom han og derefter drejede han sig rundt på den anden side og sov...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Anilingus skrev, for 2 timer siden:

En ting jeg har gjort fast fra min pureste ungdom er at tage en spiller inden jeg skal sove

Herved frigiver du naturlige søvnhormoner i kroppen, hvilket bl.a. er den væsentligste årsag til at kvinder tit siger, at først kom han og derefter drejede han sig rundt på den anden side og sov...

Om vinteren kan det anbefales af finde jysk bondepige og del seng med, så sparer man også lidt på varmeregningen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Anilingus skrev, for 12 timer siden:

Tak for svar.

Melatonin er prøvet, og kan klart anbefales her fra, hvis der er nogle der lurer med.

(Det er desværre ikke på bordet pt. grundet test af andet, glæder mig nærmest til at komme tilbage på det)

Det kunne da godt være at, man skulle se på det, med at gøre spilleren til en fast del af "aften rutinen". :P

TheVoice skrev, for 10 timer siden:

Om vinteren kan det anbefales af finde jysk bondepige og del seng med, så sparer man også lidt på varmeregningen. 

Ja og det man så spare på varmeregningen, kan man så bruge på aircondition om sommeren, og forsat dele seng med hende :P

Del dette indlæg

Link til indlæg

For mig virker:

Undgå stress (tænk positivt i stressede situationer)

Nul kaffe, the eller andre koffeinholdige drikke- eller fødevarer umiddelbart før sengetid

Frisk luft

Masser af sex

Det er ikke altid nemt at overholde alle bud på én gang, men den med masser af sex gør det hele noget sjovere (og det virker på mig hver gang, tre - fire gange på en dag, så sover jeg godt om natten).

Venligst OT

Del dette indlæg

Link til indlæg

Faren ved insomnia for mig er, at jeg kan blive så træt, at jeg kan falde i søvn fuldstændigt uventet (medens jeg kører bil, er til møde, snakker med konen eller venner). SÅ jeg forstår desperationen. Mine råd er ikke kun for sjov.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Oldtimer skrev, for 2 timer siden:

Faren ved insomnia for mig er, at jeg kan blive så træt, at jeg kan falde i søvn fuldstændigt uventet (medens jeg kører bil, er til møde, snakker med konen eller venner). SÅ jeg forstår desperationen. Mine råd er ikke kun for sjov.

Ja, det er uhyggeligt at falde i søvn i bilen og pinligt midt under en samtale.

Jeg får altid en advarsel i bilen i form af en summen i hovedet, og så er det bare med at komme ind til siden, den anden situation kan man i reglen snakke sig ud af.

Hvad der virker for mig.:

1 eller 2 store glas rødvin inden sengetid, og det behøver ikke være Chateau Mouton LaFitte eller lignende, en papvin á lá South Cape fra Fleggaard til en hund for 3 gange 3 liter er et udmærket middel.

Held og lykke med at komme uvæsenet til livs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Onslow skrev, for 1 time siden:

Ja, det er uhyggeligt at falde i søvn i bilen og pinligt midt under en samtale.

Jeg får altid en advarsel i bilen i form af en summen i hovedet, og så er det bare med at komme ind til siden, den anden situation kan man i reglen snakke sig ud af.

Hvad der virker for mig.:

1 eller 2 store glas rødvin inden sengetid, og det behøver ikke være Chateau Mouton LaFitte eller lignende, en papvin á lá South Cape fra Fleggaard til en hund for 3 gange 3 liter er et udmærket middel.

Held og lykke med at komme uvæsenet til livs.

Her kan Onslow og jeg være enige, det er dog nemt et skråplan at komme ud på, at inddrage alkohol i sin "sovekur", selv kan jeg godt drikke en pilsner for øl indeholder beroligende stoffer, men det skal være sjældent, da en daglig dosis meget nemt kan føre ud i noget snavs. Problemet for mig er at "sekundsøvnen" nogle gange kommer som en tyv om natten.

Mine andre råd har hjulpet mig meget, især det med at få vendt stresssituationen, det kræver en mental vilje og er ikke nemt.

Den med sexen er absolut min foretrukne :)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej Oldtimer og Onslow tak for svar.

Den med masser af sex kan jeg også tilslutte mig, min problem stilling med insomnia har været væsentlig afhjulpet når jeg har været i fast forhold.. Hvilket jeg desværre ikke er for tiden.

Med hensyn til alkoholen som i begge nævner, så kan det bestemt virke, men så også bagsiden af "medaljen". Da jeg selv gik den vej da jeg var yngre.

Oldtimer, du nævner "sekundsøvnen" hvis det er forstået korrekt og du mener de nætter hvor man ligger godt smadret, og lige pludselig har man sovet et minut eller to, vågner brat op, og er lys vågen..

Så kender jeg det, og føler med dig, jeg har det dog meget sjældent sådan, men det er en bitch.

Jeg har været i tvivl om hvorvidt jeg ville skrive hvad jeg pt gør, og er stadig, mest af "frygt" for hvordan det vil blive modtaget, og at de forkerte ting ville tage opmærksomheden.

Men here goes: Jeg tager concerta om morgenen, for ikke at være fuldstændig død og ugidelig i løbet af dagen, eller bare sove videre, og forsøge at fremprovokere et "crash", senere på dagen.

Jeg er helst i fitness 2 gange 3 timer om ugen (cardio og styrke). Så spiller jeg volley ball en gang om ugen for at få lidt interval træning med. Om aftenen tager jeg melatonin (eller rettere skal jeg tilbage på igen), samt gør brug af cannabis.

Til tider kan det også hjælpe for mig, at høre noget "tungt" musik, hvor der er gode dybe toner. Og så helst så højt at jeg kan ligge og mærke lyden med kroppen

Del dette indlæg

Link til indlæg

Hej Dillerdaller

med sekundaøvn mener heg når man om dagen pludseligt uden varsel fakder i søvn få sekunder

Det andet kender jeg også. Det der virker bedst for mig i den situation er at tænke: OK, du sover ikke, så bare slap af og hvil dig. Som regel falder jeg i søvn. Men stress, pengeproblemer eller ondt i sjælen er vanskeligt at sove fra. 

Venligst OT (efter to store Salwhinies)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Tror egentlig at det jeg vil sige er noget i retning af:” Det er ikke nemt, prøv dig frem, find din egen metode. Det går som regel over. Undlad for megen kemi, piller alkohol, stoffer” 

Jeg kom ud af en let depression ved kognitive tanker og psykologhjælp. Tror det er det sundeste

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...