Hop til indhold
Guest Sjafutten

Har du kendt, eller kender du en glædespige?

Recommended Posts

Tak for forklaringen Kazla.

Man kan vel godt tage sin egen mobil med sig, bare den er slukket helt?

Så man bruger en ny billig telefon købt kontant, og udstyret med taletidskort, købt kontant. Man har den aldrig tændt i nærheden af sin bopæl/arbejdsplads, eller hvor man færdes ofte, OG man slukker den i god tid før man kommer frem til den pige man har en aftale med. Optankning af tlaetid købes også kontant.

Er det ikke essensen?

Jo det er essencen...den vil stadig kunne flashes. Men ikke spores til dig på nogen måde.

Et par hints mere.

1. Brug aldrig samme navn i mails som på telefonen...dine mails kan spores på 3 nanosekunder og så har de din hjemmeadresse. Med mindre du er mega computer snedig og her mener jeg MEGET...da deres folk er det.

2. Medbring let forklædning, kasket...briller. Noget der kan forstyrre ansigtsgenkendelse.

3. På den anden side vi gør jo intet ulovligt så lad os alle bare bruge vores rigtige navne og være glade.... Nej vel...

Og JA jeg er mega Paranoid.. men mit motto er " bare fordi man er paraniod, kan man godt være forfulgt"

/kazman

Del dette indlæg

Link til indlæg

Der skal vel foreligge en retskendelse for man påbegynder en aflytning?

En offentlig myndighed skal vel også overholde §72 i grundloven?

Det er selvfølgelig muligt at aflytte nogle telefoner men jeg har meget svært ved at se hvordan man kan opsamle data i større omfang uden at f.eks teleselskaberne er involveret, i praksis er det ikke muligt at opsnappe data via radio interfacet, som i øvrigt på GSM er krypteret for tale. Det må ske et centralt sted og der skal være en rimelig god forbindelse tilrådighed for at transportere alle data. Der er jo heller ikke krav om hvor et teleselskab skal have udstyret placeret geografisk, 3 har f.eks. en del af infrastrukturen i Sverige.

Folketinget må også være involveret for der er vel ikke bare 3 ansatte og en vicevært, og med alle de lækagesager er det svært at tro at det kan holdes hemmeligt

marx

Del dette indlæg

Link til indlæg

Der skal vel foreligge en retskendelse for man påbegynder en aflytning?

En offentlig myndighed skal vel også overholde §72 i grundloven?

Det er selvfølgelig muligt at aflytte nogle telefoner men jeg har meget svært ved at se hvordan man kan opsamle data i større omfang uden at f.eks teleselskaberne er involveret, i praksis er det ikke muligt at opsnappe data via radio interfacet, som i øvrigt på GSM er krypteret for tale. Det må ske et centralt sted og der skal være en rimelig god forbindelse tilrådighed for at transportere alle data. Der er jo heller ikke krav om hvor et teleselskab skal have udstyret placeret geografisk, 3 har f.eks. en del af infrastrukturen i Sverige.

Folketinget må også være involveret for der er vel ikke bare 3 ansatte og en vicevært, og med alle de lækagesager er det svært at tro at det kan holdes hemmeligt

marx

HAHA du har selfølgelig ret loven skal overholdes og en dommer skal godkende aflytningen. MEN al kommunikation mellem mobiltelefoner/og fastnet logges stadig ifbm. ECHELON projektet. Data må bare ikke kigges i uden en dommer har givet lov i danmark. Det er teleselskaberne der logger det hele, det er krav for at være teleoperatør i danmark. Så det logges inden kryptering eller efter dekrypt fra den anden ende. Det skal dog siges at diverse myndigheder har pænt frit spil med terrorparagrafen i ryggen. Den bruges flittigt.

Langt fra alt er godkendt af en dommer men...tror de fleste er ligeglade.

Kaz

Del dette indlæg

Link til indlæg

Dette er ikke korrekt.

Teleselskaberne kan ikke umiddelbart dekryptere data, hvis data er krypteret f.eks. med https og SSL/TLS. Læs evt. om https-protokollen her: http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_Secure

Derudover så siger logningsbekendtgørelsen kun at afsenders- og modtagers adresser (ip-numre, telefonnumre mv.) skal logges, og ikke selve indholdet af kommunikationen. Læs evt. logningsbekendtgørelsen her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2445

Del dette indlæg

Link til indlæg

Dette er ikke korrekt.

Teleselskaberne kan ikke umiddelbart dekryptere data, hvis data er krypteret f.eks. med https og SSL/TLS. Læs evt. om https-protokollen her: http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_Secure

Derudover så siger logningsbekendtgørelsen kun at afsenders- og modtagers adresser (ip-numre, telefonnumre mv.) skal logges, og ikke selve indholdet af kommunikationen. Læs evt. logningsbekendtgørelsen her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2445

Det er til dels korrekt at nogle protokoller er sværere at logge.. Men nu snakkede vi om GSM encrypt hvilket er super simpelt. https: er heller ikke det store problem, ligenu skal vi op noget der ligner blowfish 2048 eller grimmere kryptering for at vi i danmark ikke har computer kapacitet til at flække det. Så skal vi nasse på NSA...hvis de har ledig CPU tid kan vi somregel låne.. Jeg har set beskeder krypteret med AES-256 der derefter var serpent og blowfish 2048 bit i CBC mode krypteret blive flækket op af NSA. De drenge skal man ikke spøge med..

Om hvad der bliver logget, så er logningsbekendtgørelsen det minimum de selv skal gemme, alt andet bliver overført til andre steder og belaster ikke deres kapacitet. ALT hvad du foretager på din mobil bliver logget og gemt i ca 20 dage ligenu..men som jeg skrev vokser dette. Da jeg startede med det her var det i 6 dage.

Men færden på internettet overvåges kun ved mistanke...tror ikke der er kapacitet til generel overvågning.

Kaz

Del dette indlæg

Link til indlæg

Men nu snakkede vi om GSM encrypt hvilket er super simpelt.

Ok, jeg læste det mere generelt.

https: er heller ikke det store problem, ligenu skal vi op noget der ligner blowfish 2048 eller grimmere kryptering for at vi i danmark ikke har computer kapacitet til at flække det. Så skal vi nasse på NSA...hvis de har ledig CPU tid kan vi somregel låne.. Jeg har set beskeder krypteret med AES-256 der derefter var serpent og blowfish 2048 bit i CBC mode krypteret blive flækket op af NSA. De drenge skal man ikke spøge med..

Dvs. det er normalt, at det krypteringsniveau som banker, offentlige myndigheder osv. bruger, let kan dekrypteres og at det er en normal hændelse når dette sker?

Jeg er enig i, at det kan lade sig gøre via tilstrækkelig computerkraft at få adgang til krypterede data, men jeg vil dog hævde, at det kun sker sjældent.

Om hvad der bliver logget, så er logningsbekendtgørelsen det minimum de selv skal gemme, alt andet bliver overført til andre steder og belaster ikke deres kapacitet. ALT hvad du foretager på din mobil bliver logget og gemt i ca 20 dage ligenu..men som jeg skrev vokser dette. Da jeg startede med det her var det i 6 dage.

Det som de danske teleselskaber logger, er det der fremgår af logningsbekendtgørelsen.

Det du snakker om, er hvad Echelon logger, og da Echelon er en hemmelig overvågningsenhed, så vil det være en teoretisk diskussion, idet Echelon ikke selv offentliggør hvad og hvor meget de overvåger. Men du har måske kilder du kan henvise til, som dokumenterer Echelons overvågning?

Men færden på internettet overvåges kun ved mistanke...tror ikke der er kapacitet til generel overvågning.

Jf. logningsbekendtgørelsen logges alle requests/responses. Er det ikke en form for generel overvågning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst

Uha man bliver jo total paranoid, især hvis man ikke er helt inde i de tekniske detajler, der omtales ovenfor.

Reglerne for Politiets indgreb er behandlet i Retsplejelovens kapitel 71.

Politiet kan foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden (telefonaflytning og anden aflytning samt brevåbning) hvis straffen for forseelsen er mindst 6 år, med undtagelse af bl.a. rufferibestemmelsen i straffelovens § 228. Indgreb kræver en dommerkendelse og forinden udpeges en beskikket advokat, der repræsenterer personen, indgrebet foretages mod. I visse tilfælde kan indgreb foretages inden dommerkendelse, men den skal så indhentes senest 24 timer efter indgrebet.

Efter afslutningen af indgrebet skal der gives underretning om indgrebet til personen, indgrebet er foretaget mod. Hvis man er mistænkt i sagen, skal man også underrettes om dette samt hvilken lovovertrædelse mistanken vedrører. Kravet om underretning gælder dog ikke ved udvidet teleoplysning, hvor Politiet har fået oplysninger om hvilke telefoner, der været i "kontakt" med den telefon/person man har foretaget indgrebet mod. Ejerne af disse "tilknyttede" telefoner skal ikke underrettes.

De oplysninger Politiet får ved indgrebet kan anvendes i anden efterforskning, men oplysningerne kan ikke bruges som bevis i retten, hvis efterforskning i denne anden sag fører til en retssag.

Politiet skal tilintetgøre oplysninger, som indgrebet har tilvejebragt, hvis der ikke rejses sigtelse og den beskikkede advokat skal underrettes når dette er sket.

Ovenstående omhandler indgreb vedrørende telefon og brev. Indgreb ved dataaflæsning kan kun foretages af Politiet hvis efterforskningen angår en lovovertrædelse, som kan straffes med 6 år eller derover. Og så er vi ude af rufferibestemmelsen i straffelovens § 228.

Essensen må være:

Et indgreb vedrørende telefon og brev medfører beskikket advokat, dommerkendelse, underretning af personen indgrebet er foretaget imod, meddelelse om tilintetgørelse, hvis sagen ikke bliver til noget. Altså igangsættelse af et ikke ubetydeligt administrativt ridt. Jeg kan simpelthen ikke tro, at Politiet bare bruger dette værktøj uden at overveje, om det fører til noget. Og da slet ikke som et sjovt element i en ellers kedelig hverdag, hvor de kan grine af hvad der bliver sagt mellem glædespigerne og deres kunder.

Et indgreb ved dataaflæsning er for mig at se, så godt som udelukket i denne branche, da rufferibestemmelserne kun kan give op til 4 år. Så skal vi over i noget langt mere alvorligt, så som menneskehandel, der kan straffes med op til 10 år. Sådanne steder er der vel ingen af os der kommer. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...